Connect with us

Marknadsnyheter

Framgång i Getinge och Region Västerbottens innovationspartnerskap och pilotinitiativ med den digitala lösningen INSIGHT

Published

on

Idag tillkännager Getinge hur innovationspartnerskapet och pilotprogrammet med Region Västerbotten har skapat värde. Med stöd av den digitala lösningen INSIGHT och ett pågående förändringsprogram som testas på en av regionens innovationskliniker, ¹har den genomsnittliga vårdtiden reducerats och kapaciteten för patientinläggningar ökat.

Idag tillkännager Getinge hur innovationspartnerskapet och pilotprogrammet med Region Västerbotten har skapat värde. Med stöd av den digitala lösningen INSIGHT och ett pågående förändringsprogram som testas på en av regionens innovationskliniker, ¹har den genomsnittliga vårdtiden reducerats och kapaciteten för patientinläggningar ökat.

2019 inledde Getinge och Region Västerbotten ett innovationspartnerskap och pilotinitiativ i syfte att förbättra kvaliteten inom hälso- och sjukvården för patienter och personal, och samtidigt verka för ökad kostnadseffektivitet. Detta initiativ är helt i linje med Getinges strategiska prioriteringar i egenskap av global leverantör av innovativa lösningar för hälso- och sjukvårdssektorn. – Getinge har åtagit sig att inleda partnerskap med kunder för att bidra till att skapa mervärde, och detta pilotprojekt med Region Västerbotten var ett av de första initiativen inom detta område, säger Javier Mur, Vice President Value Creation Partnerships, Global Sales, Getinge.

Region Västerbotten ansvarar för hälso- och sjukvården i Västerbottens län. Pilotinitiativet genomfördes på den medicinska akutvårdsavdelningen (MAVA) på Norrlands universitetssjukhus, en av Region Västerbottens tre innovationskliniker. Kliniken började med att kartlägga sina behov på ett mer strukturerat sätt och fastställde att det fanns ett behov av förbättrad information, kommunikation och patientlogistik som ett led i en mer effektiv hälso- och sjukvård och bättre flöden för patienterna.

Man introducerade INSIGHT – Getinges IT-lösning för hantering av patientflöde – som en del av ett mer omfattande och långsiktigt förändringsprogram som utvecklats på MAVA, och personalen kunde nu när som helst få en bättre översikt av situationen på avdelningen. Med hjälp av INSIGHT och förändrade arbetssätt kunde personalen få information om antal patienter, vilken vårdnivå som krävdes, planerade aktiviteter och förväntat utskrivningsdatum för varje patient, samt en tydlig bild av vem som ansvarade för vad. Informationen visades primärt digitalt på skärmar på avdelningens expeditioner och personalen fick tillgång till handhållna enheter som underlättade mer mobila arbetssätt, något som förbättrade informationsutbytet och kommunikationen inom teamet.

Som en del av pilotinitiativet genomfördes löpande värdeanalys, bland annat nyckelindikatorer (KPI:er) för effektivitet och produktivitet samt medarbetarundersökningar, så att förändringsledningsstöd kunde anpassas utifrån de aktuella behov som fanns på MAVA. Efter avslutad pilotperiod visades positiva trender vad gäller ¹genomsnittlig vårdtid och kapacitet för patientinläggningar, utan större ökning av personalkostnaderna. – Getinge har ett tydligt mål, att bidra till hälso- och sjukvården genom att tillhandahålla verktyg som gör att sjukhus kan arbeta på ett mer effektivt och säkert sätt. I samarbete med Region Västerbotten rör vi oss från det traditionella kund-leverantörsförhållandet till att hantera utmaningar och lösningar i partnerskap i syfte att skapa mervärde. Med den stora insatsen från personalens håll när det gäller att implementera nya arbetssätt, något som med hjälp av digitala lösningar som INSIGHT, har Region Västerbotten och Getinge visat hur man genom partnerskap kan skapa värde tillsammans, berättar Johan Mälsjö, General Manager, Getinge Nordics.

Partnerskapsinitiativet på MAVA visar även att när vård och företag samarbetar mot det gemensamma målet om värdeskapande uppstår nya möjligheter för att bättre kunna utnyttja värde potentialen hos innovativa lösningar.

– Innovationspartnerskap är en viktig del i utformningen av framtidens hälso- och sjukvård. Utmaningarna som vi står inför medför till viss grad ett paradigmskifte inom hela sektorn – för oss som region men även för andra offentliga aktörer samt för företags. På Region Västerbotten insåg vi tidigt att det finns mer att vinna genom att arbeta i partnerskap bortom det traditionella kund-leverantörsförhållandet, där båda parter verkar man för ett värdeskapande som kommer alla till gagn. Vårt partnerskap med Getinge är ett bra exempel på sådant samarbete, påpekar Peter Olofsson, regionråd och ordförande i regionstyrelsen, Region Västerbotten

Det framgångsrika pilotinitiativet har lett till ett nytt treårigt partnerskapsavtal mellan Getinge och Region Västerbotten där syftet är att tillsammans verka för bättre kvalitet och ökad kostnadseffektivitet i hälso- och sjukvården och främja värdeskapandet som kan komma av digitala lösningar.

Om du vill ta reda på mer om pilotprogrammet och resultaten kan du läsa hela fallstudien bifogad.

Mediakontakt

Mikaela Zahn
Marketing Communications Manager– North Europe
Telefon: + 00 46 73-424 47 78
E-post: mikaela.zahn@getinge.com


 

Om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlvård, operationssalar, steril rekonditionering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.

 

¹ jun-dec 2019 jämfört med 2018. Denna sjumånaders beräkningsperiod beaktades efter att den nya lösningen hade stabiliserats.



 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maria von Schéele har utsetts till ny Chief Risk Officer på Euro Accident

Published

on

By

Maria von Schéele har utsetts till ny Chief Risk Officer, CRO, på Euro Accident från och med den 15 juni 2024. Hon har arbetat på företagets riskhanteringsfunktion sedan 2022 och har en lång erfarenhet inom försäkringsbranschen bakom sig.

Maria von Schéele tar över rollen som Chief Risk Officer, CRO, efter Petra Holmberg som lämnar Euro Accident för en annan tjänst i finans- och försäkringsbranschen.

– Det känns tryggt med Maria på plats som redan känner verksamheten och organisation väl – och extra roligt med en internrekrytering där vi kan ta tillvara på och utveckla de medarbetare som redan finns på företaget. Hon har dessutom en väldigt bred kompetens och en lång branscherfarenhet som bidrar positivt även i frågor utanför riskhanteringsfunktionen, säger Fredrik Bergström, vd på Euro Accident.

Maria har arbetat som riskanalytiker på Euro Accidents riskhanteringsfunktion sedan 2022 och med särskilt fokus på de operativa riskerna. Under en period var hon även tillförordnad som ansvarig för regelefterlevnadsfunktionen.

Dessförinnan har Maria haft olika roller och ansvar inom riskhantering, regelefterlevnad och internkontroll på Anticimex Försäkringar, Ica Försäkring och Trygg-Hansa. Maria har också arbetat med tillsyn av försäkringsbolag på Finansinspektionen och som revisor på Deloitte.

– Jag är tacksam för att ha fått den här möjligheten och ser fram emot att få leda och samordna Euro Accidents fortsatta riskarbete tillsammans med övriga medarbetare på riskhanteringsfunktionen och på företaget, säger Maria von Schéele, Chief Risk Officer på Euro Accident.

För mer information, kontakta

Fredrik Bergström
Vd, Euro Accident Livförsäkring AB
070-532 26 60
fredrik.bergstrom@euroaccident.com

Om oss

Euro Accident Livförsäkring AB är ett svenskt livförsäkringsaktiebolag som erbjuder personriskförsäkringar inom områdena gruppförsäkring, sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring.

Kunder till Euro Accident är främst arbetsgivare och organisationer som tecknar försäkringar för sina anställda och medlemmar. Försäljning sker via försäkringsförmedlare och partnersamarbeten, som exempelvis banker och andra försäkringsbolag.

Euro Accident grundades 1996 och har i dag över 2,4 miljard svenska kronor i årlig premievolym och över 440 medarbetare på kontor i Belgrad, Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik. Verksamheten i Danmark och Norge bedrivs genom registrerade filialer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Adapteo Group to acquire the rental business of Danish modular building company, JYTAS A/S

Published

on

By

Adapteo Group (“Adapteo”) has agreed to acquire the rental business of JYTAS A/S (“JYTAS’ Rental Business”) a premium modular building rental company in Denmark. This deal strengthens Adapteo’s market position in the fragmented Danish market and further contributes to expanding Adapteo’s portfolio and offering in the country.

Vantaa, Finland; 17 June 2024 – Adapteo Group, the leading provider of adaptable space solutions for social infrastructure, has entered into an agreement to acquire JYTAS’ Rental Business, a prominent modular building rental company in Denmark. This strategic acquisition marks a significant step in Adapteo’s mission to expand its presence, capabilities, and premium offering within the Danish market.

JYTAS’ Rental Business, one of Denmark’s most established modular rental companies, has earned an exceptional reputation for its superior quality and swift delivery across the country. Specializing in modular buildings for offices, schools, and healthcare applications and with over 50,000sqm on rent, JYTAS’ Rental Business has developed a robust rental business generating a rental revenue of 80 MDKK in 2023. The company’s commitment to long-term rental contracts, ensuring stability and reliability for its clients.

”The acquisition of JYTAS’ Rental Business marks an important milestone for Adapteo and presents a significant opportunity to enhance our offerings in Denmark. Their expertise in social infrastructure and sustainability aligns perfectly with our commitment to providing high-quality, adaptable, and circular buildings. This strategic move not only strengthens our market position in Denmark but also sets the foundation for pursuing similar opportunities in other markets,” says Johanna Persson, President and CEO of Adapteo Group.

Jytas has for several years been dedicated to the development of high-end modular buildings. These buildings are all designed to be reused, which enables a high degree of circularity, aligning with the still increasing sustainability initiatives that are driving the construction industry. Through cooperation with Adapteo, JYTAS aims to sustain its current high growth trajectory and will be able to play an even larger role in supporting its customers’ transition toward greener building solutions”, says Christian Torp, CEO of JYTAS.

Adapteo continues to expand its geographical footprint both organically and inorganically across Europe. In 2020, Adapteo acquired Dutch Cabin Group, a prominent player with operations in the Netherlands, Germany, and Belgium. This acquisition marked a substantial expansion of Adapteo’s presence in these key regions. Additionally, Adapteo extended its influence in Norway through the strategic acquisition of Stord Innkvartering and in late 2021, Adapteo further solidified its position in Denmark by acquiring the modular building assets of Ajos.  

In addition to its M&A track record, Adapteo has delivered double-digit organic revenue and EBITDA growth since 2021, reaching over € 350 million in revenues in 2023 with a portfolio of 1.5 million sqm, up from 1.2m in 2021. This growth trajectory has been underpinned by a combination of strong organic expansion and a successful M&A track record, anchored on a strong balance sheet. Over the last 3 years, Adapteo has capitalized on a strong market demand, deploying over € 400 million of fleet capex at attractive returns.  In parallel, Adapteo has cemented its market position in the Nordics and has further strengthened its presence in Continental Europe with stronger foothold in the Benelux and Germany, where it intends to grow to a market leading position.

The transaction is expected to be completed in Q2-2024.

For more information, please contact:

Teemu Saarela,
Chief Operating Officer
teemu.saarela@adapteo.com

Zoey Tsopela
Head of External Relations
Zoey.tsopela@adapteo.com

About Adapteo
Adapteo is a leading provider of premium, modular space solutions to meet diverse social infrastructure needs across Europe. With a focus on adaptability, circularity, and community development, Adapteo is advancing the industry’s approach to environments for learning, living, and working. Adapteo has a building portfolio of 1.5 million square meters and branches in Sweden, Finland, Norway, Denmark, Germany, Belgium, the Netherlands, and the Baltics. Goldman Sachs Asset Management acquired Adapteo Group in 2021.

www.adapteo.com

JYTAS continues in Denmark
After divesting its rental business, JYTAS continues its activity by developing and selling high-quality modular buildings with low LCA numbers. JYTAS will, among other things, continue to sell and construct buildings that are certified according to the Nordic Swan Ecolabel and DGNB standards.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ryds Bilglas utökar verksamheten och öppnar ny verkstad i Ludvika

Published

on

By

Ryds Bilglas är Sveriges största aktör inom reparation och byte av bilglas. I dag har Ryds Bilglas över 165 verkstäder i ett rikstäckande verkstadsnät. Nu har vi öppnat en ny verkstad i Ludvika.

Verkstaden ligger i handelsområdet Lyviksberget, på adress Glimmerstigen 1, och blir Ryds Bilglas sjunde verkstad i Dalarna.

”Vi har sett fram emot att öppna vår nya fina verkstad i Ludvika och har sedan starten 6/5 sett ett stort intresse för både lagning av stenskott och byte av vindrutor. Verkstaden är belägen i ett växande område och ni är varmt välkomna in till oss när stenen har träffat rutan”, säger Fredrik Karlsson, Sverigechef på Ryds Bilglas.

Ludvika

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Karlsson, Sverigechef, Ryds Bilglas
Tel: 010 102 99 36

Om Ryds Bilglas
Ryds Bilglas är en ledande aktör inom reparation och byte av bilglas och finns nära kunden med över 160 verkstäder i Sverige. Företaget grundades 1947 och är idag en del av koncernen Cary Group. För mer information besök gärna www.rydsbilglas.se

Om Cary Group
Cary Group specialiserar sig på hållbara lösningar för reparation och byte av fordonsglas, med ett kompletterande erbjudande för reparation av plåt- och lackskador i Norden. Vår resa startade 1947 med Ryds Bilglas i Sverige och idag erbjuder vi våra tjänster till kunder i hela Europa under flertalet välkända och framgångsrika varumärken.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.