Marknadsnyheter
ABB förvärvar väderdirigeringsverksamhet för att utöka den marina mjukvaruportföljen


- ABB utökar sitt erbjudande med väderstyrd fartygsdirigering, analyser, rapportering och landbaserat stöd genom förvärvet av DTN Europe BV och DTN Philippines Inc:s fartygsverksamhet
- DTN:s fartygsverksamhet kompletterar ABB:s befintliga portfölj av digitala lösningar, vilket ger över 5 000 uppkopplade fartyg
- Väderstyrd fartygsdirigering är viktigt för att optimera bränsleförbrukningen, minska utsläppen och stötta utfasningen av de fossila bränslena inom sjöfart
ABB tillkännagav idag att man ingått ett avtal om att förvärva fartygsverksamheten hos DTN Europe BV och DTN Philippines Inc. (nedan kallad DTN Shipping), vilket utökar företagets erbjudande inom maritim programvara. Detta etablerar ABB som en av marknadsledarna inom optimering av fartygsdirigering. Förvärvet omfattar DTN Shippings portfölj av programvara för fartygsdirigering, inklusive tillämpningar för analyser, rapportering och modellering. Transaktionen omfattas av sedvanliga tillträdesvillkor för slutförande liksom slutförande av tillämpliga samrådsförfaranden med företagsråd. Förvärvet förväntas slutföras under andra kvartalet 2024.
Förvärvet sker vid en tidpunkt då analyser av väderstyrd fartygsdirigering i realtid spelar en allt viktigare roll för att hjälpa fartygen att optimera effektiviteten och säkerheten. DTN Shippings verksamhet kompletterar ABB:s befintliga digitala erbjudande med marknadsledande programmeringsgränssnitt (API) och utökar antalet fartyg som är uppkopplade mot ABB:s nätverk till över 5 000. ABB och DTN Shipping kommer att arbeta tillsammans för att säkerställa en fortlöpande kundservice och sömlös integrering av ungefär 85 medarbetare som framförallt är lokaliserade i Nederländerna och Filippinerna, till ABB.
DTN Shippings befintliga kunder gynnas av ABB:s expertis inom elektriska, automatiserade och digitala marina lösningar, vilket ger fler möjligheter att uppnå effektiviseringar, spara bränsle och minska utsläppen.
”Vi ser fram emot att välkomna våra nya kollegor till ABB-familjen. Med DTN Shippings unika lösningar för väderstyrd fartygsdirigering kan vi, tillsammans med vår befintliga digitala portfölj, ge fartygsägare och operatörer betydande fördelar över hela världen”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”Det är viktigt för vår satsning med att driftsätta digitala lösningar i syfte att kunna fatta bättre underbyggda operativa beslut, något som resulterar i alltmer hållbara fartygsprestanda. I och med det här förvärvet kan vi nu erbjuda digitalisering på alla nivåer, för alla typer och storlekar på fartygsflottan, vilket ger ett unikt erbjudande vad gäller prestanda för fartyg och sjöfart.”
”Innovation är till sin natur ett samarbete”, säger Marc Chesover, VD och koncernchef för DTN. ”Det här är ett viktigt ögonblick i utvecklingen av digitala lösningar för sjöfartsindustrin. Vi är stolta över vad Shipping-teamet har åstadkommit på DTN och är övertygade om att branschen kommer att se ett stort värde i de utökade ABB-erbjudanden som är möjliga när de kombineras med DTN Shipping-portföljen. DTN ser fram emot att fortsätta tillhandahålla centrala prognoselement till ABB efter slutförandet.”
De digitala lösningarna med ABB Ability™ för den marina industrin är väletablerade i segmenten passagerarfartyg, isgående fartyg, containerfartyg och energifartyg. I och med förvärvet stärker ABB ytterligare företagets fokus på investeringar i digitala lösningar som stöttar utfasningen av fossila bränslen och möjliggör en bättre resurseffektivitet, i linje med ABB:s syfte att främja en mer hållbar framtid genom tekniskt ledarskap.
DTN är ett globalt data-, analys- och teknikföretag. Dess egenutvecklade lösningar och expertis levererar tillförlitlig operativ intelligens för organisationer med komplexa leveranskedjor över hela världen. Tillgång till oöverträffad molnbaserade data, applikationer och insikter som DTN erbjuder hjälper företag att blomstra, förbättra tjänsteleveransen och rörligheten för varor för många kritiska sektorer i den globala ekonomin. DTN har huvudkontor i Minneapolis, MN och Utrecht, Nederländerna och bedriver verksamhet eller har investeringar i Amerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet med stöd från över 1200 medarbetare över hela världen.
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 24 januari 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke