Marknadsnyheter
ABB OCH ŠKODA GROUP STÄRKER DEN TJECKISKA JÄRNVÄGEN MED NYA BATTERIDRIVNA TÅG


- ABB ska tillhandahålla batteridrivna traktionssystem till företagets nya eldrivna järnvägsvagnar eller batteridrivna tågsätt (BEMU-tågsätt)
- Den första ordern omfattar 195 batteripaket i Pro-serien för 15 BEMU-tågsätt som beställts av České dráhy (den tjeckiska järnvägen)
- Det långsiktiga samarbetet innefattar ett 15-årigt serviceavtal
- Den nyligen lanserade Pro-serien lämpar sig väl för BEMU-tillämpningar, i synnerhet sådana som körs på delvis elektrifierade järnvägsnät
ABB och Škoda Group har presenterat ett samarbete, det första i sitt slag mellan de båda företagen, som utgör en milstolpe inom elektrifiering av järnvägsnätet. Samarbetet inleds med att ABB levererar sin innovativa Traction Battery Pro Series, som är kompakta med låg vikt och har utformats för att optimera fordonsprestanda samtidigt som underhålls- och stilleståndstiderna avsevärt minskas. Škodas nya BEMU-tågsätt, som beställts av den nationella tjeckiska järnvägsoperatören České dráhy, kommer att utrustas med batteripaketen. Ordern innebär ett betydande framsteg i den tjeckiska järnvägsomställningen till en mer hållbar drift och är en omedelbar och praktisk lösning för att undvika koldioxidutsläpp i järnvägstransporterna. Ordern, som har ett värde på mindre än 20 miljoner dollar, lades under fjärde kvartalet 2024.
Det första avtalet omfattar leverans av 195 Pro 8C-850 batteripaket för 15 BEMU-tågsätt och innefattar även ett omfattande 15-årigt serviceavtal. Detta är den första ordern på traktionsteknik från ABB som lagts av Škoda Group, ett tjeckiskt konstruktionsföretag som är specialiserade på tillverkning av rullande materiel och är en av flera betydande order som redan lagts på ABB:s nya Traction Battery Pro Series, som släpptes först i september 2024 vid mässan InnoTrans i Berlin, Tyskland.
Den standardiserade Pro Battery Series har utformats för BEMU-tillämpningar, i synnerhet järnvägsnät som är delvis elektrifierade. Tack vare den här lösningen kan tåg drivas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägsspår, vilket ger flexibilitet och miljöfördelar utan att hela infrastrukturen behöver vara elektrifierad.
Edgar Keller, chef för divisionen ABB Traction, säger: ”Samarbetet med Škoda Group innebär ett betydande steg framåt mot vårt mål att tillhandahålla omedelbart tillgängliga, energieffektiva lösningar för järnvägsoperatörer. Vår batteriserie Pro är en idealisk lösning för att tillgodose behoven för delvis elektrifierade järnvägsnät och ger operatörerna ett beprövat alternativ så att de kan minska utsläppen samtidigt som drifteffektiviteten upprätthålls. Detta är ytterligare ett belägg för att vi på ABB hjälper industrier att bli konkurrenskraftiga – mer resurseffektiva och hållbara.”
Zdeněk Sváta, COO på Škoda Group, säger: ”Genom samarbetet med ABB stöttar vi järnvägsindustrin åtagande för en nettonollframtid. Deras Traction Battery Pro blir ett perfekt tillägg till våra innovativa BEMU-tågsätt när vi hjälper České dráhy att kunna tillhandahålla en renare och tystare trafik. Vi ser fram emot att fortsätta med samarbetet med ABB, där vi arbetar tillsammans för att leverera mer hållbara järnvägstransporter.”
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 januari 2025, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com
ABB Motion, en global ledare inom motorer och drivsystem, finns i centrum för att påskynda en mer produktiv och hållbar framtid. Vi tar fram innovationer och flyttar fram gränserna för tekniken i syfte att bidra till energieffektiva och cirkulära lösningar som minskar koldioxidutsläppen åt kunder, industrier och samhällen. Med våra digitalt uppkopplade frekvensomriktare, motorer och tjänster kan vi hjälpa våra kunder och partner att uppnå bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. För att stötta världens industrier att bli mer effektiva, hållbara och öka sin konkurrenskraft, levererar vi motordrivna lösningar för en lång rad tillämpningar inom alla industrisegment. Vi bygger vidare på över 140 års samlad erfarenhet inom området elektriska drivlinelösningar och med mer än 22 000 medarbetare i 100 länder lär vi oss och blir bättre för varje dag. go.abb/motion
Škoda Group, tillverkare av komplexa transportlösningar, har en portfölj av moderna fordon som uppfyller de senaste europeiska standarderna. Med över 165 års erfarenhet har Škoda, direkt efterföljare till de mekaniska verkstäderna som grundades av greve Wallenstein 1859, är ett stort europeiskt företag inom transportteknik. Koncernen producerar en rad olika fordon för kollektivtrafik med tillhörande komponenter, inklusive spårvagnar med lågt insteg, regionaltåg, tunnelbanetåg, elbussar och trådbussar, liksom styr- och drivsystem till transportsystem. Škoda Group har 10 000 medarbetare på flera produktionsanläggningar i Tjeckien, Finland och Turkiet. Koncernen har också affärsenheter i Tyskland, Italien, Österrike, Belgien, Polen, Ungern och Ukraina. 2023 erhöll koncernen intäkter på 1 382 miljoner euro och EBITDA på 21,8 miljoner euro. Škoda Group ingår i PPF Group.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
128 919 |
11,83 |
1 524 686,34 |
XSTO |
102 102 |
11,81 |
1 205 577,80 |
XCSE |
25 188 |
11,83 |
297 858,65 |
Summa |
256 209 |
11,82 |
3 028 122,80 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024
Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024.
Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.
1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK
1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK
Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar:
– Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).
Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD
mail: helena.liljedahl@inventmedic.com
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.
Marknadsnyheter
Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025


Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin.
Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström.
– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.
– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.
Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762
Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke