Connect with us

Marknadsnyheter

AAK:s delårsrapport för det andra kvartalet 2021 – rekordhögt andra kvartal trots fortsatt volatilitet och osäkerhet

Published

on

AAK-koncernen

  • Volymerna ökade med 14% till 550.000 ton (481.000 ton).
  • Rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster (justerat rörelseresultat), men inklusive en negativ valutaomräkningseffekt på 37 mkr, uppgick till 541 mkr (411 mkr), en ökning med 32%.
  • AAK rapporterade en jämförelsestörande post på 304 mkr hänförlig till den föreslagna optimeringen av företagets europeiska bageriverksamhet. Av detta har 203 mkr ingen kassaflödespåverkan.
  • Periodens resultat uppgick till 103 mkr (324 mkr). Exklusive jämförelsestörande poster och relaterade skatteeffekter uppgick periodens resultat till 389 mkr (294 mkr).
  • Vinst per aktie uppgick till 0,39 kr (1,27 kr). Exklusive jämförelsestörande poster och relaterade skatteeffekter uppgick vinst per aktie till 1,51 kronor (1,15 kronor).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 231 mkr (262 mkr).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital, beräknad på rullande tolvmånadersperioder, uppgick till 15,4% (14,2% den 31 december 2020).

Affärsområden

  • Food Ingredients – rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, ökade med 31% till 343 mkr (262 mkr).
  • Chocolate & Confectionery Fats – rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 205 mkr (156 mkr), en ökning med 31%.
  • Technical Products & Feed – rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 31 mkr (28 mkr), en ökning med 11%.

VD:s kommentarer
Under det andra kvartalet redovisades en stark volym- och resultattillväxt jämfört med motsvarande kvartal förra året, som påverkades starkt av covid-19. Både Chocolate & Confectionery Fats och Food Ingredients utvecklades väl där det sistnämnda affärsområdet fick stöd av Foodservice som visade en stark återhämtning, om än inte tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

Vår verksamhet påverkas fortfarande negativt av pandemin, särskilt i Indien och Turkiet, medan vi har sett en snabb återhämtning på andra marknader, som USA och delar av Europa.

Trots en betydande negativ valutaomräkningseffekt, mycket volatila råvarupriser och fortsatta störningar inom global logistik och sjötransport nådde vi ett betydligt högre rörelseresultat än föregående år. Omräknat till fasta växelkurser ökade vi rörelseresultatet med 41%.

Affärsresultat
Koncernens volymer ökade betydligt jämfört med förra året, drivet av special- och semispeciallösningar inom Chocolate & Confectionery Fats samt Foodservice. Även bagerisegmentet utvecklades väl, medan Technical Products & Feed redovisade lägre volymer på grund av ett förlängt underhållsstopp.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 541 mkr (411 mkr) – rekordhögt för ett andra kvartal – vilket förklaras av volymtillväxt och en förbättrad produktivitet. Det justerade rörelseresultatet per kilo ökade med 15% och uppgick till 0,98 kronor (0,85 kronor). Omräknat till fasta växelkurser förbättrades det justerade rörelseresultatet per kilo med 24%.

Food Ingredients redovisade volymtillväxt, främst tack vare Foodservice, bagerisegmentet samt segmentet för växtbaserade livsmedel, och där särskilt lösningar till köttalternativ. Volymerna ökade något för Special Nutrition. Volymtillväxten resulterade i bättre kostnadstäckning, särskilt inom Foodservice, vilket bidrog till affärsområdets lönsamhet totalt sett.

Tack vare vårt koncept med kundgemensam produktutveckling redovisade Chocolate & Confectionery Fats stark volymtillväxt. Efterfrågan var särskilt god i södra Latinamerika och USA.

Technical Products & Feed redovisade stark resultattillväxt, trots lägre volymer. Resultatökningen berodde främst på god produktivitet och ett starkt operationellt kapacitetsutnyttjande i vår pressningsverksamhet.

Optimering av vår europeiska bageriverksamhet
Vi har initierat formella förhandlingar om en produktionskonsolidering för att, i linje med vår strategi, ytterligare optimera vår europeiska bageriverksamhet. Syftet med detta är att förbättra kostnadseffektiviteten och öka konkurrenskraften samtidigt som vi fortsätter stödja våra kunder med samma stora engagemang och höga servicenivå.

Den föreslagna konsolideringen skulle innebära en flytt av produktionen från Merksem, Belgien, till våra anläggningar i Hull, Storbritannien, och Zaandijk, Nederländerna, varpå anläggningen i Merksem skulle stängas.

Viktiga hållbarhetsinitiativ
Under kvartalet tecknade vi en hållbarhetskopplad revolverande kreditfacilitet om 400 miljoner euro, som ersätter en outnyttjad kreditfacilitet om samma belopp. Den förnyade kreditfaciliteten är nära kopplad till ett antal av AAK:s hållbarhetsmål, däribland bolagets åtagande om en leveranskedja för palm verifierat fri från avskogning och markomvandling innan 2025.

Baserat på Kolo Nafaso, vårt program för direktinköp av shea i Västafrika, har vi tillsammans med Mars, flera ledande icke-statliga organisationer samt en investeringsfond skapat ett offentligt-privat partnerskap som ska förbättra försörjningen för kvinnor inom leveranskedjan för shea i Ghana.

Avslutande kommentar
Efter att ha redovisat ett starkt kvartal finns det fortsatt osäkerhet och volatilitet på våra marknader. AAK har dock en robust plattform, en god finansiell utveckling och en stabil balansräkning, och vi ser en hög nivå av affärsaktivitet. Organisationens passion, drivkraft och flexibilitet är styrkor som vi bygger vidare på framöver.

Vi erbjuder vegetabiliska och hälsosamma oljor och fetter av hög förädlingsgrad genom att bedriva produktutveckling i nära samarbete med våra kunder och vi stärker fortlöpande vår portfölj med lösningar som är bra för både människor och miljö. Trots osäkerheten på kort till medellång sikt ser vi ingen anledning att i nuläget justera vår uppfattning om de starka och gynnsamma underliggande, långsiktiga trenderna på våra marknader. Detta gör oss fortsatt försiktigt optimistiska inför framtiden och vi är fast beslutna om att leva upp till vårt verksamhetssyfte: Making Better Happen™.

Press- och analytikerkonferens
I anslutning till att AAK AB idag, den 16 juli 2021, offentliggör delårsrapporten för det andra kvartalet, hålls en press- och analytikerkonferens kl. 14:00, lokal tid. För att delta i konferensen, vänligen se instruktioner under fliken Investerare på AAK:s hemsida, www.aak.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gabriella Grotte
Head of IR and Corporate Communications

Mobil: +46 737 16 80 01
E-post: gabriella.grotte@aak.com

Denna information är sådan information som AAK AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021, kl. 13:00 lokal tid.

Om AAK
AAK:s verksamhetssyfte, Making Better Happen™, beskriver vår strävan efter ständig förbättring. Vi är specialiserade på växtbaserade oljor som är värdehöjande ingredienser i en rad populära konsumentprodukter. Vi gör dessa produkter godare, hälsosammare och mer hållbara. Kundgemensam produktutveckling samt en förståelse av vad ”bättre” innebär för varje enskild kund är kärnan i vår verksamhet. Med våra flexibla produktionsanläggningar och omfattande expertkunskaper levererar vi våra värdehöjande produkter till en rad branscher, såsom choklad och konfektyr, bageri, mejeri, växtbaserade livsmedel, specialnutrition, foodservice och kroppsvård. Våra 3.900 medarbetare samarbetar tätt med våra kunder via 25 regionala försäljningskontor, 15 innovationscenter och med stöd från drygt 20 produktionsanläggningar. AAK, med huvudkontor i Malmö, är noterat på Nasdaq-börsen i Stockholm och har strävat efter ständig förbättring i 150 år.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RÄTTELSE: Kommuniké från Vasakronans årsstämma 2024

Published

on

By

Rättelsen avser Val av styrelse där även Kia Orback Pettersson omvaldes till styrelseledamot.

Den 26 april hölls årsstämma i Vasakronan. Årsstämman hölls i Stockholm. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition

Stämman fastställde de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen avseende räkenskapsåret 2023.

Stämman beslutade vidare att årets resultat disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
 

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Kristin Magnusson Bernard, Ann-Sofi Danielsson, Niklas Ekvall, Ulrika Francke, Eva Halvarsson, Hannes Hasselrot, Staffan Hansén, Magnus Meyer och Kia Orback Pettersson.

Till styrelseordförande omvaldes Ulrika Francke.

Till ny revisor valdes KPMG AB som revisionsbolag med Johanna Hagström Jerkeryd som huvudansvarig revisor.

För ytterligare information hänvisas till Vasakronans Års- och hållbarhetsredovisning 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Rebecca Liljebladh Thorell
Kommunikationschef
Tel: 072-222 15 09
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 175 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 167 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.