Connect with us

Marknadsnyheter

Färsk undersökning: Tex Mex är finländska barnfamiljers nya favoritmat

Published

on

Barnfamiljer och personer under 35 år äter mest Tex Mex-mat. Enligt en färsk undersökning är hemligheten bakom Tex Mex-matens popularitet matens smaklighet (64 %), tillagningens lätthet (50 %) samt gemensam tillagning (24 %). Tex Mex-maten bryter vardagliga rutiner och erbjuder ett alternativ till traditionell hemlagad mat och färdigmat. ”Tortillas är såsom en ny modern makaronlåda för finländarna”, säger Pauligs marknadschef Kati Kyllönen.

Finländska barnfamiljer och unga vuxna har upptäckt Tex Mex-maten och gjort den till en del av såväl vardagliga som festliga måltider. Enligt en färsk undersökning som Paulig har låtit Taloustutkimus utföra upplever 55 procent av respondenterna att Tex Mex är en efterlängtad omväxling. Enligt finländarnas sinnebilder anknyter Tex Mex-maten till social samvaro och avslappnad stämning, såsom diskussioner med familj och vänner (48 %) och att lyssna på musik (24 %).

Tex Mex är också en bra grund för att förebygga matsvinn: 13 procent av respondenterna berättade att de använder överbliven mat i Tex Mex.

”Unga vuxna och barnfamiljer är intresserade av Tex Mex, eftersom det är lätt att servera och variera i vardagen. I en tortilla kan man till exempel lägga nästan allt som man hittar i skafferiet. Tortillas är som en ny makaronlåda för finländarna – så populära är de redan i barnfamiljer”, berättar Kyllönen.

Tex Mex-mat tillagas vanligtvis hemma. Endast en bråkdel (4 %) berättar att de endast äter Tex Mex-mat på restaurang och inte alls hemma. Enligt undersökningen bjuder 65 procent av respondenterna Tex Mex som buffé så att var och en själv kan bygga upp sin måltid som man vill.

”Tex Mex är ett utmärkt svar på den rådande individualitetstrenden då var och en kan bygga upp sin egen kombination av olika smaker. Barn älskar när de får sammanställa sin egen portion. Tex Mex är också ett lätt sätt att få barn att äta grönsaker.”

Var sjätte finländare har ökat sin konsumtion av Tex Mex-mat under de senaste två åren och 14 procent av respondenterna äter Tex Mex-mat några gånger per månad.

”Detta har även lunchrestaurangerna observerat och därför skapade vi tjänstekonceptet Tacotarian, som gör det lätt att bygga upp taco-servering i bufféstil”, säger Kyllönen.

Santa Maria är Finlands populäraste Tex Mex-varumärke

Det populäraste Tex Mex-varumärket i Finland är Santa Maria (74 %). De populäraste Tex Mex-maträtterna är tortillas (82 %), nacho-chips (42 %) och tacos (34 %). Vad gäller fyllningen tycker finländarna bäst om köttfärs (76 %), tomat (74 %), sallat (71 %), ost (67 %), salsa (61 %) samt lök (61 %). Pulled Oats används redan av 10 procent av respondenterna.

”Jordens och människornas välbefinnande är idag ett hett samtalsämne och människorna tänker allt mer på hållbara och miljövänliga val. Att lägga till grönsaker och växtprotein i kosten är en global trend som Tex Mex-maten stödjer på ett naturligt sätt. Till exempel populariteten hos Pulled Oats i Tex Mex-mat i Europa har varit en positiv överraskning för oss”, säger Kyllönen.

Tex Mex är lämpligt för vardag och fest

Av respondenterna tycker 30 procent att man kan njuta av Tex Mex vilken dag som helst.

Däremot är Tex Mex veckoslutsmat för många: enligt respondenterna är lördag (36 %) och fredag (23 %) de vanligaste Tex Mex-dagarna. Det vanligaste är att finländarna äter Tex Mex-mat på veckosluten tillsammans med familjen (54 %) och37 procent av respondenterna äter Tex Mex tillsammans med sina vänner.

”I Finland har Tex Mex traditionellt varit festmat som äts speciellt på nyår och först maj. Julhelgen har oväntat trätt fram som ny säsong”, säger Kyllönen.

Undersökningen utfördes av Taloustutkimus på Pauligs uppdrag med hjälp av dess internetpanel under perioden 14–19.1.2020. I undersökningen deltog 1 030 finländare i åldern 15–69 och stickprovet representerar målgruppen nationellt.

Intervjuförfrågningar och bilder
Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig, tfn 050 356 8359
Heidi Liljeblad, kommunikationsspecialist, Paulig, tfn 050 919 2747
media@paulig.com, https://news.cision.com/fi/paulig

Om Paulig 
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2018 var 907 miljoner euro. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.