Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport kvartal 3, 2020

Published

on

Januari – September 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 16 179 kkr (21 388 kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till – 8 950 kkr (- 6 774 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,14 kr (-0,11 kr)

Juli – September 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 3 036 kkr (5 805 kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till – 3 170 kkr (- 3 421 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,05 kr (-0,05 kr)

HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET, 2020

Fortsatt global påverkan av covid-19, viss återhämtning i Europa

IDL hade siktet inställt högt för 2020 efter en lyckad fokuserad expansion under 2019. Inledningen av året gick också mycket bra med den högsta omsättningen för ett första kvartal i bolagets historia. Samtidigt flaggade bolaget tidigt för att covid-19 skulle påverka omsättningen, främst på grund av en kraftig minskning av försäljning för bolagets två största produkter och marknader; UBC® Rapid i Tyskland och TUBEX® TF i Indonesien.

Försäljningen av UBC® Rapid i Tyskland drabbades av en nedgång under våren. Glädjande nog har försäljningen återhämtat sig oväntat snabbt och tredje kvartalet har inneburit volymer nära normal nivå. Effekterna för produkten TUBEX® TF däremot har på samtliga marknader kommit senare och dessutom varit kraftigare än vad som kunnat förutses. Det är förklaringen till det svaga resultatet under kvartal tre. Detta sammanfaller även med den säsongsmässiga nedgången som historiskt sett alltid resulterat i en något lägre omsättning för produkten TUBEX® TF under tredje kvartalet i samband med sommarmånadernas torrperiod. Tyfoidfeber är en vatten- och livsmedelsburen infektionssjukdom där incidensen ökar under regnperioden.

Den rådande marknadssituationen innebär fortsatt stora utmaningar vilket medför att bedömningen av de ekonomiska effekternas verkan fullt ut inte är möjlig. Bolaget har vidtagit åtgärder för att säkerställa verksamheten. Företagsledningen bedömer att det finns goda förutsättningar att verksamheten kan återgå till en fortsatt expansion mot slutet av 2020 och under 2021. Bolaget upprättar löpande likviditetsprognoser för olika scenarier och har utifrån det kunnat bedöma att bolaget är finansiellt säkrat under överskådlig tid.

Bolaget ser löpande över sina resursbehov och anpassar verksamheten till den nya situationen. Fokus ligger på att ha kontakt med bolagets distributörer, göra noggrann planering av produktionsvolymer och genomföra en aktiv planering av personal samt andra resurser. Bolagets VD och styrelse har valt att tillsvidare inte göra några större förändringar i bolagets struktur. Avsikten är att stå väl rustade inför den beräknade efterfrågan på bolagets produkter när hälsovårdsinsatserna åter skiftar från covid-19 till övrig diagnostik.

Försenad expansion i Afrika

IDL har sedan hösten 2019 arbetat för att hitta rätt samarbetspartners för distribution på utvalda afrikanska marknader. Avtal har signerats med distributörer i Uganda, Kenya och Zimbabwe. Ett flertal lanseringar var planerade att genomföras under andra kvartalet med uppföljande säljbearbetning under tredje kvartalet. Till följd både av reserestriktioner och kundernas nödvändiga fokus på covid-19 har bolaget ännu inte kunnat genomföra dessa lanseringar på plats i Afrika. Ett flertal presentationer samt utbildningar via digitala möten har genomförts, men det är fortfarande oklart när försäljningen kan komma igång på allvar.

Beckman Coulter har övertagit globalt försäljningsansvar

Som tidigare meddelats tecknade IDL Biotech under våren 2020 ett nytt distributionsavtal med Beckman Coulter som ger distributören globalt försäljningsansvar för bolagets samtliga tumörmarkörer på den manuella plattformen ELISA. Avtalet är globalt, exklusive den kinesiska marknaden, och trädde i kraft 1 september. Beckman Coulter har en stark global närvaro och får härigenom möjligheten att bredda sin produktportfölj inom tumörmarkörer. För IDL innebär det att bolaget kan intensifiera sitt fokus på snabbtester och automatisering. IDL kommer fortsätta att producera tumörmarkörerna.

Utvecklingsarbete

Utvecklingen av den förbättrade versionen av UBC® Rapid har tagit ett viktigt steg framåt i och med att prototyp har valts efter att ett flertal prototyper har utvärderats. Nu kan arbetet inledas med att förbereda klinisk utvärdering i enlighet med IVDR (In Vitro Diagnostics Regulation). Som rapporterades redan under första kvartalet har flera av sjukhusen som ska samla kliniska prover för utvärderingen istället fått ställa om verksamheten till behandling av covid-19 vilket kommer medföra en viss försening. Vissa sjukhus verkar nu trots allt ha återupptagit sin insamling av kliniska prover. 

I slutet av 2019 signerade IDL Biotech avtal med det kinesiska företaget Zecen Biotech, avseende automatisering av analysprocessen för tumörmarkören TPS® på Zecen Biotechs instrument. Under 2020 har projektet fortlöpt enligt projektplanen och de första utvärderingarna signalerar en hög träffsäkerhet av IDL Biotechs produkt på Zecens instrument. Den första kliniska valideringen planeras att utföras under fjärde kvartalet.

Förberedelse för kliniska studier i USA

Under 2019 lämnade IDL Biotech in underlag, en så kallad ”pre-submission request”, till amerikanska FDA (Food and Drug Administration) för att kunna få ett framtida godkännande av UBC® Rapid. Nu går bolaget vidare och förbereder kliniska studier i USA och inledde i september ett samarbete med konsultföretaget QAdvis AB, som kommer att planera och genomföra de kliniska studier som krävs. QAdvis kommer även ge support till IDL för den så kallade 510(k) ansökan till FDA. Som en del i samarbetet deltar också QAdvis amerikanska partner New World Regulatory Solutions, Inc.

Övriga kliniska studier fortsätter

Bolagets fokus på satsningar på kliniska prövningsprogram fortsätter, men under året har fördröjningar uppstått då det till följd av andra prioriteringar på många sjukhus inte varit möjligt att arbeta med dessa studier. De studier som pågår i Singapore och Spanien avseende UBC® Rapid kommer åter kunna börja inkludera nya patienter under kvartal fyra.

En artikel i Entropy (P Oehr och T Ecke, 2020) har presenterat en ny diagnostisk tillämpning av UBC® Rapid vid blåscancer. Den refererades redan i förra kvartalsrapporten. Författarna till studien har kombinerat konventionell analys med prediktionsvärden och drar slutsatsen att jämfört med konventionell utvärdering av UBC® Rapid data vid blåscancer ger detta en ny möjlighet att förbättra den kliniska diagnostiken.

I förra kvartalsrapporten kommenterades ytterligare en artikel, som presenterades i Anticancer Research och visar värdet av UBC® Rapid vid blåscancer. Studien har titeln “Noninvasive detection of bladder cancer by UBC Rapid test, ultrasonography, and cytology”. Författarna till studien drar slutsatsen att kombinationen av UBC® Rapid, ultraljud och cytologi kan minska frekvensen av cystoskopier och kan användas som ett alternativ till kontrollcystoskopier vid icke-invasiv uppföljning.

Kvalitetssystem

Under kvartalet genomförde bolaget den årliga uppföljningsrevisionen av sitt kvalitetssystem till ISO 13485:2016. Revisionen genomfördes av revisions- och certifieringsföretaget DEKRA och inga anmärkningar noterades. Certifikatet intygar att bolaget har ett kvalitetsledningssystem som uppfyller kraven avseende utveckling, produktion och distribution av medicintekniska produkter.

Gunnar Wahlberg tillförordnad VD i IDL Biotech

Som tidigare meddelats har IDL Biotechs tidigare VD, Charlotte Berg, valt att lämna bolaget och hon har vid september månads utgång avslutat sin tjänst.

Styrelsen i IDL Biotech har utsett den nuvarande försäljning- och marknadschefen Gunnar Wahlberg som tillförordnad VD från 1 september. Gunnar Wahlberg har över 20 års erfarenhet inom företagsledning, internationell marknadsföring och försäljning inom olika branscher, främst medicinteknik. Gunnar har arbetat inom stora internationella bolag såväl som entreprenörsdrivna företag där fokus har legat på tillväxt och affärsutveckling. Gunnar har bland annat bott och arbetat i Ryssland, Kanada och Spanien.

Jeanpierre Salas Montes anställd som ny produktionschef

I augusti anställdes Jeanpierre Salas Montes som ny produktionschef på IDL Biotech. Jeanpierre har en gedigen kunskap inom produktutveckling och produktion av snabbtester. Tidigare produktionschef, Ola Eklund, har valt att gå i pension efter mer än tjugo år i bolaget.

Avslutar Business Development Manager Asia

Under sommaren kontrakterades Mr Subyung Park, som Business Development Manager Asia, med stationering i Asien. På grund av fortsatta reserestriktioner och stort fokus på covid-19 i regionen, fattades under kvartal 3 ett ömsesidigt beslut att avsluta samarbetet. Uppdraget var främst att lansera TUBEX® TF i Indien och Bangladesh samt utveckla försäljningen i existerande marknader, såsom Nepal, Pakistan och Filippinerna. Under rådande omständigheter bedömdes det vara mycket svårt att kunna verka framgångsrikt i rollen.

Gunnar Wahlberg, TF VD

+46 8 799 67 50

IDL Biotech AB (publ) är ett publikt svenskt bioteknikbolag, specialiserat på in vitro diagnostik inom onkologi och bakteriologi. Bolaget utvecklar, producerar och marknadsför unika och kostnadseffektiva produkter för medicinskt angelägna indikationer. IDL Biotech AB (publ) har ett etablerat internationellt distributörsnätverk. Bolagets aktier (IDL) är noterade på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.