Connect with us

Marknadsnyheter

Abera Bioscience AB Delårsrapport Q2 2024

Published

on

 Abera Bioscience AB (publ) publicerar delårsrapport för Q2 2024.

Sammanfattning av delårsrapporten

 

FINANSIELL ÖVERSIKT ANDRA KVARTALET 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kSEK.
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 4 506 (44) kSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -665 (-5 742) kSEK.
  • Resultat per aktie: -0,04 (-0,44) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 79 (69) %.

 

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kSEK.
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 6 776 (45) kSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 024 (-10 115) kSEK.
  • Resultat per aktie: -0,07 (-0,78) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 79 (69) %.

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER PERIODEN JANUARI – MARS 2024

  • Den 7 februari meddelade bolaget att de genomför en riktad nyemission om 4 MSEK och inleder utveckling av nasalt vaccin mot influensa.
  • Den 11 mars meddelade bolaget att de etablerar nytt labb i Sverige och breddar sin kapacitet för att utveckla nya vacciner. Den 9 april meddelade bolaget att de anställt en labbchef till det nya labbet.

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER PERIODEN APRIL – JUNI 2024

  • Den 11 april meddelade bolaget att de erhållit förhandsbesked om godkännande av bolagets patentansökan ”Display of heterologous molecules on bacterial cells and membrane vesicles” av den Europeiska patentmyndigheten (EPO). Patentet omfattar flera effektiva sätt att fästa molekyler till celler eller vesiklar från gramnegativa bakterier och är ett komplement till bolagets tidigare godkända patent för plattformsteknologin BERA.
  • Den 12 juni höll bolaget årsstämma. Stämman valde in två nya ledamöter till styrelsen – Harry Råstedt och Sohila Zadran, båda med lång erfarenhet från vaccin- och finansindustrin. Cristina Glad, Fredrik Juserius och Anders Ericson valdes för ytterligare en period.  Stämman fattade också beslut om införande av långsiktigt incitamentsprogram för styrelse och anställda på bolaget.

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • Inga väsentliga händelser efter periodens utgång.

 

 

VD HAR ORDET

Vi har haft en hektisk och mycket produktiv period under våren där etableringen av vårt nya, oberoende labb i Uppsala har inneburit stora förändringar och skapat goda förutsättningar för framtida tillväxt och utveckling.

 

I mars tog vi beslut om att etablera ett eget labb i Uppsala, samla hela teamet på ett ställe och lämna våra gamla lokaler i Vrije Universiteit, Amsterdam. Genom uppdraget från UK Vaccin Network hade vi ett gyllene tillfälle att ta det här steget. Att starta upp ett nytt labb innebär många utmaningar – från lokaler, infrastruktur och inköp av labbutrustning, till nya arbetsprocesser, flytta biologiska material och få reproducerbarhet i experimenten jämfört med tidigare labb.  Jag är mycket stolt över Aberas team som har lyckats skapa allt detta på bara tre månader och att vi nu har ett labb som är up-and-running där utvecklingen av nya vaccinkandidater pågår för fullt.

Genom smarta inköp, bra samarbeten och god intern kompetens har vi kunnat hålla nere investerings-kostnaden och samtidigt fått ett labb som är väl anpassat för vaccinutveckling i sent prekliniskt skede, produktions-utveckling och förberedelse för klinisk utveckling. Vi har nu hela teamet samlat i Uppsala och flera av våra kollegor från Amsterdam har flyttat till Sverige för att fortsätta vara en del av vår spännande resa. Vi har nu goda förutsättningar att utveckla bolaget, våra vaccinkandidater och organisationen vidare.

 

Under våren har vi startat utvecklingen av ett helt nytt, nasalt vaccin mot influensa baserat på bolagets vaccinplattform. Säsongsinfluensa orsakar stort antal dödsfall och sjukhusinläggningar per år och försäljningen av influensavaccin överstiger sju miljarder USD per år. Det finns också en signifikant risk att nästa pandemi beror på ett muterat influensavirus.

 

För att kunna svara upp mot en ny pandemi måste vi snabbt kunna ta fram ett vaccin anpassat efter en ny virusvariant. Vår vaccinplattform är väl lämpat för detta och för att öka takten ytterligare arbetar vi aktivt med att utveckla nya, snabbare produktionsmetoder.

Parallellt med utvecklingen av ett influensa-vaccin tittar vi på ytterligare indikationsområden där det finns risk för att nya varianter orsakar nästa pandemi.

Finansieringen från UK Vaccine Network ger oss möjlighet att utveckla produktionsmetoder, analyser och nya vaccinkandidater med full finansiering just nu.

 

Vi ser ett kontinuerligt ökat intresse för de områden Abera verkar inom. Mukosal immunisering, att ge vaccin via slemhinnorna som t.ex. näsan, blir ett allt hetare område som i år till och med får ett eget avsnitt på World Vaccine Conference.  Finansiering och initiativ inom pandemiberedskap går nu från kortsiktiga investeringar i mRNA och nya kandidater mot Covid-19, till långsiktigt fokus på nya vaccinplattformar och förberedelser för en ny pandemi från andra virus- eller bakterie-familjer. Vi är i framkant av utvecklingen och ligger nu rätt till i tiden när industri och välgörenhetsorganisationer börjar leta lösningar.

 

Jag ser därför med spänning fram emot höstens utveckling, både internt på Abera med våra nya och befintliga projekt, och inom utvecklingen i vaccinindustrin.

 

 

Delårsrapporten finns tillgänglig på företagets hemsida: www.aberabio.com

 

För mer information om Abera, vänliga kontakta:
Maria Alriksson, VD
Telefon: +46 (0) 70 433 04 49

E-post: info@aberabio.com
Hemsida:
www.aberabio.com

Abera Bioscience AB är ett svenskt vaccin- och bioteknikbolag som bildades 2012 och är sprunget ur molekylärbiologisk forskning vid Vrije Universiteit Amsterdam och Stockholms universitet. Abera besitter flera egenutvecklade och patenterade plattformsteknologier som möjliggör effektiv utveckling av vaccinkandidater med fleratalet fördelar jämfört med befintliga vacciner, bland annat möjligheten att ge vaccin som nässpray. Utifrån sina plattformsteknologier har Bolaget utvecklat flera vaccinkandidater och fokuserar i dagsläget på två huvudspår pneumokocker och pandemiberedskap. Bolagets huvudkandidat, Ab-01.12, är ett nasalt vaccin mot pneumokocker som förberds för kliniska studier fas 1.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i Phase Holographic Imaging PHI AB (publ) den 2 december 2024

Published

on

By

Phase Holographic Imaging PHI AB (publ), 556542-7811 (“Bolaget”) håller extra bolagsstämma den 2 december 2024 kl. 15.00 i Bolagets lokaler på Skiffervägen 48 i Lund.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska:

  • vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena på avstämningsdagen den 22 november 2024, och
  • anmäla sig till Bolaget senast den 26 november 2024. Anmälan kan ske skriftligen till Phase Holographic Imaging PHI AB, Skiffervägen 48, 224 78 Lund, eller per e-post, ir@phiab.com.

I anmälan ska aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer, e-postadress samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare och biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Ombud

Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt i original till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta registreringen vid stämman bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.phiab.com, och tillhandahålls även av Bolaget på begäran.

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i stämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, genom bank eller annan förvaltare låta registrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 22 november 2024. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer.

Rösträttsregistrering som har gjorts senast den 26 november 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förslag till dagordning:

  1. Öppnande av stämman.
  2. Val av ordförande på stämmans.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission.
  8. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Punkt 7 – Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission

Styrelsen har den 12 november 2024, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, beslutat om en företrädesemission av högst 35 729 342 aktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 7 145 868,40 kronor.

För emissionen ska i övrigt följande villkor gälla.

  1. Rätt att teckna de nya aktierna ska med företrädesrätt tillkomma aktieägarna i förhållande till det antal aktier de förut äger. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Tretton (13) teckningsrätter berättigar till teckning av sjutton (17) aktier.
  1. Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna aktier ska vara den 4 december 2024.
  1. För det fall inte samtliga aktier tecknas med företrädesrätt ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier till annan som tecknat aktier utan stöd av företrädesrätt.
    • I första hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter därvid ske till sådana tecknare som även tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut, ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal teckningsrätter som utnyttjats för teckning av aktier och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
    • I andra hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till andra som tecknat utan stöd av teckningsrätter, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal aktier som var och en tecknat och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
    • I tredje hand ska tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till emissionsgaranterna i förhållande till storleken av de ställda garantiåtagandena, och i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
  1. Teckning av aktier ska ske under perioden från och med den 6 december 2024 till och med den 20 december 2024.
  1. För varje tecknad aktie ska erläggas 1,80 kronor.
  1. Överkursen ska tillföras den fria överkursfonden.
  1. Teckning av aktier med stöd av teckningsrätter ska ske genom samtidig kontant betalning senast den 20 december 2024. Teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter ska ske på särskild teckningslista och betalas kontant senast fyra (4) bankdagar efter avsändande av avräkningsnota som utvisar besked om tilldelning av aktier.
  1. Styrelsen äger rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.
  1. De aktier som emitteras genom företrädesemissionen berättigar till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att emissionen registrerats vid Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.
  1. Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket.

Tillgängliga handlingar

Det fullständiga beslutsförslaget, övriga handlingar enligt aktiebolagslagen och fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängligt på Bolagets kontor på Skiffervägen 48 i Lund och på Bolagets webbplats, www.phiab.com, minst två veckor innan bolagsstämman samt skickas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Upplysningar på stämman

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas i samband med bolagsstämman, se: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Lund i november 2024

Phase Holographic Imaging PHI AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 11.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
11.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 11.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

142 942

10,66

1 523 475,84

XSTO

112 918

10,66

1 203 851,06

XCSE

27 900

10,66

297 500,99

Summa

283 760

10,66

3 024 827,90

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5655 och DKK till EUR 7,4584
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 718 321 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Woody Habo inleder pilotprojekt för att modernisera butiksmiljön

Published

on

By

Woody Habo har lanserat ett pilotprojekt som syftar till att skapa en mer interaktiv och modern butiksmiljö med hjälp av digital teknik. Projektet, i samarbete med techbolaget Digmi, ska bidra till att förbättra kundupplevelsen och effektivisera butikspersonalens vardag.

Pilotprojektet innebär installation av surfplattor och större skärmar på strategiska platser i butiken. Surfplattorna används för att visa information om produkter och tjänster, medan de större skärmarna vid entrén och i butiken visar kampanjer och aktuella budskap som når kunderna redan när de kommer in. Surfplattorna ger dessutom möjlighet att samla in kundnöjdhets-data och visa profiler för specifika avdelningar, vilket skapar en mer personlig och anpassad upplevelse för varje kund.

– “Vi ser detta som ett viktigt steg för att modernisera vår butik och ge kunderna en mer engagerande upplevelse. Det är en lösning som gör att vi kan anpassa oss efter kundernas behov,” säger Andy Dahlberg, ansvarig på Woody Habo.

Ett viktigt steg mot tillväxt och digitalisering
För Digmi markerar detta projekt ett viktigt första steg in på detaljhandelsmarknaden. Företaget arbetar med att utveckla innovativa och flexibla lösningar som kan anpassas efter företagets och kundernas behov. Projektet hos Woody Habo ses som en betydelsefull milstolpe för framtida tillväxt och expansion inom detaljhandeln.

Digitaliseringen av butiksmiljöer är en viktig trend när kundernas köpbeteenden förändras. Genom att implementera ny teknik visar Woody Habo att de är redo att möta framtida utmaningar och skapa en butiksmiljö som stärker kundupplevelsen och differentierar sig från konkurrenterna.

För mer information:
Jon Berglund, VD Digmi, jon.berglund@digmi.se, +46 70 609 99 99
Andy Dahlberg, IT Ansvarig Woody Habo

Om Digmi:
Digmi levererar digitala verktyg via surfplattor och TV-skärmar som stödjer både frisörsalonger och andra branscher i att effektivisera sina arbetsdagar. För frisörer innebär det stöd för att planera sin dag, ta betalt direkt vid stolen och skapa kampanjer som visas på alla skärmar i salongen. Våra verktyg integreras sömlöst med befintliga boknings- och betalningssystem, utan behov av att byta ut befintlig infrastruktur. Samtidigt expanderar Digmi till fler branscher för att hjälpa företag att förbättra kundupplevelsen och driva försäljning genom enkel och flexibel digitalisering.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.