Connect with us

Marknadsnyheter

Krispaket tre – bra! Dags att titta på ett nytt paket med stimulanser för att få hjulen att rulla

Published

on

Det tredje krispaketet från regeringen riktade sig äntligen till småföretagen – jobbskaparna. Fler insatser kommer att behövas men nu måste framförallt de stöd som presenterats sättas i sjön snarast!

Åtgärderna för småföretagen:
Med kommentarer från medlemmar

  • Företagsakut med statlig lånegaranti på 70% (gäller i tre år) 
    Här är det viktigt att bankerna inte förstör denna möjlighet med urusla villkor! Men vågar man hoppas att bankerna skulle börja förstå och ta hänsyn till krisen, småföretagen och personerna bakom? Jag är skeptisk.

     
  • Sänkt arbetsgivaravgift i fyra månader 1 mars – 30 juni (Från 31,42% till 10,21%) 
    Bra! det är den enda insats som gör nytta för våra företag nu. Men sniket av Magda att inte bjussa på hela avgiften, det hade vi behövt!

     
  • Tillfällig rabatt för hyreskostnader (Gäller endast för utsatta branscher som sällanköpshandel, hotell, restaurang och vissa andra verksamheter. Gäller 1 april- 30 juni) 
    Vad avgör om man är en utsatt bransch? Om man ”bara” förlorat 30% av sin omsättning och har en marginal på 3-4% är man inte utsatt då? Detta borde självklart gälla samtliga företag. Detta skapar bara otydlighet, krångel och orättvisa.

     
  • 100 procent av den skattepliktiga vinsten för 2019 får sättas av till periodiseringsfond. (Upp till 1 miljon kronor). Det innebär att företag kan få tillbaka inbetald preliminärskatt för 2019.
    Ytterligare ett sätt att låna av ”skattebetalarna” som finansministern uttrycker sig. Men vi företagare är väl också skattebetalare? Utan företagen hade det inte funnits några skattebetalare och inga skattepengar heller. Vi har byggt välfärden med våra företag, genom att skapa arbetstillfällen som genererat alla skattepengar. Nu behöver vi få tillbaks lite för att hålla dessa företag och arbetstillfällen igång. Ge oss ett kapitaltillskott istället för att vi skall behöva låna vår egna skattepengar till ökad personlig risk.

     
  • Utökat anstånd på momsinbetalningar, gäller nu även de minsta företagen som betalar moms årsvis. Skatteverket avser att ta bort företrädaransvaret för skatteskulder, där anstånd medgetts från den 30 mars. Företrädaransvar kommer heller inte att sökas för anståndsavgiften.
    Pengar på skattekontot har företagen själva skapat, självklart måste lån därifrån vara fria från personligt ansvar och ha schyssta villkor i denna kris.

Tidigare har också nedanstående presenterats:

  • Korttidspermittering, 16 mars till årsskiftet. Staten tar ”halva” lönekostnaden. Efter mycket påtryckningar gäller nu denna möjlighet även för familjeföretagare och enmansföretag (med aktiebolag)
  • Övertagandet av sjuklöneansvaret April-Maj
  • Slopandet av sjukintyget
  • Möjlighet att begära anstånd med arbetsgivaravgifter preliminärskatt på lön och moms. 

Vi behöver se stimulansförslag i nästa steg
Majoriteten av de insatser som presenterats hittills har bestått i att företagen skall låna sig ur krisen. Det flesta företagare har dock lärt sig att låna skall man göra till investeringar – inte till driften. Och när intäkterna är noll, hjälper det inte att låna gång efter annan. Nu måste vi få igång delar av konsumtionen och produktionen, Finansministern har sagt att det skall finnas pengar till ett kraftigt stimulanspaket när krisen är över. Näringsministern sa att det är viktigt att stötta för att upprätthålla konsumtion. Redan nu måste Magdalena och Baylan använda en del av dessa pengar för att få ”hjulen att snurra”.

  • Ta bort räntan & avgifter på skattekontot under kristiden!
  • Höj ROT och RUT-avdraget till 100.000 och 50% av arbetskostnaden
  • Möjliggör Startup lån med minimal personlig risk??
  • Alla företag har ett ”hem” därför måste hyresrabatten gälla rättvist och demokratiskt för alla drabbade företag. Dessutom måste de företag med egna fastigheter ges möjlighet att få motsvarande stöd 

Mobilisera för riktade insatser mot småföretagen   
– tillsätt en småföretagarminister som får ansvaret

  • En småföretagarminister som har förståelse för småföretagen och kan rikta insatser snabbt för att undvika konkurser och skapa nytt hopp för landets jobbskapare. 

Vi kräver en småföretagarminister som från och med nu värnar om alla småföretagare! 

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet

Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, 
mathias.rebane@ff.se

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.