Marknadsnyheter
ABB gör framsteg i hållbarhet både på land och till havs
ABB FIA Formula E World Championship tävlar för första gången på en anpassad version av hela Circuit de Monaco – en passande bakgrund till den senaste teknikutvecklingen inom e-mobilitet
ABB FIA Formula E World Championship återvänder den här helgen till Furstendömet Monaco och utnyttjar för första gången en anpassad version av hela den ikoniska racerbanan, tack vare förbättrad bilprestanda och ökad räckvidd. Eventet kommer att följa strikta covid-19-regler, efter rådgivning från myndigheterna, för att det ska kunna äga rum på ett säkert och ansvarstagande sätt.
Tjugofyra förare kommer i år att sätta sina färdigheter på prov genom 19 varv på den snabba och smala 3,32 kilometer långa stadsbanan där man får tackla de berömda platserna Casino Square, Mirabeau, Grand Hotel Hairpin och Portier. Monaco E-Prix hålls vartannat år och förser en av världens mest välkända vyer med en spännande, helt eldriven racertävling. ABB-ambassadören Sébastien Buemi är den mest framgångsrika föraren på de monegaskiska gatorna i Formel E, han har vunnit två av de tre tävlingar som hållits där.
Theodor Swedjemark, ABB-koncernens kommunikations- och hållbarhetschef, säger: ”Hållbarhet är själva kärnan i ABB FIA Formula E World Championship. I Monaco till helgen kommer serien än en gång att aktivt främja eldriven mobilitet och alternativa energilösningar för att minska luftföroreningarna och bekämpa klimatförändringarna i världen.”
Att man nu använder anpassade versionen av hela racerbanan belyser den hastighet med vilken e-mobilitetstekniken utvecklas – en hastighet som också lyfts fram i de senaste lösningarna som ABB implementerar för att främja en mer hållbar framtid. Dessa framsteg inom e-mobilitet och hållbarhet kommer att synas inte bara på Monte Carlos sägenomspunna gator, utan även i hamnen runt vilken Formula E-bilarna också kommer att tävla: hållbar sjöfart är en annan teknik där ABB är en global ledare. Genom utveckling inom elektrisk framdrivning, datadrivet beslutsstöd och integrerade lösningar för både fartyg och kajkant driver ABB verksamheten mot en marin bransch med nollutsläpp.
Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports, säger: ”ABB:s marinteknik ger större effektivitet och tillförlitlighet för rederierna samtidigt som fartygen byggs för att klara morgondagens krav så att de i slutänden kan drivas på ett mer hållbart sätt. Ett sådant exempel är Azipod® framdrivningssystem, en av våra mest transformativa marina tekniklösningar som i år firar 30 år i drift.”
Azipod®-enheterna möjliggör både bränslebesparingar och minskning av utsläppen. Designen är byggd kring en elmotor, inhyst i en kapsel placerad under fartygsskrovet och som kan vridas 360 grader. Azipod®-enheterna ökar manövrerbarheten, effektiviteten och utrymmet ombord. Den ökade användningen inom den ständigt föränderliga marinindustrin har lett till högre prestanda samtidigt som kryssningssektorn kan göra energibesparingar som motsvarar 1 000 000 ton bränsle.
I hamn kan fartygsutsläppen ha en betydande påverkan på luftkvaliteten eftersom dieselgeneratorer fortfarande ofta används för att ladda batterierna på hybridfartyg. ABB:s Shore Connection kan istället leverera el som genererats på land, vilket bidrar till hållbarhetsfördelar från elnät till propeller.
ABB är huvudpartner i ABB FIA Formula E World Championship, en internationell racingserie för helt eldrivna ensitsiga racerbilar. ABB:s teknik stöttar loppen på stadsgator runt om i världen. ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt över 400 000 elfordonsladdare på fler än 85 marknader; mer än 20 000 DC-snabbladdare och 380 000 AC-laddare, inklusive de laddare som säljs via Chargedot.
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 5 maj 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
2021 års ABB FIA Formula E Championship – kalender (de racingtävlingar som hittills är bekräftade)
Omgång | Stad | Land | Datum |
1 | Diriyah | Saudiarabien | 26 februari 2021 |
2 | Diriyah | Saudiarabien | 27 februari 2021 |
3 | Rom | Italien | 10 april 2021 |
4 | Rom | Italien | 11 april 2021 |
5 | Valencia | Spanien | 24 april 2021 |
6 | Valencia | Spanien | 25 april 2021 |
7 | Monaco | Monaco | 8 maj 2021 |
8 | Puebla | Mexiko | 19 juni 2021 |
9 | Puebla | Mexiko | 20 juni 2021 |
10 | New York | USA | 10 juli 2021 |
11 | New York | USA | 11 juli 2021 |
12 | London | Storbritannien | 24 juli 2021 |
13 | London | Storbritannien | 25 juli 2021 |
14 | Berlin | Tyskland | 14 augusti 2021 |
15 | Berlin | Tyskland | 15 augusti 2021 |
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802
Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.
BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.
– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.
BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.
—
Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.
Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se
Telefon: +46 70 410 71 80
Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.
Om BioArctic AB
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.
[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.
Marknadsnyheter
Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal
Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.
Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.
– Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.
För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.
Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.
Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.
För mer information kontakta
Maria Uggla, pressekreterare
010-478 76 00
073-332 22 14
maria.uggla@sfv.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Uppdatering Industribrand Linnarhult
Branden på Långavallsgatan är nu under kontroll. Det brinner fortfarande på platsen och räddningsarbetet kommer att fortgå under lördagen med en minskad resurs. Vissa avstängningar kvarstår men Gråbovägen är åter öppen för trafik.
Vakthavande befäl
Anders Lundblad
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients