Connect with us

Marknadsnyheter

Intrum utser Anders Engdahl till ny vd och koncernchef och meddelar ett starkt resultat för det tredje kvartalet

Published

on

Styrelsen för Intrum AB (publ) har idag träffat en överenskommelse med Mikael Ericson som lämnar bolaget efter fyra år som vd och koncernchef. Styrelsen har samtidigt utsett Intrums nuvarande Chief Financial Officer Anders Engdahl till ny vd och koncernchef som en del av bolagets nästa utvecklingsfas. Anders Engdahl tillträder omgående. Med anledning av vd-bytet har styrelsen valt att offentliggöra det preliminära resultatet för det tredje kvartalet, vilket väntas bli väsentligt högre än analytikernas konsensusestimat.

”De senaste åren har präglats av en betydande tillväxt samtidigt som marknaden vi verkar i har gått igenom stora förändringar. Intrum blev genom sammanslagningen med Lindorff europeisk marknadsledare, samtidigt som bolaget har expanderat till nya marknader och ökat takten av portföljinvesteringar. Dessa insatser skapar en stark plattform för långsiktig hållbar avkastning. Styrelsen och bolagsledningen har under en tid även arbetat intensivt med ett förändringsprogram som kommer att presenteras på kapitalmarknadsdagen den 18 november”, säger Per E. Larsson, styrelseordförande för Intrum.

”När vi nu ska genomföra detta förändringsprogram, har vi identifierat behov av ett nytt ledarskap och styrelsen bedömer därför att det nu är rätt tid för Intrum att ta det steget. Under Mikael Ericsons ledning har Intrum lyckats etablera en marknadsledande position vilken ger bolaget alla förutsättningar för att framgångsrikt kunna genomföra de förändringar som vi nu påbörjat. Vi är mycket glada över att kunna meddela att Anders Engdahl, som är en erfaren ledare och integrerad del av bolaget, tar över rollen som den nya drivkraften i vår bolagsresa”, fortsätter Per E. Larsson.

”Styrelsen vill också ta detta tillfälle i akt och tacka Mikael Ericson för hans betydande bidrag som vd under hans år hos Intrum. Mikael kommer att stå till bolagets förfogande fram till årsskiftet”, tillägger Per E. Larsson.

”Det har varit en fantastisk tid på Intrum och jag är stolt över att fått leda bolaget till positionen som Europas ledande kredithanteringsföretag. Nu är det tid att lämna över stafettpinnen till Anders som kommer ta bolaget vidare in i nästa fas”, säger Mikael Ericson.

Anders Engdahl, född 1974, har gedigen erfarenhet från flera ledande befattningar inom bolaget och utsågs till Chief Financial Officer för Intrum 2019. Anders Engdahl började på Lindorff 2014 som EVP Debt Purchasing och var Chief Investment Officer för Intrum mellan 2017-2019. Anders har omfattande erfarenhet inom investment banking och management consulting från globala organisationer som Goldman Sachs, Credit Suisse, McKinsey och Morgan Stanley. Vid Morgan Stanley hade han rollen som Managing Director och Head of Nordic Financial Institutions Investment Banking. Anders Engdahl har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

”Jag ser fram emot att ta mig an rollen som vd för Intrum, ett bolag som jag har lärt känna mycket väl under mina sex år på olika ledande befattningar. Tillsammans med bolagsledningen och alla medarbetare kommer min prioritet vara att utveckla en ny effektivare operativ modell, vilket kommer göra oss mer konkurrenskraftiga och möjliggöra ett ännu starkare erbjudande till våra kunder och slutkunder. På så vis skapar vi ytterligare möjligheter för långsiktig organisk tillväxt och lönsamhet”, säger Anders Engdahl, ny vd och koncernchef för Intrum.

”Marknaden vi verkar på står just nu inför ett antal utmaningar. Med den nya operativa modellen på plats har Intrum allt som krävs för att möta dessa utmaningar och behålla vår ledande position inom kredithanteringstjänster i Europa. Vårt yttersta mål, inte minst i tider som dessa, är att stödja den ekonomiska stabiliteten i samhället och bidra till en hållbar och sund ekonomi. Jag är stolt över förtroendet jag fått för att leda det fantastiska Intrum-teamet i det arbetet”, tillägger Anders Engdahl.

Anders Engdahl tillträder omgående. Som tillförordnad Chief Financial Officer har Michael Ladurner utsetts. Ladurner innehar idag rollen som strategichef.

Intrum rapporterar ett starkt resultat för tredje kvartalet
Intrums preliminära resultat för det tredje kvartalet väntas bli väsentligt högre än analytikernas konsensusestimat, vilka går att finna på bolagets hemsida. Det preliminära justerade rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgår till 1 687 MSEK, en ökning med 25 procent jämfört med det andra kvartalet. Intrums Cash EBITDA ökade till 3 142 MSEK, jämfört med 2 709 MSEK för det andra kvartalet 2020, motsvarande en ökning med 16 procent. Nettoskulden minskade till 48,9 miljarder SEK, jämfört med 49,7 miljarder SEK i det andra kvartalet. Skuldsättningskvoten minskade till 4.2x jämfört med 4.4x i andra kvartalet. Tillgänglig likviditet vid utgången av det tredje kvartalet var 16,0 miljarder SEK.

Det preliminära resultatet för segmentet Portföljinvesteringar väntas uppgå till 1 093 MSEK, vilket motsvarar en ökning med cirka 9 procent jämfört med det andra kvartalet.

De preliminära intäkterna för segmentet Kredithanteringstjänster uppgick till cirka 1 647 MSEK, 4 procent högre än det andra kvartalet, med en verksamhetsmarginal på 29 procent. Utvecklingen inom Kredithanteringstjänster var stabil där trenden av lägre affärsvolymer består, samtidigt som fortsatt tydlig kostnadskontroll bidrog till den positiva marginalutvecklingen.

Segmentet Strategiska Marknader (Grekland, Italien och Spanien) såg stark återhämtning under kvartalet, och det finansiella resultatet förbättrades signifikant jämfört med det andra kvartalet. Intäkterna om 1 738 MSEK motsvarar en ökning med 37 procent i jämförelse med föregående period, med en verksamhetsmarginal på 30 procent. Den fortsatta aktivitetsåterhämtningen på de strategiska marknaderna stöds ytterligare av att försenade volymer från det andra kvartalet nu tas igen. Därtill har det effektiviseringsprogram som lanserades 2019 bidragit i betydande utsträckning.

Portföljinvesteringar levererade ett solitt resultat för kvartalet vilket stöds av stabila nivåer av inkasserade belopp motsvarande 117 procent av den Covid-19-justerade prognosen, samt 102 procent av prognosen före Covid-19. Inkasserade belopp sedan årsskiftet motsvarar 99 procent av prognosen före Covid-19. Resultatet från joint ventures, vilket utgör en del av resultatet för Portföljinvesteringar, var lägre jämfört med det andra kvartalet. Investeringsnivån för det tredje kvartalet uppgick till 837 MSEK.Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Rapporten för det tredje kvartalet 2020 publiceras den 23 oktober 2020 kl. 07.00 CET. Intrum kommer inte att lämna några ytterligare kommentarer eller detaljer innan delårsrapporten för det tredje kvartalet har publicerats.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per E. Larsson, styrelseordförande
+46 8 546 102 02

Anders Fogel, Fogel & Partners
+46 722 04 47 50

För IR-relaterade frågor, vänligen kontakta:
Viktor Lindeberg, Head of Investor Relations & Business Control
+46 76 897 07 08
+46 8 546 102 02

viktor.lindeberg@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2020-10-18 kl. 16.00 CET.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2019 hade bolaget intäkter på 16,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.