Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Robotics visar upp framtiden inom detaljhandeln med återvunnen marinplast på Selfridges i London

Published

on

  • Det ikoniska varuhuset i London visar upp den framtida rollen för robotar vid konsumtionstillfället
  • ABB:s robotskapade additiva 3D-utskrifter använder sig av kreativt återvunnet Parley Ocean Plastic® för att skapa en rad designerartiklar
  • Skräddarsydda artiklar kan beställas och tillverkas på plats, köpklara

Framtidens detaljhandel lyfts fram med en spännande demonstration av en ABB-robot som gör 3D-utskrifter på Selfridges, ett av Londons finare varuhus på Oxford Street. Under hela april kommer demonstrationen att äga rum i ett skyltfönster där kunderna kan titta på en ABB-robot som i 3D skriver ut olika skräddarsydda designerartiklar tillverkade i Parley Ocean Plastic® – marinplastskräp som samlats in från nätverket Parley’s Global Cleanup Network.

Demonstrationen med 3D-utskrifterna ingår i Selfridges koncept SUPERMARKET som utmanar konsumenter att fundera på hur de varor de köper har producerats och vilken påverkan den produktionen har på miljön.

”Även om ett större sortiment är bra för konsumenterna har det dock ett högt pris på miljön där produkter och förpackningar ofta kastas utan någon tanke på var de hamnar eller om de kommer att återvinnas”, säger Marc Segura, ABB:s chef för divisionen Robotics. ”Genom att återanvända plast från världshaven för att skriva ut designerartiklar hjälper vi till att lyfta fram hur robotar på ett viktigt sätt kan bidra till att skapa hållbara tillverkningsprocesser som är centrala för en cirkulär ekonomi.”

Miljöorganisationen och det globala nätverket Parley for the Oceans och det innovativa designvarumärket Nagami har tillsammans utvecklat demonstrationen som använder sig av ABB:s simuleringsprogramvara RobotStudio® och en IRB 6700-robot för att skapa ett antal olika utskrivna möbler, heminredningsartiklar och andra varor som tillverkats av Parley Ocean Plastic®. Roboten arbetar tillsammans med Nagamis unika plastextruderingsmaskin för att skriva ut de artiklar som kan väljas ut av kunderna på en skärm och tillverkas på plats.

”Parley Ocean Plastic® uppfanns för att katalysera förändringar som svar på de marina plastföroreningarna och förstörelsen av haven”, säger Parleys grundare och vd Cyrill Gutsch. ”Nu när vi samarbetar med två industriledare, ABB och Nagami, kan vi skriva ut på begäran var som helst i världen och omvandla ett problem till en lösning. Bortom den enorma potentialen att minska avfallet genom att skriva ut artiklar direkt i en detaljhandel som Selfridges vill vi använda den här tekniken till att stärka situationen för lokalsamhällen runt om i världen – att ge dem möjligheter att omvandla de lokala plastföroreningarna till affärsmöjligheter och användbara artiklar. För haven, klimatet och livet.”

Robot omvandlar detaljhandelsupplevelsen

Förutom att understryka vikten av miljöinnovation kommer demonstrationen också att bidra till att lyfta fram den bredare potentialen för robotautomation genom att hjälpa detaljhandeln att locka kunder till butikerna. Robotar används redan i allt högre utsträckning inom lager- och leveranshantering samt tjänster i butiken och undersökningsorganisationen Coherent Market Insights1 uppskattar en 30-procentig tillväxt för robotar inom detaljhandeln per 2028.

”Robotar används i allt högre utsträckning för att hjälpa till att få tillbaka kunderna till storgatan”, säger Marc Segura. ”Vi tror att det framtida anammandet kommer att påverkas av tre huvudtrender: mikroexpediering, där robotar används i butik för att möjliggöra orderexpediering och leverans; personalisering, där en robot tillverkar en produkt enligt kundens specifika krav med tillvalet automatisk individualisering där data om tidigare köpvanor används för att erbjuda nya alternativ; samt ’retailtainment’ (detaljhandelsmarknadsföring som underhållning), där roboten används som en del av en interaktiv display eller show för att informera eller underhålla kunder.”

Ett exempel är ABB:s robotdemo på den tyska modehandlaren Solebox butik i Berlin, som plockar fram skor som kunder valt ut på en skärm. Om skorna inte passar eller kunden vill prova något annat plockar roboten upp dem och ställer tillbaka dem på hyllan. I Kina får kunderna plocka fram ett antal enheter som smarttelefoner och surfplattor i en detaljhandelskiosk, som utvecklats av det kinesiska mobilkommunikationsföretaget Huawei tillsammans med ABB. Kiosken är framtagen för att kunna placeras på storgatan och använder sig av ABB:s FlexBuffer-system för att välja enheter som beställts antingen online eller köpts på plats. När produkterna har valts ut placeras de i en låda som kunden tar med sig.

”Möjligheten att lansera robotar i butiken, både bakom och framför disken, ger detaljhandlarna spännande möjligheter”, sammanfattar Marc Segura. ”Genom att låta robotar hantera mikroexpediering i butiken kan personalen frigöras till kundinteragerande roller, där de kan fokusera på att ge kunderna en bättre totalupplevelse.

Så som framgår av installationen på Selfridges kan robotar också användas på butiksgolvet för att möjliggöra en skräddarsydd tillverkning av varor vid konsumtionstillfället, vilket ger en helt ny dimension på butiksupplevelsen.”

Det nya kundsegmentet breddar ABB:s portfölj som en del av en bredare strategi att snabba upp expansionen till nya segment med hög tillväxt, inklusive logistik, hälsovård och byggnation.

1 https://www.coherentmarketinsights.com/market-insight/retail-robots-market-4535 

Se även YouTube-filmen ”The Future of Retail”:
https://youtu.be/XpmlwLlJxzU

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat fler än 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 11 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. go.abb/robotics

Om Parley for the Oceans

Parley for the Oceans är det globala nätverket där skapare, tänkare och ledare från kreativa industrier, varumärken, myndigheter och miljögrupper kan samlas för att öka medvetenheten om skönheten och sårbarheten hos haven och samarbeta i projekt som kan få förstörelsen att upphöra. Organisationen har bildat allianser med större partners som adidas, Anheuser Busch InBev (Corona), American Express, Republiken Maldiverna, FN, Världsbanken och samarbetspartners runt om i världen inom forskning, konst, mode, design, underhållning, sport, rymden och utforskning av haven. Läs mer och gå med på www.parley.tv

Om Parley Ocean Plastic®

Ocean Plastic® är Parleys sortiment av premiummaterial – framtaget från kreativ återvinning av marinplastskräp och fiskeutrustning som samlats in på fjärran öar, i kustsamhällen och på stränder av nätverket Parley’s Global Cleanup Network och våra partners.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 6 april 2022, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.