Connect with us

Marknadsnyheter

ABB överbryggar kunskapsklyftan inom automation med nytt utbildningspaket i robotik

Published

on

​​​​​​

  • ABB Robotics lanserar en komplett robotutbildning för att förbereda studerande inför framtidens arbetsmarknad
  • Paketet innefattar den lättanvända samarbetande robotcellen GoFa™, 56 timmars utbildningsmaterial och globalt erkänd STEM-certifiering
  • Den senaste globala kampanjen för att arbeta med utbildare och överbrygga kunskapsklyftan inom automation

 

ABB Robotics fortsätter att överbrygga kunskapsklyftan inom automation och förbereda studerande inför framtidens arbetsmarknad genom lansering av ett färdigt utbildningspaket. Paketet består av den samarbetande roboten GoFa (cobot), utbildningsmaterial och en globalt erkänd teknisk kvalificering och ingår i ABB Robotics globala kampanj för att hjälpa arbetstagare att klara sig väl i den nya automationseran.

ABB Robotics utbildningspaket har tagits fram för att säkerställa att utbildningsinstitutioner kan tillhandahålla högkvalificerade unga människor till företag som vill dra nytta av robotautomationen. Även om ungefär 80 procent av utbildarna globalt ser att automationen kommer att forma arbetsmarknaden de kommande 10 åren, är det enbart ett av fyra utbildningsinstitut som införlivar robotar i sina kursplaner*. Några hinder är bristen på lärare som är utbildade i robotik och automation samt svårigheten i att smidigt införliva robotutbildning i kursplanen.

”I takt med att robotautomation i allt högre grad anammas av flera sektorer från tillverkning och distribution till detaljhandel och sjukvård letar företag efter människor som har de kunskaper som behövs för att hantera robotar och automation”, säger Andrea Cassoni, chef för General Industries på ABB Robotics. ”Genom att göra det möjligt för skolor, högskolor och universitet att enkelt skapa och hålla kurser i robotik som erkänns av industrin överbryggar ABB Robotics utbildningspaket det tekniska kompetensgapet genom att studerande förbereds inför den automatiserade arbetsplatsen.”

Centralt i paketet är utbildningscellen som består av en fullt fungerande samarbetande robot, ABB GoFa. Den prisbelönta ABB GoFa är monterad på en kompakt bordsskiva och är en lättanvänd cobot som hjälper studerande att lära sig verkliga industriella tillämpningar som plockning och placering samt 3D-utskrifter. Studerande från 15 års ålder kan använda roboten utan tidigare ingenjörskunskaper tack vare ABB Robotics lead-through-programmering och ABB:s programvara Wizard Easy Programming.

En omfattande materialserie ger lärare allt de behöver för att vägleda studerande genom 12 lektioner på elementär och avancerad nivå som tar dem från grundläggande robotik till mer avancerade tillämpningar och programmering. Utbildningsmaterial på industriell nivå har anpassats av lärare till ett studievänligt format som gör det möjligt att enkelt greppa robotkoncepten. Det finns totalt 56 timmars innehåll, inklusive videor, interaktiva onlineövningar, 400 provfrågor och labbövningar med ABB:s verktyg RobotStudio® för offlineprogrammering som används av företag över hela världen för att planera, simulera och utveckla verkliga robotlösningar i en virtuell miljö. 

Den tredje delen av paketet består av en unik, globalt erkänd STEM-certifiering för både lärare och studerande med stöd och autentisering av organisationen STEM.org som arbetar med utbildning, forskning och certifiering. På så sätt kan lärare certifieras av ABB och därefter certifiera sina studerande i kompetens att använda robotar. Det ger också studerande en godkänd kvalificering som kan visas upp för arbetsgivare i över 80 länder som bevis på deras kompetens att arbeta med robotautomation.

Lanseringen av utbildningspaketet utgör det senaste steget i ABB:s pågående satsning att hjälpa studerande att utveckla de färdigheter de behöver för att klara sig väl i en värld där robotar blir lika vanliga som bärbara datorer på arbetsplatsen. ABB arbetar för närvarande tillsammans med utbildningsinstitutioner i över 40 länder för att säkerställa att studerande kan lära sig grunderna i robotprogrammering och drift.

Mer information om utbildningspaketet, liksom ABB:s nätverk av utbildningsanläggningar, samarbeten och kurser, finns på https://new.abb.com/products/robotics/functional-modules/education-package

*Källa: ABB:s utbildningsundersökning 2022, baserad på ett globalt urval av 2 301 respondenter

 

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s cirka 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 19 maj 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.