Connect with us

Marknadsnyheter

”Team Sparren” – bättre och starkare genom samverkan

Published

on

Stockholmshems fastighet Sparren på Södermalm är renoverad och redo för inflyttning – ett samverkansprojekt som har präglats av dialog, tydliga mål och uppföljning.

Fem nya lägenheter, tolv nya balkonger och klart en månad innan utsatt tid:
– Det har varit ett bra år med beundransvärt engagemang av alla inblandade. Trots hårt arbete har vi haft roligt på vägen. Det är nästan synd att projektet är slut, säger projektchef Sofia Fernström. Sofia pratar om ombyggnaden av vårt hus på Brännkyrkagatan, ett samverkansprojekt med ByggPartner i Dalarna AB som totalentreprenör.

Nyckel till samverkan
Samverkan är en av de entreprenadformer Stockholmshem arbetar med. Det är inte alltid bästa lösningen, men i detta projekt har det fungerat bra.
– Nyckeln till bra samverkan är kommunikation och dialog. Och det måste handla om samverkan på riktigt, inte bara fina ord på ett papper, säger Sofia. – Att mäta och följa upp målen och inga dolda agendor, vi ska vara transparanta och lyhörda både vad gäller i ekonomi, utmaningar och möjligheter, säger Andreas Gillberg, entreprenadingenjör på ByggPartner.

Startskottet för projektet var en workshop där alla jobbade fram och skrev under en gemensam partneringdeklaration – projektets förhållningssätt. För att det inte bara skulle bli ett papper på väggen, så följde de upp målen vid varje byggmöte då alla satte betyg på de viktigaste punkterna: Tid, ekonomi, kommunikation samt kvalitet och miljö.

Närvarande beställare
Sofia menar att det är människorna i samverkansprojektet som gör det och att beställaren (i detta fallet Stockholmshem) måste vara närvarande och tydliga:
– Vi måste vara engagerade och inte lämna över stafettpinnen till entreprenören. Och komma ihåg att vi är två affärspartners. Som beställare måste vi veta vad vi vill med tydlig målstyrning.
– Det är viktigt att vi som ansvariga ser till att organisationen resurssätts med rätt personer och vågar ifrågasätta.

En resa
– Som entreprenör vet jag att om min beställares slutkund är nöjd så är oftast beställaren nöjd. Det är målet. I ett projekt tänker jag på hur samarbetet kommer att fungera fem år efter entreprenaden, menar Andreas. – Vi har haft en resa tillsammans. Nyttan av att lyssna på varandra genom hela projektet, att allt är väldokumenterat och alla har jobbat hårt mot samma mål har varit mycket positivt. Vi har så klart inte alltid varit överens, men eftersom vi hela tiden har haft samma målbild har vi snabbt kommit vidare.

Sofias och Andreas bästa samverkanstips

  • Gemensam partneringdeklaration med projektets förhållningssätt.
  • Gemensamma mål. Enkla mätbara mål. Krångla inte till det.
  • Gemensam budget med öppenhet och transparens.
  • Uppföljning: Vi jobbade med temperaturmätning med betyg på samverkan utifrån tid, ekonomi, kommunikation, kvalitet och miljö som följdes upp på varje byggmöte och gemensamt styrgruppsmöte.  
  • Var noga med projektorganisationen och våga ifrågasätt.
  • Släpp prestigen, lyssna och var delaktig.

Detta har hänt

  • Fastigheten Sparren 9 på Brännkyrkagatan 118, började renoveras i november 2019
  • Den 7 september i år stod huset klart, en månad innan utsatt tid.
  • 28 lägenheter har renoverats
  • Fem nya lägenheter har skapats i fd lokaler.
  • Tolv helt nya balkonger, en ny fransk balkong och nya kungsbalkonger.
  • Vid renovering valdes material och produkter för att behålla det tidstypiska för fastigheten, som byggdes 1947 av Stockholmshem
  • Bottenvåningen är tillgänglighetanpassad och gården har ökad tillgänglighet
  • Upprustningen har bestått av sanering, uttorkning, nya installationer, ytskikt, inner- och tamburdörrar. Fasaden har tilläggsisolerats, ny entré, nya fönster och taket har renoverats och uppgraderats med ny taksäkerhet
  • Återanvändning av befintligt material när det har varit möjligt samt återanvändning av all marksten
Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.