Marknadsnyheter
Bästa YouTube-kampanjerna ska koras – dags att nominera till tävlingen YouTube Works


Den 17 februari öppnar Sveriges Annonsörer/100-wattaren och YouTube upp för årets upplaga av kommunikationstävlingen YouTube Works, som syftar till att lyfta och hylla varumärken och kampanjer som använt YouTube på ett smart, engagerade och effektivt sätt.
Genom en oberoende jury utvald av Sveriges Annonsörer, bestående av namnkunniga experter med Åkestam Holsts Karl Wikström i spetsen, ska vinnarna koras i åtta olika kategorier. För att nominera sitt bidrag går man in på tävlingens hemsida. Tävlingen pågår mellan den 17 februari och 31 mars 2020 och själva prisceremonin sker den 3 juni.
Bland de kategorier i vilka vinnare nu ska koras finns exempelvis de som har tänjt gränserna för kreativitet på plattformen, de som uppnått mycket trots begränsade resurser, kampanjer med ett högre syfte och samhällsansvar, och kampanjer som på ett effektivt sätt förändrat konsumentbeteende.
“YouTube Works är precis som 100-wattaren en tävling som premierar effekt. För oss på Sveriges Annonsörer, och för våra medlemmar, är fokus på effekt – kort och långsiktig – vår viktigaste fråga. Att nå ut och även nå in med sina budskap är en viktig del i att skapa effekt”, säger Sveriges Annonsörers VD Hanna Riberdahl.
“För oss på Google är YouTube Works en plattform för att kunna hylla de kampanjer inom rörlig media som föds digitalt – där andra faktorer blir avgörande för att skapa framgångsrika kampanjer och att kunna mäta effekten. Vi är stolta över vårt samarbete med 100-Wattaren och Sveriges Annonsörer, där 100-Wattaren är Sveriges främsta reklamtävling för att mäta just effekt inom kommunikation,” säger Googles Sverigechef Anna Wikland.
“Det är en ära att få leda YouTube Works-juryn ännu en gång – en jury som representerar tung kompetens från branschen och även den kommande generationens kreatörer. Förra året såg vi en härlig blandning av bra bidrag. Vi fick se filmisk storbudgetreklam blandas med smarta influencer-kampanjer, Youtuber-sketcher ställdes mot tänkvärda dokumentärserier, och episka musikvideor tävlade mot konverteringsdrivande bumpers. Eftersom det inte kostar något att tävla öppnas dörren för mindre aktörer”, säger Karl Wikström, juryns ordförande.
“Med denna tävling vill vi lyfta de varumärken och kampanjer som använt onlinevideo och YouTube på ett smart, engagerande och effektivt sätt. Och som därmed skapat mätbara resultat och drivit affären framåt”, säger Martina Göransson, CMO på Blocket.
Förra året vann IKEA, Carat och Åkestam Holst det stora Grand Prix-priset i YouTube Works med kampanjen Irresistibly Pointless TrueView.
För mer information, se kontaktuppgifter nedan. Intervjumöjligheter finns med tävlingens juryordförande Karl Wikström, Sveriges Annonsörers VD Hanna Riberdahl och Googles Head of Agency Carl Wåreus. Nomineringarna tas emot på https://www.youtube.com/intl/sv/ads/youtube-works/
Joakim Larsson
Kommunikationschef, Google Sverige
joakimlarsson@google.com
Hanna Riberdahl
VD, Sveriges Annonsörer
hanna.riberdahl@annons.se
Kategorierna:
Grand Prix
Detta är tävlingens Best in Show. Ett varumärke/kampanj som har visat upp allt det som Youtube Works vill premiera – kreativitet, effekt och utnyttjande av potentialen i onlinevideo.
Creative Innovation
I denna kategori vill vi hylla de kampanjer som har tänjt gränserna och ligger i framkant när det gäller kreativitet och nytänkande på plattformen.
Media Innovation
Denna kategori lyfter kampanjer som uppvisar innovation inom mediaplanering/medieköp.
The David
Vem gjorde mycket med lite? Här belönas den kampanj som trots begränsade resurser lyckades bryta igenom bruset och nå stora resultat.
Force for Good
Här lyfts kampanjer med ett högre syfte och samhällsansvar, exempelvis opinionsbildning eller insamlingar till ideella organisationer.
Action Driver
Här belönas en kampanj som på ett smart och effektivt sätt förändrat konsumentbeteende och drivit försäljning.
Best Leverage of YouTube Culture
YouTube är en gemenskap. Här lyfts den kampanj som bäst har lyckats förstärka sitt budskap med hjälp av personligheter, communities och kulturen på YouTube.
Winning Hearts
En kampanj som verkligen har lyckats med att nå fram – genom att skapa verklig kontakt och emotionella band med sin målgrupp.
Hela juryn:
• Karl Wikström, Senior Planner, Åkestam Holst (juryns ordförande)
• Erik Berling, Senior Consultant, Demoskop
• Karin Frisell, Art Director, Forsman Bodenfors
• Martina Göransson, CMO, Blocket
• Robert Jurevicz, Global Paid Social Lead, Precis Digital
• Magnus Klang, Creative Director, House of Radon
• Philip Kullgren, Art/Copy-student, Berghs School of Communication
• Linda Palmgren, VD, Starcom
• Hanna Stenwall, Copywriter, Nord DDB
• Patrik Söder, CMO SBAB
Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Vi är den enda intresseorganisationen som är exklusiv för annonsörer/köpare av marknadskommunikation. Ett medlemskap hos oss ger alla anställda på marknadsavdelningen tillgång till konkreta verktyg och en bred kunskapsbank.
I våra nätverk finns cirka 5000 branschkollegor att utbyta kunskap med – ett förlängt marknadsteam helt enkelt. Våra verktyg stärker en marknadsförares roll, smidigt och lättillgängligt. Vi är ett stöd för en ansvarsfull marknadsföring som ger effekt.
Effekt är vår huvudfråga, vi driver tre branschinitiativ som fokuserar på effekt för att säkerställa att vi ger branschen och bra verktyg för att kunna skapa effektfull marknadsföring.
Läs gärna mer på www.annons.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke