Connect with us

Marknadsnyheter

ABB i samarbete med AWS för att utveckla en digitalt integrerad, helt elektrisk verksamhet för gruvdrift med nollutsläpp

Published

on

  • Tillsammans med MEDATech, som utvecklar drivlinor för elektriska gruvfordon, har de två företagen visat att deras lösning för säkert utbyte av verksamhetsdata för optimering av produktionen fungerar
  • Syftet med initiativet är att påvisa lösningens driftsäkerhet, effektivitet och skalbarhet i samband med övergången till helt eldrivna gruvor och nollutsläpp
  • ABB, MEDATech och AWS fortsätter att samla in och analysera fordonsdata under trucktester med slutmålet att implementera systemet i en riktig gruvdriftsmiljö

Den globala teknikledaren ABB har tillkännagett att man samarbetar med Amazon Web Services (AWS) för att snabba upp implementeringen av ny och hållbar teknik inom gruvdrift. De två företagen skapar lösningar för digitalt integrerade, helt elektriska lösningar för att göra det lättare att möta branschens målsättning om nollutsläpp.

Redan vid den första demonstrationen integrerades ABB Ability™ Operations Management System (OMS) på AWS med det molnbaserade datainsamlingssystem som används av MEDATech, som utvecklar drivlinor för tunga elfordon. Telemetridata, inklusive batteristatus och laddningshastighet, överfördes i realtid från MEDATechs första helt elektriska truck – sammankopplad med ABB:s pilotlösning för snabbladdning, ABB Ability™ eMine FastCharge – samtidigt som dessa data skyddades med hjälp av AWS IoT-tjänster (Internet of Things). Teamet använde insamlad data för att utföra en produktionsoptimering i realtid för teständamål, vilket demonstrerades vid MINExpo i Las Vegas i september 2021.

Den här typen av sömlös digital integrering av elektrisk utrustning i industriell verksamhet blir allt viktigare för att kunna optimera schemaläggning och planering och på så sätt effektivisera driften. Batteridrivna elfordon och tillhörande laddningsinfrastruktur utgör både en utmaning och en möjlighet när branschen nu åtar sig att minska koldioxidutsläppen såväl som resurs- och energiförbrukningen.

ABB och AWS visar också på lösningens skalbarhet. AWS gör det möjligt för OMS att samla in, lagra, bearbeta och analysera driftsdata från stationär och mobil utrustning och skala försörjningen dynamiskt för att möta verksamhetens behov. Den nya lösningen ABB Ability™ eMine baseras på tillförlitliga och standardiserade utbyten av utrustning och processdata för effektiv integrering av elektriska och digitala system hela vägen från gruva till hamn. ABB förenklar integrering för gruvoperatörer genom en samarbetsbaserad och interoperativ metod som bygger på AWS, vilket eliminerar kundens behov av att investera i och administrera en infrastruktur på plats.

”I samband med den digitala transformation och arbetet för att minska koldioxidutsläpp inom industrin söker kunder helhetslösningar för att optimera driften”, förklarar Flemming Kongsberg, chef för Global ISV Alliances på AWS. ”ABB, MEDATech och AWS har tillsammans visat en helt integrerad lösning för gruvdrift som kombinerar data från elfordon och driften i syfte att maximera deras effektivitet och bidra till att uppfylla bolagens hållbarhetsmål. Vi är glada och stolta över detta samarbete för att leverera denna lösning till våra kunder över hela världen, en lösning som är flexibel, skalbar och säker tack vare att den är molnbaserad.”

”Vi är medvetna om att OEM-tillverkare av datalösningar och gruvbolag tillsammans behöver se till att övergången till elektrisk drift sker smidigt och framgångsrikt”, säger Darren Mueller, Director of Sales and Marketing på MEDATech Engineering. ”Det fristående telematiksystemet på fordonsnivå som vi har utvecklat har stöd för AWS och ABB:s lösningar. Det innebär att gruvbolag har tillgång till de fordonsdata de behöver i realtid för att kunna fatta viktiga beslut. Gruvoperatörerna har full kontroll över informationen, inklusive analysdatabaserad modellering för ökad produktivitet, mer maskintillgänglighet genom prediktivt underhåll och bättre kraftanvändning. Vi har samarbetat med ABB i över fem år med elektrifiering av gruvprocesser och lösning, inklusive högeffektsladdning och elfordonsbaserade simuleringar av gruvdrift. AWS utgör den sista biten i det här pusslet när vi går vidare i vårt samarbete för att minska koldioxidutsläppen.”

”En framgångsrik övergång till fullständigt digitaliserad, automatiserad och elektrifierad drift bygger på samarbete och vi har visat hur ABB och AWS, i det här fallet tillsammans MEDATech, genom sina respektive förmågor kan förverkliga visionen om nollutsläpp”, säger Max Luedtke, ABB:s Global Head of Mining för Process Industries. ”Tillsammans kan vi åstadkomma praktiska resultat som hjälper gruvbolag att uppfylla bransch- och hållbarhetsåtaganden. Det är av central vikt att få tillgång till och kunna analysera data från elektrisk utrustning via en öppen, standardiserad plattform på ett säkert och tillförlitligt sätt. Genom att laddning blir en del av processen möjliggörs mer exakt planering och schemaläggning, vilket in sin tur underlättar att uppfylla och till och med överträffa produktivitetsmål.”

Med över 130 års erfarenhet av gruvbranschen har ABB lanserat ABB Ability™ eMine, en portfölj av elektrifieringstekniker som möjliggör en helt eldriven gruvdrift från gruva till hamn och som är integrerad med digitala tillämpningar och tjänster för att övervaka och optimera energianvändningen. Systemet kan elektrifiera all gruvutrustning från brytning och lastning till uppfordring och materialhanteringoch och hela processdelen.

ABB:s digitala applikationer kan även kombineras vidare med AWS avancerade tjänster i syfte att förenkla processer och integrera befintlig utrustning, processinstallationer och driftsteknik. ABB och AWS fortsättera att samla in och analysera fordonsdata under trucktestningen – det slutgiltiga målet är att implementera systemet i en riktig gruvmiljö – som ett led i ett eMine™-projekt.  Efter att ha påvisat genomförbarheten med MEDATechs batteridrivna elfordon kommer fokus att ligga på digital interoperabilitet genom att lösningen skalas upp till omfatta andra gruvresurser, mobila såväl som stationära, och på att hantera beroenden dem emellan för att optimera den övergripande processeffektiviteten.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning- och analys, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 15 december 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis styrelse har beslutat att fortsätta med aktieåterköp

Published

on

By

Styrelsen för Loomis AB har beslutat om återköp av aktier med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2024.

Återköp får inledas den 7 maj 2024, avslutas senast den 24 juni 2024 och omfatta ett belopp om högst 200 miljoner kronor. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen, till ett pris inom det vid var tid registrerade prisintervallet (vilket är intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs). Betalning för återköpta aktier ska erläggas kontant. Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att administrera återköpen och, baserat på den handelsorder som ges av Loomis, fatta handelsbeslut oberoende av Loomis med avseende på tidpunkten för förvärven.

Rapportering kommer att ske via börsen i enlighet med gällande regler.

Återköp görs för de syften som anges i bolagsstämmans bemyndigande.

Bolagets totala innehav av egna aktier uppgår till 4 908 782. Det totala antalet aktier i Loomis, inklusive bolagets egna aktier, uppgår till 75 279 829. Som tidigare meddelats har årsstämman 2024 beslutat om indragning av 4279829 återköpta aktier. Efter den genomförda transaktionen kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj, 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut från Skandias ordinarie bolagsstämma 2024

Published

on

By

Skandias ordinarie bolagsstämma 2024 hölls på Skandias huvudkontor i Stockholm idag den 6 maj. Här följer en sammanfattning av de viktigaste besluten från stämman. 

Val av styrelse  
Till styrelseledamöter omvaldes Hans Larsson, Mårten Andersson, Reinhold Geijer, Lena Herrmann, Susanne Holmström, Jens-Petter Iversen, Hanna Jacobsson, Niklas Johansson och Per Nordlander. 

Hans Larsson omvaldes som styrelsens ordförande. 

KPMG omvaldes som revisionsbolag. Huvudansvarig revisor är Mårten Asplund. 

Beslut om arvoden till styrelsen  
Bolagsstämman godkände valberedningens förslag att arvode ska utgå till stämmovalda ledamöter i styrelsen enligt följande (föregående år inom parentes och alla belopp i kronor fortsättningsvis): till ordföranden med 2 317 500 (2 250 000) och till annan ledamot med 576 800 (560 000).

Arvode ska därutöver utgå för arbete i risk- och regelefterlevnadsutskottet med 400 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i revisionsutskottet med 300 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i placeringsutskottet med 310 000 (310 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i transformations- och teknologiutskottet med 250 000 (250 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, samt i ersättningsutskottet med 50 000 (50 000) till utskottsordföranden och annan ledamot. 

Val av ordförande samt vice ordföranden i fullmäktige  
Vid stämman omvaldes Dan Brännström till fullmäktiges ordförande. Till vice ordförande omvaldes Cecilia Sandberg och nyval skedde av Rose Marie Westman. 

Ersättning till ledamöter i fullmäktige
Stämman beslutade att arvode ska utgå till fullmäktiges ordförande med 494 500 (480 000), till var och en av fullmäktiges vice ordförande med 247 000 (240 000) och till var och en av övriga fullmäktigeledamöter med 123 500 (120 000).

Valberedningar  
Till ledamöter i valberedningen till styrelse- och revisorsval omvaldes Dan Brännström, Hans Larsson, Cecilia Sandberg och Karin Lagerstedt Woolford. Nyval skedde av Rose Marie Westman. Det beslutades att arvode ska utgå med 268 000 (260 000) till ordföranden och till annan ledamot med 123 500 (120 000), varvid gäller att sådant arvode inte ska utgå till bolagets styrelseordförande.

Till ledamöter i valberedningen till fullmäktigeval omvaldes Dan Brännström, Lars Bergendal, Eva Hansdotter, Elisabeth Nilsson och Agneta Wallmark. Stämman beslutade att arvode ska utgå till ordföranden med 268 000 (260 000) och till annan ledamot med 123 500 (120 000).

Ägarinstruktion  
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till ägarinstruktion. Ägarinstruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade att riktlinjerna för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Skandia ska kvarstå oförändrade. 

Instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval 
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval. Instruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Protokoll  
För ytterligare information och beslut från stämman hänvisas till protokoll från bolagsstämman som finns tillgängligt på skandia.se/stamma

För ytterligare information:
Bodil Söderqvist, fullmäktiges kansli, 072-248 70 52
Elin Mattsson, presskontakt, 070-660 59 58

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.