Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Formula E: Banbrytande e-mobilitetsteknik lyfter i Mexiko

Published

on

Den helt elektriska serien för med sig hållbar teknik till Mexiko för sjätte gången, där ABB driver lösningarna framåt med förbättrad laddinfrastruktur och projekt kring förnybar energi.

Den här helgen återvänder ABB FIA Formula E World Championship till Mexiko – för första gången på Autodromo Miguel E. Abed strax utanför den färgstarka staden Puebla. Eventet kommer att följa strikta covid-19-regler, efter rådgivning från myndigheterna, för att det ska kunna äga rum på ett säkert och ansvarstagande sätt.

En av Mexikos främsta racerbanor, Autodromo Miguel E. Abed, har tidigare stått som värd för NASCAR:s Mexikoserie och FIA World Touring Car Championship och ligger enastående vackert med vulkanen Popocatépetl i bakgrunden. Banan är 2,98 km lång och består av 15 kurvor – hårnålar, svepande snabba kurvor – och en lång start-mål-sträcka, som säkerligen kommer att passa Formel E som är känd för att man tävlar tätt hjul mot hjul.

Theodor Swedjemark, ABB:s kommunikations- och hållbarhetschef, säger: ”ABB Formula E är ett skyltfönster för den nya eran av hållbar utveckling. Det är en extrem testbädd för innovativt samarbete, som kommer att driva på utvecklingen för att hjälpa länder som Mexiko att klara sina e-mobilitets- och hållbarhetsmål.”

2020 bekräftade Mexiko sitt engagemang att minska sina växthusgaser med 22 procent och svarta koldioxidutsläpp med 51 procent till 2030. ABB:s teknik gör det möjligt att driva ett antal projekt som syftar till att förbättra luftkvaliteten i landet.

”När nu ABB FIA Formula E World Championship kommer till Mexiko än en gång får vi möjlighet att lyfta fram de stora framstegen i energihantering och effektivitet som ABB bidrar? till bland landets industrier”, tillägger Vicente Magaña, vd för ABB Mexiko. ”Ett sådant exempel är pilotprojektet med Volvo-elbussar, som drivs av laddinfrastruktur från ABB och som utgör ett viktigt steg mot att uppnå hållbara kollektivtrafiklösningar.”

Projektet som betjänar gatorna i Mexico City är ett samarbete mellan Metrobus, Volvo Buses Mexico, ABB Mexiko och CCA (Conexión Centro Aeropuerto), tillsammans med myndigheterna i Mexico City. ABB:s Terra 54 HV-teknik medger laddning på mindre än fyra timmar på natten, vilket innebär att den kan trafikera utan avbrott under hela dagen, vilket leder till nollutsläpp. Detta kommer att leda till 92 procent mindre koldioxidutsläpp och en minskning med 20,45 ton av de totala utsläppen i den nuvarande fordonsparken. Dessutom kan systemet övervakas på distans med dygnet runt-service via en digital plattform som hanterar elförsörjningen och registrerar värdefull information för fordonsdriften.

ABB Mexiko samarbetar också i utvecklingen av Horizontal Teleferic (linje 1) i Mexico City genom att tillhandahålla projektet låg- och mellanspänningsprodukter och paneler. Detta helt eldrivna transportmedel halverar restiderna och kommer att minska koldioxidutsläppen avsevärt med 3 100 ton.

Minskade utsläpp har också möjliggjorts genom ABB:s teknik- och tillverkningsanläggning i San Luis Potosí – den första industrianläggningen som genererar sin egen energi i hela Mexiko. Projektet utsågs till det bästa projektet kring förnybar energi inom ramen för MIREC 2012. Anläggningen består av två solcellsblock som ger upp till cirka 1,2 MW. Installationen täcker ungefär 70 procent av den energi som förbrukas på campus och har minskat koldioxidutsläppen i atmosfären med cirka 1 700 ton per år.

ABB inledde sin verksamhet i Mexiko för 60 år sedan och har idag cirka 4 500 medarbetare på fem produktions-, teknik-, service-, forsknings- och utvecklingscenter samt ett Global Business Center som betjänar Latinamerika från San Luis Potosí.

ABB är huvudpartner i ABB FIA Formula E World Championship, en internationell racingserie för helt eldrivna ensitsiga racerbilar. ABB:s teknik stöttar loppen på stadsgator runt om i världen. ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt över 400 000 elfordonsladdare på fler än 85 marknader; mer än 20 000 DC-snabbladdare och 380 000 AC-laddare, inklusive de laddare som säljs via Chargedot.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 juni 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

2021 års ABB FIA Formula E Championship – kalender (de racingtävlingar som hittills är bekräftade)

Omgång Stad Land Datum
1 Diriyah Saudiarabien 26 februari 2021
2 Diriyah Saudiarabien 27 februari 2021
3 Rom Italien 10 april 2021
4 Rom Italien 11 april 2021
5 València Spanien 24 april 2021
6 València Spanien 25 april 2021
7 Monaco Monaco 8 maj 2021
8 Puebla Mexiko 19 juni 2021
9 Puebla Mexiko 20 juni 2021
10 New York USA 10 juli 2021
11 New York USA 11 juli 2021
12 London Storbritannien 24 juli 2021
13 London Storbritannien 25 juli 2021
14 Berlin Tyskland 14 augusti 2021
15 Berlin Tyskland 15 augusti 2021

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.