Marknadsnyheter
ABB och Seafjord Energy introducerar banbrytande koncept för e-bunkerfartyg


• SeaFjord Energys innovativa koncept för e-bunkerfartyg erbjuder ett nytt sätt att förse fartyg med energi både till sjöss och i hamn
• ABB:s avancerade elektriska kraft- och framdrivningssystem, i kombination med en innovativ laddningslösning, adresserar en av sjöfartsindustrins mest angelägna utmaningar: att minska koldioxidutsläppen
• Fartygskonceptet använder ABB Dynafin™ framdrivning och Onboard DC Grid™ kraftsystemplattform för maximal drifteffektivitet – avgörande för att optimera energianvändningen ombord
ABB:s kraft- och framdrivningslösning valdes av SeaFjord Energy, en svensk innovatör inom marina energilösningar, för ett banbrytande e-bunkerfartygskoncept som erbjuder ett nytt sätt att leverera energi till fartyg till havs, i fjordar eller i hamnar. Fartygskonceptet, som utvecklats i samarbete med FKAB Marine Design och Bureau Veritas, ett franskt företag specialiserat på testning, inspektion och certifiering, kommer att ha ett stort batteripaket som kan tillhandahålla förnybar energi där traditionell landströmsinfrastruktur är mindre tillgänglig, till exempel avlägsna fjordar och offshore-platser.
E-bunkerfartyget kan laddas via en landanslutning eller få energi direkt från en vindkraftspark med hjälp av ABB:s laddningssystem. ABB:s teknik är tänkt att användas för att ladda andra fartyg till havs, och e-bunkern är konstruerad för att leverera upp till 50 megawatt kraft till fartyg av olika storlek, från små till stora.
Fartygets design drar nytta av två ABB Dynafin™ framdrivningsenheter för att maximera framdrivningseffektiviteten och reaktionsförmågan i alla operativa situationer. Maximal framdrivningseffektivitet är avgörande för ett koncept av det här slaget eftersom det minimerar den energi som krävs för att driva fartyget, vilket gör att mer energi blir tillgänglig för att ladda andra fartyg. ABB Dynafin™ framdrivning, som kombinerar rörelse av hjul och blad, genererar framdrivnings- och styrkrafter samtidigt vilket möjliggör banbrytande operativ effektivitet och precision för fartyg. Dessutom integreras drifterna sömlöst med ABB:s kraftsystemplattform Onboard DC Grid™, vilket förbättrar fartygets totala prestanda.
Onboard DC Grid™ är en modulär och mycket anpassningsbar kraftsystemplattform som möjliggör enkel, flexibel och funktionell integrering av energikällor och belastningar. Dess mångsidighet är väl lämpad för att uppfylla e-bunkerns operationella krav.
PEMS™ är kärnan i fartygets kombinerade kraft- och kontrollsystem, vilket säkerställer optimal användning av fartygets totala kraftresurser på ett säkert, energieffektivt och hållbart sätt. ABB:s lösning optimerar energianvändningen och energiflödet ombord, liksom till de fartyg som bunkrar från den.
“ABB är glada över att samarbeta kring den här banbrytande designen. Vårt elektriska kraft- och framdrivningssystem möjliggör maximal effektivitet både för transmission och framdrivning, vilket innebär att en större del av den transporterade energin kan användas av bunkerkunderna”, säger Marcus Högblom, chef för passagerarsegmentet, ABB Marine & Ports.
“Det här är världens första e-bunkerfartyg som kommer att förse fartyg med elkraft i fjordar, hamnar och offshore. Den här utvecklingen är ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfartssektor”, säger Elias Magnusson, COO, SeaFjord Energy.
“Vi är glada att kunna stödja utvecklingen av detta innovativa e-bunkerfartyg som främjar hållbara maritima lösningar samtidigt som höga säkerhets- och miljöstandarder upprätthålls”, säger Herman Spilker, Vice President of North Europe Zone, Bureau Veritas Marine & Offshore.
“FKAB är glada och tacksamma över att vara en del av denna e-bunkerdesign, och att vi fick frågan från Seafjord Energy att delta från dag ett för att utveckla deras idé tillsammans. Det här projektet är det första i sitt slag och helt i linje med de innovativa projekt som FKAB vill delta i”, säger Andreas Hagberg, Head of Sales and Marketing, FKAB Marine Design.
ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriell drift för många olika slag av essentiella behov – från att tillhandahålla energi, vatten och material till att tillverka varor och transportera dem ut på marknaden. ABB Process Automation har cirka 20 000 medarbetare, ledande teknik och serviceexperter som hjälper kunder inom process-, hybrid- och sjöfartsindustri att förbättra prestanda och säker drift som möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid.
ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att op-timera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat den 4 september 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke