Connect with us

Marknadsnyheter

Absolicon säljer produktionslina till Kanada

Published

on

Absolicon tar ett viktigt steg på vägen mot global närvaro genom försäljning av en produktionslina till partnern Phoenix Solar Thermal Inc., del av CEM, i Kanada till ett värde av 4 miljoner euro. Produktionslinan möjliggör lokal produktion av Absolicons patenterade solfångare, vilket skapar mervärden som kortare transporter, lägre priser och lokalt anpassade lösningar. Detta skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för Absolicons solvärme och försäljningen inkluderar en pilot-installation på 660 m2 för uppvärmning av vatten till industriella processer. Produktionsstart för solfångare i Kanada är planerad till 2024.

Phoenix Solar Thermal Inc (PST) går nu vidare med köpet av Absolicons produktionslina med exklusiva rättigheter för marknadsföring, produktion och distribution av Absolicons solfångare i Kanada till ett värde av 4 miljoner euro. I köpet ingår en pilotinstallation på 660 m2 för varmvattenapplikation och produktion av solfångare i Kanada är planerad till 2024.

– Försäljningen av en produktionslina till Kanada visar att efterfrågan på förnybar och säker energiförsörjning är global, säger Joakim Byström, vd Absolicon.

I november 2021 tecknade Absolicon och PST i Kanada ett ramavtal om förvärv av en produktionslina för Absolicons koncentrerande solfångare i Kanada och som en del av detta avtal betalade PST 100 000 euro mot en bankgaranti i början av 2022.  

– Phoenix Solar Thermal har framgångsrikt utvecklat den kanadensiska marknaden sedan vi undertecknade ramavtalet och har skapat en pipeline av potentiella kunder för solfångare. Absolicons produktionslina kommer att göra det möjligt för dessa företag att delta i övergången till ren energi på ett snabbare och billigare sätt, säger Carlo Semeraro, säljchef, Absolicon.

PST är en del av CEM Group, en familjeägd leveransgrupp inom projekt för processvärme som fokuserar på tjänster inom teknisk rådgivning, projektutveckling och konstruktion av anpassade konstruerade energisystem i hela Nordamerika.

– Under de senaste 20 åren har CEM Group byggt upp ett rykte för framgångsrik leverans av projekt för processvärme genom framstående kunskaper inom projektutveckling, teknik och konstruktion. Phoenix Solar Thermal kommer, som en del av CEM, att fokusera på utveckling, finansiering och konstruktion av solvärmeprojekt för industriella och institutionella värmeenergianvändare, säger Matt Lensink, vd CEM och grundare av Pheonix Solar Thermal.

Solvärmemarknaden

Hälften av världens energianvändning är värme, och industrierna förbrukar enorma mängder fossila bränslen för att värma sina processer. Marknaden för storskalig solvärme uppskattas av det internationella energiorganet IRENA till 8 000 miljarder kronor i investeringar inom industrin fram till år 2050.

Absolicon har en unik teknologi, baserad på 20 års forskning, för att utvinna energi från solen med koncentrerande solfångare. Investeringen i Absolicon solvärme blir konkurrenskraftig genom lokal produktion, vilket begränsar transportkostnaderna och möjliggör en anpassning av materialval efter förutsättningarna och utbudet på den lokala marknaden. Priset optimeras även av solfångarnas design som tillåter massproduktion i Absolicon halvautomatiserad produktionslina med kapacitet att producera en färdig solfångare var 6:e ​​minut.

– Att etablera lokal produktion för solfångaren Absolicon T160 med hjälp av företagets avancerade semi-automatiserade produktionslina kommer att addera en unik kapacitet till den kanadensiska marknaden. PST är väl positionerat för att betjäna industriella energianvändare genom att utnyttja sitt marknadsnätverk och sitt strategiska läge”, säger Mohammed Murad, generaldirektör PST.

Kanada har många platser med hög solstrålning. Den potentiella marknaden i Kanada, för en produktionslina som producerar solfångaren Absolicon T160, uppgår till 10 miljoner kvm, motsvarande 2 miljoner solfångare eller 5 GWth, vilket minskar CO2-utsläppen i industrisektorn i Kanada när man ersätter användningen av fossilt bränsle som energikälla i industrin.

– Vi är glada över att uppnå denna milstolpe med Absolicon. Tidig feedback från våra nordamerikanska kunder har visat ett starkt intresse för att använda solvärmeteknologi för att uppfylla sina utsläppsmål. Under de senaste nio månaderna har vi byggt en robust pipeline som representerar en potential för 151 000 m2 av solfångaren Absolicon T160 från olika industrier och distriktsenergikunder”, säger Ed Korevaar, chef för affärsutveckling PST.

De största segmenten av Absolicons solfångarteknik i regionen är:

  • Pappersmassa & papper
  • Bearbetning av livsmedel
  • Gruvdrift
  • Kemikalieindustri
  • Fjärrvärme
  • Bilindustrin

Intäkter från försäljning

Absolicons intäkter från försäljning kan delas in i tre grupper: förvärv av linan, licensintäkter och intäkter från materialförsäljning.

1. Försäljning av produktionslinan

Produktionslinan är av samma modell som Absolicon har i Sverige och som företaget redan har levererat till Sichuanprovinsen. Linan är utrustad med två sexaxliga robotar från ABB och har kapacitet att producera 50 MW (18 000 solfångare) per år. Tillsammans med hårdvaran erbjuder Absolicon konsultstöd för marknadsföring och teknisk support, utveckling och teknisk utbildning. Värdet av försäljningen till PST uppgår till 4 miljoner euro.

2. Licens för tillverkning av Absolicon T160

För rätten att tillverka Absolicon T160 under Absolicons immaterialrättsliga skydd, delta i framtida produktutveckling och använda Absolicons varumärke, utgår en årlig licensavgift vid full produktion om cirka 4-500 000 euro i försäljningsvärde.

3. Materiell försörjning

Genom avtalet säkerställer Absolicon tillgång till patenterade komponenter och högkvalitativa insatsvaror som delvis tillverkas i Kanada eller lokalt på installationsplatsen.

Vid full produktion behöver produktionslinan köpa material för 3-6 miljoner euro per år genom Absolicon. Utfallet för Absolicon beror till viss del på resultatet av Absolicons pågående materialsatsning.

Nästa steg

Vid undertecknandet av köpet omvandlas den inbetalning på 100 000 euro som PST gjort i början av året till en icke-återbetalningsbar betalning i enlighet med ramavtalet. Den återstående betalningen på 3,9 miljoner euro kommer att inledas inom 9 månader från den första betalningen, villkorat av att köparen fullt ut kan finansiera produktionslinan.

Absolicon räknar med att leverera produktionslinan inom 10 månader efter andra betalningen och produktion av solfångare i Kanada är planerad till 2024.

Absolicon Solar Collector AB (publ) grundades 2005 som ett forsknings- och utvecklingsbolag inom solteknik. Idag är Absolicon ett börsnoterat bolag med mer än tio års operativ erfarenhet från alla delar av världen.  Absolicon specialiserar sig på att tillhandahålla verktyg för övergången från fossila bränslen, vilket ger en lönsam, lättinstallerad och utsläppsfri energilösning med hjälp av solvärmeinstallationer samt kompletta robotproduktionslinor för solfångarna.  www.absolicon.com

Phoenix Solar Thermal Inc, är en del av CEM Group, en familjeägd leveransgrupp för projekt inom processvärme som fokuserar på teknisk rådgivning, projektutveckling och konstruktion av anpassade konstruerade energisystem i hela Nordamerika.

Denna information är sådan som Absolicon är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-12-22 15:35 CET.

Joakim Byström vd Absolicon Solar Collector AB

E-post: ceo@absolicon.com
tel:
0611-55 70 00

Pressbilder: marketing@absolicon.com

Absolicon är ett börsnoterat svenskt solenergiföretag, specialiserat på koncentrerad solvärme. Solfångaren T160 arbetar upp till 160°C och har den högsta optiska verkningsgraden som någonsin uppmätts för ett kommersiellt tillgängligt litet paraboliskt tråg. Efter att ha uppnått banbrytande prestanda har Absolicon byggt två robotiserade produktionslinor, en i Sverige och en i Kina som kan producera en 5,5 m2 solfångare var sjätte minut. Företaget kombinerar solenergiforskning med försäljning av solfångarfält till industrier som behöver hetta och ånga samt kompletta robotiserade produktionslinor för T160.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.