Connect with us

Marknadsnyheter

T R E E M: Svensk smyckes-design med viljestark ambition

Published

on

Den pågående pandemin har skapat ett unikt världsomfattande tillfälle för online-försäljning av smycken i det högre segmentet. Detta segment har haft en mycket hög exponentiell tillväxt inom lyx-sektorn och den globala smyckes-marknadens storlek förväntas uppgå till 480,5 miljarder USD år 2025, enligt en ny rapport från Grand View Research, Inc., som även drar den årliga tillväxttakten till 8,1% under prognosperioden.

Samtidigt som Covid-19 ironiskt nog har orsakat ekonomisk förödelse i smyckes-branschen för fysiska butiker, så har den digitala efterfrågan på smycken i det högre segmentet, ökat och då i synnerhet efter varumärken som erbjuder något mer än det faktiska smycket. 

Kan situationen nyttjas för att stödja branschen mot långsiktig hållbarhet?  

Open-innovators.org är glada över att kunna samarbeta med varumärket T R E E M och deras spännande och unika resa mot stärkta kunder och en bättre värld genom sitt design-språk.T R E E M är ett svenskt varumärke som brinner för att skapa positiv förändring i världen. Men, hur kommer det sig att detta tre år gamla Svenska företag nu ser en möjlighet som aldrig förr, vi redogör i tre punkter för varför. Vi pratade med grundare och designer Carl-David Hagerbonn, som lämnade en framgångsrik karriär inom finansvärlden för att starta T R E E M, med en stark ambition om att utmana dagens oetiska och ohållbara mode-industri. 

Hur kommer det sig att du är så positiv nu i denna kristid, och vad betyder det för ditt företag?

Carl-David: Jag är övertygad om att vi ser ett paradigmskifte i branschen, där vi utifrån en kris söker symboler och mening på ett annat sätt än tidigare. Jag ska kort beskriva tre viktiga faktorer som ger oss en fördel:

Stärkande Design

“I T R E E M erbjuder vi minimalistiska, eleganta och ikoniska smycken, där designen är inspirerad av Nordisk Natur med ambitionen att genom meningen bakom, och designen i sign självt, stärka bäraren att bli en bättre version av sig själv. Vi vill inspirera genom att relatera till den fantastiska naturen och dess fenomen, norrsken, fjäll, skogar, isberg, bäckar och sjöar, när man haft naturupplevelser och känner dess kraft, är idén att vår design också ska inspirera bäraren med stärkt självkänsla och målmedvetenhet att vara sann mot sig själv och andra, att vara  elegant i sitt agerande för en rörelse mot en bättre värld – “A True & Elegant Movement” vilket T R E E M är en förkortning för. Just denna mening bakom smyckesdesign börjar bli mycket mer efterfrågad.”

Hållbarhet & etik

När jag startade T R E E M var detta en förutsättning – jag har rest och sett mycket som kan förändras till det bättre i världen, och jag ville göra skillnad inom hållbarhet och etik. I T R E E M är vår huvudmetall högkvalitativ 100% återvunnen Sterling Silver 935. Vi jobbar med ECO-märkta boxar, påsar och försändelsematerial, och tillverkar hela tiden i små anpassade upplagor för att skräddarsytt möta marknaden, och överproducerar ingenting. Men kärnan är att smyckes-designen, med dess kombination av råa och polerade delar ska inspirera kunden till att agera bättre utifrån hållbarhet och etik. Kunskapen ökar generellt hos kunderna, man ställer krav i högre utsträckning vilket vi är glada för, då vi redan har detta rullande och i fullt fokus, fortsätter Carl-David Hagerbonn.

Spårbarhet och transparens

“Vi vet namnet på den guldsmed som tillverkat varje smycke – vår tillverkning, med studio och gjuteri, är baserad i Sverige med full insikt, spårbarhet och bra arbetsvillkor. 99% av industrin tillverkar maskingjorda smycken i ett låg-löneland långt bort från huvudmarknaden – jag vill visa att det inte behöver vara så. Nu ser vi att pandemin skapar insikt hos kunderna om att situationen idag i världen inte är hälsosam och hållbar. Särskilt ökar viljan att köpa “rätt” inom det lite högre segmentet “fine jewellery” där ett köp är mycket mer personligt och emotionellt. Det blir nu mer viktigt än någonsin att tänka på ansvarsfull produktion för en mer hållbar värld, och vi är redan där.”

Vad mer ger T R E E M ett försprång enligt dig?

“Till skillnad från traditionella smyckesmärken, beroende av fysiska butiker, startades T R E E M som ett “digital-first-företag” och har under två års tid byggt upp en digital strategi och B2C-infrastruktur back-end som är riktigt skarp. En datadriven setup som kommer ge effektivare segmentering, targeting och följaktligen högre konverteringsgrad. Nästa steg nu är att investera i att även nå ut via ett återförsäljar-näverk med ett antal fysiska återförsäljar-butiker för att nå ut med varumärket. Vår förhoppning är ju att kunna ställa om mindset och bidra till positiv förändring även här, och att strategiskt kunna kapitalisera på den fysiska närvaron som ett stöd till vår digitala strategi.

Kollektionernas starka gensvar

T R E E M arbetar kontinuerligt med att expandera både kollektioner och produktkategorier. “För mig som designer är processen väldigt viktig, jag inspireras, skissar, funderar, kopplar idé och design, inspireras igen etc, och det är inte förrän allt går hand-i-hand som jag vill ta nästa steg. Det har varit fantastiskt med den feedback som  kommit. Jag blev kontaktad av, kanske världens mest kända modemagazin VOGUE som uttryckte att de älskade A R K T I K-kollektionens design och mening.” Därefter gick det snabbt så hade T R E E M varit med i både VOGUE, TATLER och Cosmopolitan för att nämna några. 

Hur stor är marknaden?

Specifikt smyckes-marknaden online är prognostiserad att växa med nära 20 miljarder US-dollar mellan år 2020 och 2024, med en årlig tillväxttakt på över 15%. För den som arbetat upp en bra grundförutsättning på den nya spelplanen finns naturligtvis en potential att växa mycket och snabbt. 

Slutligen, inom vilka tre delar vill du nu investera?

“I nästa steg är det avgörande att vi nu kan nå ut med allt vi lagt grunden för, så marknadsföring för varumärkeskännedom och konvertering. För det andra att genomföra den återförsäljar-expansion som jag nämnde tidigare, samt för det tredje att bygga ut både antalet kollektioner, och bredden av produktkategorier inom varje kollektion, dvs produktutveckling för att attrahera fler kunder med vår design och rörelse för en Sann Elegans”, avslutar Carl-David Hagerbonn.

CarlDavid_Treem

open-innovators.org är en ideell samarbetsplattform baserad i Sverige. Plattformens syfte är att arbeta för, struktuera och agera för att göra e-handeln mer hållbar. Open Innovators genomför projekt och aktiviteter såsom seminarier, workshops, produktlanseringar och finansieringsarbete för att stödja klimatvänliga e-handels-företag.

True & Elegant Movement AB (https://treem.com/) är ett svensbaserat smyckesdesign-varumärke, med ett försprång på den globala online-smyckes-marknaden. TREEM arbetar för att utmana branschen genom vad man kallar ”empowering design”, och starkt fokus på hållbarhet och etik.  TREEM’s design är inspirerad av nordisk natur för att stärka kunden genom en Sann och Elegant Rörelse.
 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sportbilstillverkaren Christian von Koenigsegg kan ta hem världsmästartiteln i entreprenörskap

Published

on

By

Torsdag 6 juni avgörs det vem som blir världens främsta entreprenör. Sveriges finalist i EY World Entrepreneur Of The Year 2024 är Christian von Koenigsegg, vd och grundare av Koenigsegg Automotive. Han startade sitt företag med målet att bygga världens snabbaste sportbil. I år finns entreprenörer från 47 länder på plats i Monaco där tävlingen äger rum. Vinnaren utses av en oberoende jury.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Årets världsfinal arrangeras 4–7 juni i Monaco. Christian von Koenigsegg som vann den svenska finalen i Stockholms stadshus representerar Sverige. Tävlingen omfattade från början tusentals nominerade företag och nu återstår finalister från 47 länder.

Christian von Koenigsegg startade sitt företag 1994 med en vision att skapa världens snabbaste sportbil, utan tidigare erfarenhet och få resurser. 2002 blev visionen verklighet när den första bilen lämnade fabriken i Ängelholm. Guinness rekordbok utsåg modellen CC8S till världens starkaste produktionsbil. I dag har Koenigsegg Automotive cirka 500 anställda och företaget är världsledande inom utveckling och tillverkning av supersportbilar. Som en av de mest innovativa biltillverkarna i världen siktar Christian von Koenigsegg på att fortsätta utveckla teknik och specialkomponenter.

–  Att bygga Koenigsegg har varit ett livsverk och en otrolig givande upplevelse. Innovationen som har producerats från Koenigseggs utvecklingsavdelning har varit industribrytande och gett oss en värdefull plattform som är unik för Koenigsegg. Vi gör det inte bara för att ge våra bilar avancerade funktioner och körglädje, utan också med tron att våra innovationer kan gynna den bredare mobilitetsindustrin och miljön. Att genomföra sådant arbete med min fru och familj, våra anställda från 47 nationaliteter samt globala kunder och partners, är en ständig glädje. Jag ser fram emot att träffa världens främsta entreprenörer i Monaco och diskutera gemensamma mål och utmaningar, säger Christian von Koenigsegg.

Den oberoende jury som utsåg Christian von Koenigsegg till vinnare under den nationella finalen i Sverige lyfte hans uthållighet, tålamod och förmåga att titta in i framtiden.

– Christian tickar i alla boxar för egenskaper hos en entreprenör. Han har lyckats skapa ett varumärke i en bransch som domineras av stora, globala jättar där det i princip är omöjligt att vara ett startup-företag. Christian har gjort avtryck internationellt genom att våga satsa på sin dröm och jag är stolt över att han är Sveriges representant i världsfinalen, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Valet av vinnare baseras på fyra kriterier
Under världsfinalen i Monaco utser en oberoende internationell jury årets vinnare på kvällen den 6 juni. Alla finalister bedöms utifrån fyra kriterier: inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Förra årets svenska finalist och tävlande var Peter Carlsson, Northvolt. Läs mer om årets finalister här.

Pressbilder EY World Entrepreneur of The Year: https://www.flickr.com/photos/weoy_monaco/albums/  
Mer information om EY Entrepreneur Of The Year: www.eoy.se

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com 
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna
Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet Group. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Doris Hsu, Chairperson and CEO of GlobalWafers Co., Ltd. (Taiwan), Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

TopRight Nordic AB (publ), Q1 koncernen 2024

Published

on

By

Summering koncernen Q1 2024

Omsättningen  1 januari till 31 mars 20,142 MSEK (28,082 MSEK)

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITA) var -2,430 MSEK (-13,068 MSEK)

Rörelseresultatet för Q1 -3,780 MSEK (-16,159 MSEK)

  • Under första kvartalet har koncernen lagt all kraft på att ställa om verksamheten, sänka kostnaderna, avyttra HISAB som en del i att renodla verksamheten och lämna byggsektorn och istället lägga kraften på TopSolutions och TopEnvironment.
  • HR och finansfunktionen finns på plats i Stockholm och en rejält bantad overhead är genomförd som ger oss rätt kostnadsmatch mot verksamheten som nu växer fram.
  • Den snabba inbromsningen, framflyttade projekt och där leverantörer ställde krav på förskottsbetalningar fick vår satsning med Ljusföretaget TD Light försattes i konkurs
  • Men trots att bolagets ekonomiska utmaningar har haft ett fast grepp om koncernen, så fortsätter vi att utveckla, lägga vårt fokus på dessa områden för där ligger vår framtid.
  • Orderboken för första kvartalet är 33,2 MSEK

Läs mer på www.toprightnordic.com och Inergia.se

Denna information är sådan information som TopRight Nordic Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2024 kl. 07.35 CEST.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Myrbäck, VD för TopRight Nordic AB (publ) på 0703-32 30 07 eller via mail, anders.myrback@toprightnordic.com

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM Nordic SME.

TopRight Nordic AB (publ) Taptogatan 6                                
115 26 Stockholm                                                                                    
+46 (0)
8-530 300 50 www.toprightnordic.com                                               

TopRight Nordic AB (publ) Beatrice Lesslies Gata 7
421 31 Västra Frölunda           
+46 (0) 31-20 16 60
www.toprightnordic.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

DRM-LND öppnar nytt samtidigt som Partyland och Lundbergs får nya lokaler i Femman

Published

on

By

Nu får Femman ett eget drömland. DRM-LND, platsen där kunderna kan skapa egna mobilskal och smycken, öppnar sin första butik i Göteborg i början av augusti. Under sommaren kommer också två befintliga Femman-butiker, Lundbergs och Partyland att flytta till nya lokaler.

DRM-LND startade i oktober 2023 och erbjuder världens största sortiment för att skapa egna personifierade produkter och accessoarer. Den ca 90 kvm stora butiken i Femman blir kedjans fjärde i Sverige och siktet är därefter inställt på en internationell expansion med butiker i Danmark, London och Los Angeles. Bakom DRM-LND står Mikael Söderlindh, grundaren av Happy Socks.

– Våra kunder finns på TikTok, och när vi frågade våra följare vart de helst ville se nästa butik, var valet självklart. Femman i Göteborg har en målgrupp, läge och image som passar DRM-LND oerhört bra. Den nya butiken kommer bli något alldeles unikt och dessutom blir det startskottet för lanseringen av de nya produkterna man kan personifiera utöver smycken och mobilskal, säger Mikael Söderlindh, vd DRM-LND.

Partyland, som har haft butik i Femman sedan 2018, kommer i början av juli att flytta till en ca 100 kvm stor lokal på övre plan. Den nya butiken erbjuder kedjans hela sortiment.

Lundbergs Handskar & Väskor, med anor från 1928, öppnade butik i Femman 2021. Nu väljer de att skala upp till en mer än dubbelt så stor lokal på ca 190 kvm som öppnar i mitten på juni. Butiken får ny design och hela sortimentet med väskor, plånböcker och handskar kommer breddas med ett extra fokus på reseffekter.

– Det är otroligt roligt att få en sådan fin bekräftelse på Femmans attraktivitet bland både varumärken och kunder. Två starka varumärken gör nysatsningar och samtidigt öppnar DRM-LND sin nyskapande butik som vänder sig till en ung kreativ målgrupp”, säger Malin Måhlin, Uthyrare butik på Hufvudstaden.

Frågor hanteras av:

Marie Larsson, projektledare Marknad, marie.larsson@hufvudstaden.se,

telefon 031-71 02 33.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.