Connect with us

Marknadsnyheter

EasyFill AB (publ.) Nyhetsbrev

Published

on

Vem kunde tro att situationen i världen skulle ta den vändning som den gjort de senaste veckorna?
Jag vill med detta nyhetsbrev ge en kort beskrivning över nuläget på EasyFill.

Som många andra företag har vi infört restriktioner och regler för att vi inte ska bidra till spridning av Corona-viruset medan vi samtidigt kan upprätthålla verksamheten på bästa möjliga sätt. Tack vare att Bolaget är förhållandevis utspritt med kontor i Bräcke, Köln, Sollentuna, Nizna, Kapstaden och Texas, så är vi är sedan tidigare vana vid att arbeta på distans. Sedan många år är Skype for business (eller som det numera heter Teams) vår huvudprodukt när det gäller våra interna möten, styrelsemöten, utvecklingsmöten o.s.v. Fördelen med att nyttja den tekniken är att det känns som om alla sitter i samma rum och pratar men det blir mer strukturerat än att sitta i samma rum eftersom alla inte kan prata samtidigt, den som vill kan dela skärm och visa en film, ett dokument o.s.v.

Att boka och få ett personligt möte med en hög chef i ett stort företag är många gånger svårt men om man frågar om ett kort möte på Teams så är det många gånger lättare. Just nu så bearbetar vi alla de kontakter vi fick på EuroShop i februari och genomför möten via telefon, Teams och liknande och det verkar i stor utsträckning som att många är mer tillgängliga nu när det inte är möteshysteri på bolagen.

Läs gärna vårt nyhetsbrev från EuroShop på nedanstående länk:

https://www.easyfillcorporate.com/easyfill-ab-publ-information-fran-hakan-sjolander/?doing_wp_cron=1585129357.2210550308227539062500

Länk till nyhetsbrev från styrelsen gällande EuroShop:

https://www.easyfillcorporate.com/rapport-fran-styrelsen-om-euroshop-20-februari-2020/?doing_wp_cron=1585130243.8686079978942871093750

Om det finns något som helst bra med Coronaviruset så är det nog att resandet i världen kommer att minska eftersom fler företag kommer se fördelarna med möten på nätet.

Några av våra kunder arbetar vidare, några exempel enligt nedan: vår order till Penny i Tyskland (som vi pressmeddelade under februari) där vi hittills fått in beställningar, i skrivande stund till ett värde av ca 10 000 000 kr. Leveranserna sker löpande och inget tyder på att Penny inte kommer att fullfölja hela beställningen. Observera att Penny beställer, sedan skall produkterna tillverkas och levereras. Ett av problemen som fanns för en vecka sedan var att fabriken i Kina som tillverkar kompressorer var stängd, men den har nu öppnat igen. Fabriken är en av de största i världen och de 1400st kompressorer som vi skall ha till denna order tog ca 2 timmar att tillverka. De första 400st kompressorerna anländer till producenten i Spanien nästa vecka. Läs om ordern på nedanstående länk.

Lite kuriosa är att fabriken där kompressorerna tillverkas ligger i Wuhan i Kina.

https://www.easyfillcorporate.com/easyfill-ab-publ-och-samarbetspartner-erhaller-order-pa-ca-155-msek/

Multideck tillverkaren Exkal (Spanien) beställde i början av mars produkter för ca 600 000 och dessa levererades ut i måndags. När vi frågade Exkal varför så sa man att ordertrycket på EasyFill produkter från deras kunder ökar stadigt och man ville vara redo för leveranser när Coronavirusperioden släpper. Det är glädjande att kunderna lägger in större ordrar för tidigare leveranser för att de i sin tur ska kunna säkerställa leveranser till slutkund. Vad vi kan se hittills är att Q1 varit ett bra kvartal för affärsområdet ”Smarta hyllösningar” fram till mitten på mars med en uppgång fram till då på ca 40%, då effekterna av Corona smittan gjort att det bromsat in.

En Multideck tillverkare i Europa informerade 25/3 2020 att man just nu förbereder att ta in EasyFills patenterade produkt som standard i sin produktportfölj för en av sina multideck. Försäljningschefen i bolaget berättade att förfrågningarna fullkomligt exploderat efter EuroShop. Vad det betyder i ordervärden framåt går inte att uppskatta men mejlet som kom var ytterst trevligt att läsa så därför vill jag dela informationen med er aktieägare.

Enjoy

När det gäller läskedryckskylskåp och Enjoy så är högsäsongen 1/3 till 30/6 och där ser vi en markant minskning. Våra kunder är Spendrups, Carlsberg, Åbro och Axfood och visst har beställningarna minskat men det är absolut inte stopp, eftersom livsmedelsbutikerna säljer mer varor är någonsin och då blir effektiv hantering ännu viktigare än tidigare.

Under kvartal 1 2020 kommer inte försäljningen att vara mycket lägre än samma kvartal 2019, hur det sedan blir är omöjligt att sia om eftersom kylskåpen som finns på lagret i Bräcke för respektive kund avropas dagligen och levereras samt faktureras.

Ebeco

Slovakien är också satt i karantän men inga arbetsplatser är stängda. På vår fabrik i Nizna arbetar man just nu tvåskift med att tillverka produkter för EasyFill samt släpvagnar till MobiHeat, läs om order till MobiHeat på nedanstående länk:
https://www.easyfillcorporate.com/easyfill-abs-publ-dotterbolag-ebeco-erhaller-en-storre-order-pa-specialslapvagn/?doing_wp_cron=1585133270.4944579601287841796875

Utöver ovanstående ordrar fortsätter tillverkning och leveranser av WallTrailer till Pongratz.

USA

Som informerats om tidigare har samarbetet med Marco Company i USA avslutats eftersom utfallet inte blivit som vi önskat.

Vi har också informerat om att Craig Nickell, Marco Companys VD sedan 20 år, lämnat bolaget och kommer att vara chef för EasyFills nya företag i USA.

Easyfill Merchandising Solutions Limited har upprättats i staten Delaware. Verksamheten kommer att bedrives med bas i Texas.

Vi byter namn från EasyFill America till Easyfill Merchandising Solutions (EMS) och det är för att helt komma ifrån Marco Company samt att vårt nya företagsnamn berättar vad vi gör.

Craig har ett stort kontaktnät med de stora aktörerna inom butik och restaurang i USA och han har jobbat oförtrutet vidare med alla etablerade kunder och flera leveranser tillverkas just nu i Nizna för att fraktas över till USA. I framtiden kommer inte tillverkningen ske i Slovakien men just nu är det den enklaste lösningen.

Tillverkning i Kina

Marco Company har under de senaste 15 åren jobbat med en fabrik i Kina men av flera olika skäl är samarbetet avslutat. Craig har stort förtroende för ledningen i den fabriken och han var på plats där i början av februari. Man har tillverkat x antal provprodukter och gett priser som är väsentligt bättre inklusive frakter än vad vi kan tillverka för själva i Slovakien. Det som hänt i Slovakien de senaste två åren är att kostnaderna ökat och därmed har våra marginaler minskat. Med produktion i Kina kommer bolagets täckningsbidrag förbättras väsentligt.

Just nu är provprodukter från produktionen i Kina på väg till vår fabrik i Nizna för genomgång. Så snart detta är klart och produkterna är godkända är planerna att produktion av större serier för hela världen skall ske i Kina.

Framåt

Vad som sker framåt är ju svårt att sia om men vi följer utvecklingen och följer de riktlinjer som respektive lands myndigheter beslutar om och vi genomför nu åtgärder för att minska bolagets kostnader i detta extremt utsatta läge. Det innebär bland annat att all personal på EasyFill samt Enjoy Sales korttids permitteras i olika utsträckning enligt de nya regelverk som fastslagits av regeringen. Liknande åtgärder vidtas även i Norge och Tyskland. Vår fabrik i Nizna har även de infört restriktioner men produktionen fortgår som framgår ovan och än så länge ser vi inte några problem med råvarutillförsel och därmed inte heller några problem att leverera de ordrar som inkommit.

För att behålla personlig kontakt kommer vi att med våra arbetskamrater runt om i världen ha en timme gemensamt Teams möte i veckan med bild och ljud där vi skall dricka virtuellt kaffe/te och prata om jobb, familj, känslor, o.s.v.

Vi kommer under det uppkomna läget också att gå igenom allt vi vill förändra eller förbättra såsom rutiner – broschyrer – säljmaterial o.s.v.

Min personliga kommentar är att det inte var i mina planer att detta med Corona-viruset skulle komma just nu när vi verkligen upplever att vi är rejält på gång men nu är det som det är och jag och mina arbetskamrater skall göra allt för att komma starkare ur den situation vi är i just nu.

Läs mer om EasyFill och våra produkter på www.easyfill.se

Lillmörtsjön 26 mars 2020

Håkan Sjölander
CEO/VD
+46 70 59 444 69
hakan.sjolander@easyfill.se

www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

 

Kort om EasyFill Group

EasyFill AB är ett svenskt börsnoterat företag som med svenska patenterade innovationer minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker runt om i världen med upp till 40%.

EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företag, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen.

EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm.

www.easyfill.se 
www.easyfillcorporate.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.