Connect with us

Marknadsnyheter

En trygg återgång till arbetsplatsen förutsätter kontinuerlig riskbedömning

Published

on

Pressmeddelande 27/2020, 8.8.2020

Arbetshälsoinstitutet har upprättat allmänna anvisningar om hur återgången till arbetsplatsen kan ske säkert trots situationen med coronaviruset. Eftersom sjukdomssituationen kan ändra snabbt måste även arbetsplatserna vara beredda att ändra sina anvisningar och praxis flexibelt.

För att återgången till arbetet ska ske så säkert som möjligt, ska man på arbetsplatsen fortsättningsvis begränsa arbetstagarnas, kundernas och samarbetspartnernas närkontakter genom att tillämpa säkra arbetsmetoder. Man ska hålla fast vid god hand- och hosthygien samt avstånd och arbetstagare med symtom ska snabbt vägledas till testning.

Arbetsgivaren ska uppdatera sina riskbedömningar, anvisningar och förfaringssätt genom att beakta myndigheternas bestämmelser och rekommendationer.  Smittosituationen kan ändra snabbt, och arbetsplatsen bör ha färdigt uttänkta förfaringssätt för olika situationer.

Det kan finnas behov av att ändra förfaringssätten för till exempel hygien- och städpraxis, gemensam användning av arbetsredskap, skydd, ordnande av arbetstider och arbetsskift, mötes- och pauspraxis, resor samt möten med utomstående personer som besöker arbetsplatsen.

För resor mellan arbetsplatsen och hemmet bör kollektivtrafik helst användas utanför rusningstider. I mån av möjlighet borde arbetsresorna göras till fots eller med cykel.

Distansarbetet fortsätter på en del arbetsplatser

Även om statsrådets rekommendation om distansarbete upphörde 1.8.2020 fortsätter distansarbetet sannolikt på många arbetsplatser åtminstone delvis. Distansarbete har konstaterats fungera bra och effektivt minska smittor.

Distansarbete kan medföra utmaningar särskilt för ledarskapet. Även i distansarbete måste man kunna säkerställa att arbetet löper och är meningsfullt samt att arbetstagarna orkar. Det är bra att dela välfungerande praxis till arbetsplatserna till exempel genom att anmäla dem till webbplatsen Arbetslivets överlevnadsberättelser .

Arbetstagare med symtom snabbt till testning

Arbetsplatserna och hela samhället hålls i funktionsdugligt skick endast om coronavirussmittorna utreds och spåras. 

Arbetstagare som har coronavirussymtom ska inte komma till arbetet, utan de bör göra en symtombedömning i Omaolo-tjänsten eller kontakta företagshälsovården eller hälsovården, varifrån man vägleds till provtagning.  

Psykiskt stöd kan behövas

Vid riskbedömningen är det viktigt att också beakta det psykiska välbefinnandet och psykosociala faktorer.

Den långvariga oron för coronavirusets effekter, för den egna och de närståendes hälsa och för det ekonomiska uppehället tär på resurserna och stör arbetskoncentrationen. Om situationen drar ut på tiden är det viktigt att sköta om arbetstagarnas psykiska välbefinnande och återhämtning.

I Arbetshälsoinstitutets råd som stöder det mentala välbefinnandet vid återgång till arbetet har man samlat råd både för arbetsgivare och arbetstagare, med vars hjälp den egna och arbetsgemenskapens situation kan underlättas.

Informera alla om anvisningar och ny praxis – all kommunikation behövs

Arbetsgivaren ska informera om anvisningarna via såväl cheferna som organisationens normala kommunikationskanaler och säkerställa att alla känner till och följer de nya förfaringssätten. Arbetstagare som är anställda hos andra arbetsgivare eller gästande arbetstagare som arbetar på samma arbetsplats får inte heller glömmas bort.

Växelverkan, vägledning och introduktion behövs.  Det lönar sig också att påminna om företagshälsovårdens tjänster.

Länkar till anvisningarna

Anvisning till arbetsplatserna om återgång till arbetet
https://www.ttl.fi/sv/anvisning-till-arbetsplatserna-om-atergang-till-arbetet/?_ga=2.81877586.511971478.1596614899-338873795.1583307895

Råd som stöder det mentala välbefinnandet vid återgång till arbetet
https://www.ttl.fi/sv/rad-som-stoder-det-mentala-valbefinnandet-vid-atergang-till-arbetet/?_ga=2.73159255.511971478.1596614899-338873795.1583307895

Allmän instrukstion för arbetsgivare
https://www.ttl.fi/sv/arbetshalsoinstitutets-instruktion-for-foretag-for-beredskap-infor-coronavirusepidemi/ 

Alla Arbetshälsoinstitutets anvisningar finns på webbplatsen Corona och arbete 

Mer information: 

Återgång till arbetsplatsen, allmän anvisning
Tommi Alanko, chef, Arbetshälsoinstitutet, tfn 040 719 2521,  tommi.alanko[at]ttl.fi
 

Psykiskt välbefinnande
Salla Toppinen-Tanner, chef, psykolog, Arbetshälsoinstitutet, tfn 046 8512517, salla.toppinen-tanner[at]ttl.fi

Mediatjänster
Kristiina Kulha, specialexpert
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn. 358 40 5486914, 358 30 474 2551

Tiina Kaksonen, expert
Arbetshälsoinstitutet, Uleåborg
tfn. 358 30 474 3015, 358 50 3643158
www.ttl.fi

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SENS publicerar delårsrapport för perioden januari-mars 2024

Published

on

By

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (”SENS” eller ”Bolaget”) publicerar härmed delårsrapport för perioden januari – mars 2024. Fullständig rapport finns tillgänglig på SENS hemsida (www.sens.se) samt som bifogad fil.

2024-01-01 – 2024-03-31 (första kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 077 Tkr (292)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6 246 Tkr (-5 640), ett försämrat resultat med 606 Tkr jämfört med motsvarande period förra året.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBTIDA) uppgick till -4 370 Tkr (-2 608), ett försämrat resultat med 1 762 Tkr jämför med tidigare period.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,04 kr (-0,02)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6 136 Tkr (-1 657)

Kommentar från Henrik Boman:
Under de första månaderna av 2024 har SENS fortsatt att orientera sig i en dynamisk energimarknad, präglad av ett växande behov för förnybar energi och ökad efterfrågan på effektiva energilagringslösningar. Denna utveckling bekräftar SENS engagemang och dess förmåga att leverera anpassningsbara och effektiva energisystemslösningar. Vikten av att strategiskt positionera energilagring som en metod att optimera kraftnät, blir alltmer tydlig.

Den ökande andelen variabel förnybar energi (VRE) kräver robusta lagringssystem för att mildra utmaningarna med nätintegration, som blir allt vanligare i takt med att intermittenta energislag som vind- och solenergi utgör en större del av energimixen. På global nivå är behovet av effektivare energilagring kritiskt, och investeringar i både korttids- och långtidslagring har visat sig vara avgörande för att kunna hantera dessa fluktuationer och stärka nätets kapacitet och driftsäkerhet.

Det ligger i SENS strategi att integrera olika former av energilagring, från stationära batterier till underjordisk pumpkraftslagring. Det ger SENS möjlighet att anpassa produktportföljen efter marknadens dynamiska utveckling och efterfrågan. Denna flexibilitet är central för SENS fortsatta förmåga att leverera pålitliga och hållbara energilagringslösningar.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Boman, VD; Tel: 070-224 63 61

Denna information är sådan som Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 17:00.

Om SENS
Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ), SENS, tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS utvecklar, bygger och säljer storskaliga projekt inom sol- och vindkraft och energilager. Bolaget bedriver även konsultverksamhet mot energibolag och fastighetsägare inom hållbara energisystem. Företaget är också aktivt inom teknikutveckling kopplad till förnybara energislag och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SENS.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LightAir genomför sammanläggning av aktier

Published

on

By

LightAirs extra bolagsstämma den 13 maj 2024 beslutade om en sammanläggning av aktier i relationen 1:100. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen ska vara den 20 maj 2024, vilket innebär att sista dag för handel i aktien före sammanläggningen är 16 maj 2024. Första dag för handel med sammanlagda aktier och ny ISIN-kod är 17 maj 2024.

Vid extra bolagsstämma i LightAir AB (publ) (”LightAir” eller ”Bolaget”) den 13 maj 2024 beslutades enhälligt i enlighet med styrelsens förslag om en sammanläggning av aktier i relationen 1:100, det vill säga att etthundra aktier sammanläggs till en aktie.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om avstämningsdag för sammanläggningen. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdag för sammanläggningen ska vara den 20 maj 2024, vilket innebär att sista dag för handel i aktien före sammanläggningen är torsdagen den 16 maj 2024. Första dag för handel med sammanlagda aktier och ny ISIN-kod är fredagen den 17 maj 2024.

Sammanläggningen sker automatiskt via Euroclear Sweden AB och aktieägare behöver inte vidta några åtgärder. De aktieägare som har ett aktieinnehav som inte är jämnt delbart med 100 kommer att från större aktieägare vederlagsfritt erhålla det antal aktier som gör innehavet jämnt delbart med 100. Tillhandahållande av utjämningsaktier sker genom Euroclear Sweden AB:s försorg, utan att ytterligare åtgärder behöver vidtas av aktieägaren.

I samband med sammanläggningen får bolagets aktier en ny ISIN-kod: SE0022239133.

Efter genomförd sammanläggning kommer det totala antalet aktier i bolaget att uppgå till 842 514 aktier.

För ytterligare information kontakta:

Peter Svensk
VD, LightAir AB (publ)
070-562 72 72
peter.svensk@lightair.com

Om LightAir

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet bidrar till en hälsosammare arbetsmiljö, högre produktivitet och en hållbar framtid genom avancerad luftreningsteknologi som oskadliggör partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Offentliggörande:

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 17:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LightAir genomför sammanläggning av aktier

Published

on

By

LightAirs extra bolagsstämma den 13 maj 2024 beslutade om en sammanläggning av aktier i relationen 1:100. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen ska vara den 20 maj 2024, vilket innebär att sista dag för handel i aktien före sammanläggningen är 16 maj 2024. Första dag för handel med sammanlagda aktier och ny ISIN-kod är 17 maj 2024.

Vid extra bolagsstämma i LightAir AB (publ) (”LightAir” eller ”Bolaget”) den 13 maj 2024 beslutades enhälligt i enlighet med styrelsens förslag om en sammanläggning av aktier i relationen 1:100, det vill säga att etthundra aktier sammanläggs till en aktie.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om avstämningsdag för sammanläggningen. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdag för sammanläggningen ska vara den 20 maj 2024, vilket innebär att sista dag för handel i aktien före sammanläggningen är torsdagen den 16 maj 2024. Första dag för handel med sammanlagda aktier och ny ISIN-kod är fredagen den 17 maj 2024.

Sammanläggningen sker automatiskt via Euroclear Sweden AB och aktieägare behöver inte vidta några åtgärder. De aktieägare som har ett aktieinnehav som inte är jämnt delbart med 100 kommer att från större aktieägare vederlagsfritt erhålla det antal aktier som gör innehavet jämnt delbart med 100. Tillhandahållande av utjämningsaktier sker genom Euroclear Sweden AB:s försorg, utan att ytterligare åtgärder behöver vidtas av aktieägaren.

I samband med sammanläggningen får bolagets aktier en ny ISIN-kod: SE0022239133.

Efter genomförd sammanläggning kommer det totala antalet aktier i bolaget att uppgå till 842 514 aktier.

För ytterligare information kontakta:

Peter Svensk
VD, LightAir AB (publ)
070-562 72 72
peter.svensk@lightair.com

Om LightAir

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiv luftrening. Erbjudandet bidrar till en hälsosammare arbetsmiljö, högre produktivitet och en hållbar framtid genom avancerad luftreningsteknologi som oskadliggör partiklar såsom virus, föroreningar och pollen. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Offentliggörande:

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 17:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.