Marknadsnyheter
NENT Group vidtar ytterligare åtgärder för att motverka effekterna av coronaviruset
Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har tidigare indikerat att spridningen av coronaviruset har en negativ påverkan på bolagets verksamhet, vilket riskerar att påverka NENT Groups tidigare meddelade ambition om lönsam tillväxt för helåret 2020. Påverkan omfattar minskat antal sportsändningar till följd av senarelagda eller inställda evenemang, lägre efterfrågan inom reklamförsäljningen, samt uppskjutna innehållsproduktioner.
NENT Group vidtar därför nu ett antal åtgärder för att minska bolagets kostnader (exklusive kostnader för sporträttigheter) med omkring 700 miljoner kronor, vilket till fullo kommer att påverka bolagets rapporterade resultat under 2020. Dessutom kommer bolagets styrelse för den kommande årsstämman inte att föreslå den tidigare indikerade utdelningen till aktieägarna om 7 kronor per aktie för 2019, eller något långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för 2020.
NENT Group har under den senaste veckan redan meddelat tillfälligt sänkta priser på sina sportpaket för Viaplay, att bolaget inte kommer att rapportera kostnader i resultaträkningen för senarelagda sportevenemang till dess att dessa evenemang blir av, att bolaget inte kommer att göra några nya betalningar för senarelagda sportevenemang till dess att dessa återupptas, samt att bolaget förväntar sig att erhålla kompensation för samtliga inställda sportevenemang.
De nya åtgärderna omfattar, men begränsas inte av, minskade program- och produktionskostnader, senarelagda eller inställda utvecklingsprojekt som inte är nödvändiga eller berör kärnverksamheten, sänkta försäljnings- och marknadsföringskostnader, samt att samtliga incitamentsprogram för ledande befattningshavare ställs in för 2020. Då bolaget har omorganiserats under de senaste månaderna för att anpassa organisationen för framtiden föreligger inte någon intention att säga upp fast anställd personal, men kostnader kommer att dras ned för frilansare och konsulter och nyanställningar kommer endast att genomföras för absolut nödvändiga funktioner. Alla icke-nödvändiga resor och representation har ställts in och bolaget förväntar sig att arbeta mer med befintliga IT-tjänster under lång tid framöver för distansarbete, projekt och möten över videokonferens. Dessa åtgärder tas för att skydda bolagets personal och den fortsatta verksamheten, samt den framtida potentialen i verksamheten när den nuvarande krisen är över.
NENT Group har en stabil finansiell position med 3,3 miljarder kronor av outnyttjade kreditfaciliteter och en kassa om 1,2 miljarder kronor. Koncernen avslutade 2019 med en total nettoskuld om 4 139 miljoner kronor (inklusive leasingåtaganden om 598 miljoner kronor), vilket motsvarar 2,2x EBITDA för de senaste 12 månaderna före jämförelsestörande poster. Styrelsen kommer också att föreslå för den kommande årsstämman att denna ger styrelsen mandat att från tid till annan besluta om återköp av egna aktier om upp till 10% av bolagets utestående aktier fram till årsstämman 2021.
Sammanslagningen av verksamheterna inom Viasat Consumer och Telenors Canal Digital fortgår planenligt och ansökan om godkännande av EU kommer att göras under de kommande dagarna. NENT Group kommer tillfälligt att pausa de tidigare meddelade planerna att sälja NENT Studios produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion. NENT Group kommer som tidigare planerat att lansera sin streamingtjänst Viaplay på Island under våren.
Som tidigare meddelats har de tillfälligt prissänkta sportpaketen på Viaplay som säljs direkt till konsument över hela Norden mottagits väl och den totala kundbasen på Viaplay har fortsatt att öka med en mindre andel kunder som valt att säga upp sitt abonnemang. Tittarnivåerna har också fortsatt att öka där det totala antalet tittade minuter och det totala antalet startade strömmar (kunder med sportpaket ej medräknat) ökade med 24% respektive 25% mellan måndag och onsdag denna vecka jämfört med samma period under föregående vecka. Konsumtionen av hyr- och köpfilm (Transaction Video On Demand) ökade med 92% mellan måndag och onsdag denna vecka jämfört med samma period föregående vecka, med en ökning inom samtliga filmkategorier.
NENT Group har inte något bekräftat fall av COVID-19 bland sina medarbetare. Bolaget har vidtagit ett antal säkerhetsåtgärder för att skydda och kommunicera med sina medarbetare.
Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Det här är det tredje meddelandet som vi skickar ut under den senaste veckan om hur vi agerar snabbt och proaktivt till följd av den påverkan som coronaviruset har på vår verksamhet. Vi arbetar alltid för att ligga steget före när såväl möjligheter som utmaningar dyker upp, vilket vi även gör nu. Vi befinner oss i en situation som vi aldrig tidigare upplevt och som hela tiden utvecklas, men jag vill återigen säga att vi är i en fortsatt god position och vår verksamhet fortgår utan några större avbrott, vilket är till följd av våra robusta och flexibla plattformar och våra medarbetare.”
“Våra huvudsakliga prioriteringar är våra medarbetares välbefinnande och att vi fortsätter att leverera det största möjliga värdet till våra kunder. Åtgärderna som vi nu tar handlar om att säkra den långsiktiga hälsan och potentialen i vad som driver vår verksamhet – våra medarbetare, vårt innehåll och vår teknik. Antalet tittare och lyssnare samt streamingnivåerna på våra underhållningstjänster är mycket uppmuntrande då människor spenderar mer och mer tid med våra tjänster.”
“Den föreslagna justeringen i kompensation för våra ledande befattningshavare och aktieägare handlar om en harmonisering mellan de som arbetar i verksamheten och de som valt att investera i den. Som en representant för båda dessa grupper är jag övertygad om att dessa åtgärder är de rätta att ta givet den situation vi nu befinner oss i. Vi är väl finansierade för att fortsätta utveckla vår verksamhet och grunden i vår strategi och de möjligheter som vi har med våra streamingtjänster är oförändrade.”
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).
Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group (NENT Group) (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 mars 2020 klockan 11.00.
Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of External Communications; +46 73 699 27 09)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)
Ladda ner högupplösta bilder: Flickr
Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram
Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke