Connect with us

Marknadsnyheter

Nedgången i ekonomin kräver fortsatt hög krisberedskap

Published

on

Snabbheten i den ekonomiska nedgången är unik. Tillväxtfallet i svensk ekonomi för andra kvartalet i år kommer att uppgå till nästan 12 procent. Ingen variabel i Svenskt Näringslivs företagarpanel för något kvartal under finanskrisen uppvisade så stora fall som under andra kvartalet 2020. Det visar Svenskt Näringslivs nya ekonomiska bedömning för 2020-2021. 

– Vår bedömning i nuläget är att ekonomin krymper med 6,1 procent innevarande år och att tillväxten vänder upp till 3,4 procent 2021, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi.

– Många företag kämpar fortfarande med vikande försäljning och omsättningstapp. För att snabbt kunna återstarta Sverige och undvika onödig utslagning av företag och jobb är det viktigt med fortsatt hög krisberedskap. Vissa stöd såsom omställningsstödet och de nedsatta arbetsgivaravgifterna behöver förlängas, säger Bettina Kashefi.

Arbetslösheten stiger snabbt till 9,7 procent för 2020 och till 10,4 procent 2021 (årsgenomsnitt). Som mest toppar arbetslösheten på 12 procent innan den sjunker tillbaka något under 2021.

– Läget på arbetsmarknaden är alarmerande. Tuffast blir det för de som står långt från arbetsmarknaden såsom ungdomar och utrikes födda, där vi riskerar att många fler fastnar i långtidsarbetslöshet, säger Bettina Kashefi.

Förtroendeindikatorer i stora delar av världen har på senare tid vänt upp från mycket låga nivåer. Världens länder håller på att långsamt öppna upp efter nedstängningar. I den ekonomiska bedömningen ligger också antagandet att eventuellt nya virusutbrott blir begränsade och att länder har hunnit bygga upp en beredskap.  Data som kommer in tyder på att vi kan ha det värsta bakom oss.

– Osäkerheten är fortsatt mycket stor och riskerna ligger på nedåtsidan. Att vi tycks kunna undvika de allra värsta ekonomiska scenarierna beror till stor del på de krisåtgärder som regering och riksdag beslutat om, säger Bettina Kashefi.

Läs hela Svenskt Näringlivs nya ekonomiska bedömning för 2020-2021 på www.svensktnaringsliv.se 


För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och 60 000 företag med närmare två miljoner anställda. Följ vår verksamhet på www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på https://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/  Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys