Connect with us

Marknadsnyheter

AcadeMedias bokslutskommuniké juli 2023 – juni 2024

Published

on

Fjärde kvartalet (april – juni 2024)

  • Nettoomsättningen ökade med 15,6 procent och uppgick till 4 856 MSEK (4 199). Den organiska tillväxten, inklusive mindre förvärv, var 6,8 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 532 MSEK (404) , varav förvärv utgjorde cirka 30 MSEK.
  • Justerat rörelseresultat, rensat för jämförelse-störande poster och IFRS 16, uppgick till 415 MSEK (333). Jämförelsestörande poster var 0 MSEK (-23).
  • Periodens resultat uppgick till 249 MSEK (205).
  • Resultat per aktie var 2,46 SEK (1,94) efter utspädning. Resultatet per aktie justerat för effekter av IFRS 16 var 2,73 SEK (2,19) efter utspädning.
  • Antalet barn och elever i för-, grund- och gymnasieskola ökade med 10,6 procent och uppgick till 109 510 (98 988) i genomsnitt under fjärde kvartalet.
  • Resultatet i denna rapport är i linje med det preliminära resultatet som publicerades den 19 juli 2024.

Helår (juli 2023 – juni 2024)

  • Nettoomsättningen ökade med 11,5 procent och uppgick till 17 332 MSEK (15 539). Den organiska tillväxten, inklusive mindre förvärv, var 7,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 490 MSEK (1 270).
  • Justerat rörelseresultat, rensat för jämförelse-störande poster och IFRS 16, uppgick till 1 097 MSEK (964). Jämförelsestörande poster var -17 MSEK (-45).
  • Periodens resultat uppgick till 632 MSEK (578).
  • Resultat per aktie var 5,99 SEK (5,47) efter utspädning. Resultatet per aktie justerat för effekter av IFRS 16 var 7,01 SEK (6,39) efter utspädning.
  • Antalet barn och elever i för-, grund- och gymnasieskola ökade med 6,2 procent och uppgick till 103 994 (97 916) i genomsnitt under året.
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning på 1,75 SEK (1,75) per aktie.
  • Styrelsen avser att föreslå ett frivilligt inlösenprogram.

Den fullständiga rapporten kommer att göras tillgänglig på
https://academedia.se/om-oss/investerare/rapporter-och-presentationer/

Kommentarer från VD och koncernchef Marcus Strömberg

AcadeMedia avslutar verksamhetsåret 2023/24 med en fortsatt god utveckling tack vare de stora investeringar som gjorts de senaste åren i kvalitet och kapacitet. Under året har strategiskt viktiga förvärv genomförts i Finland och Nederländerna vilket gör att den internationella verksamheten samt vuxenutbildningssegmentet nu utgör cirka 40 procent (33) av AcadeMedias totala omsättning. Inklusive förvärv har antal barn och elever ökat med 10,6 procent i kvartalet, omsättningen ökade 15,6 procent och det justerade resultatet ökade nästan 25 procent. Den positiva utvecklingen kombinerat med en stabil ekonomi ger AcadeMedia utmärkta förutsättningar att fortsätta återinvestera i utvecklingen av skola och utbildning både i Sverige och internationellt.

Satsning på läsning och språk

Vi vet att barn som har ett ordförråd på 8 000 ord när de lämnar förskolan klarar grundskolan bättre. Vi vet också att högläsning har stor betydelse för barns språk-utveckling. Därför har Pysslingen förskolor under våren haft som mål att högläsa 100 000 böcker för sina barn vilket de också lyckades med. På samtliga Pysslingen förskolor i Sverige finns hallbibliotek där föräldrar har möjlighet att låna hem böcker vilket inspirerar till läsning.

Även inom AcadeMedias grundskolor har språk och läsförmåga varit i fokus. Alla skolor har en lässtrategi och tidiga insatser och satsning på svenska som andra språk. Insatserna har gett effekt och läsförmågan har ökat.

Fortsatt förbättring av betygens likvärdighet

AcadeMedia har de senaste åren gjort en stor satsning på ökad likvärdighet i betygssättningen. Överenstämmelsen med nationella prov ökar samtidigt som kunskapsresultaten förbättras. AcadeMedia kommer att fortsätta arbetet med likvärdig betygs-sättning i väntan på att den svenska regeringens nya betygsutredningen blir klar. AcadeMedia har under lång tid efterfrågat oberoende kunskapsmätningar som är jämförbara över tid.

Den internationella verksamheten växer lönsamt

AcadeMedias strategi är att verka i hela utbildningskedjan med en mångfald av utbildningsprofiler i olika länder. Denna strategi ger stabilitet och främjar kunskapsutbyte mellan olika verksamheter och länder. Inom förskola, som nu finns i fem länder, delas goda erfarenheter inom språk, läsning, naturkunskap och fysisk aktivitet för att tillsammans utveckla framtidens förskola. Ett initiativ vi hoppas kunna sprida till andra länder är att Pysslingens förskolor till hösten kommer att erbjuda sina 5-åringar simskola. I Sverige minskar andelen simkunniga barn och ungdomar enligt Skolverkets statistik. Att kunna simma är inte bara viktig livskunskap, det stärker även barns självkänsla och självförtroende.

Efter en period med inflation, ökad sjukfrånvaro och släpande finansiering är det nu positivt att lönsamheten i den internationella verksamheten förbättrats. Framför allt ser vi att ersättningsnivåerna i Tyskland ökar. Potentialen att fortsätta växa den internationella verksamheten är hög. Under 2023/24 startades 13 nya förskolor i Tyskland och idag går drygt 27 000 barn och elever i våra internationella verksamheter. Den internationella verksamheten utgör idag 31 procent (24) av AcadeMedias totala omsättning och andel verksamhet där intäkten inte består av svensk skolpeng utgör 40 procent (33).

En av världens bästa skolor

AcadeMedias grundskola Vittra Landborgen i Helsingborg har fått den prestigefyllda utmärkelsen som en av världens tio bästa skolor i kategorin ”Community Collaboration”. Utmärkelsen är en del av tävlingen World’s Best School Prizes, som hedrar skolor för deras arbete och bidrag till utbildning och samhällsutveckling. Vittra Landborgen är bara en av många skolor inom AcadeMedia som tar ett särskilt ansvar för integration och samhällsutveckling.

Preliminära antagningssiffror indikerar åtta procents barn och elevtillväxt i Q1 2024/25

Preliminära elevtal för hösten 2024 visar en sammantagen genomsnittlig elevtillväxt på cirka 8 procent till cirka 109 000 (100 752) barn och elever för våra tre skolsegment. Vilket kan jämföras med 5,1% tillväxt i det första kvartalet föregående år.

AcadeMedias elever vinnare i Ung Företagsamhet

AcadeMedia har en lång tradition av att elever under sin gymnasietid driver företag och deltar i tävlingen Ung Företagsamhet. AcadeMedias elever har genom åren vunnit många priser och i år vann fyra elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg SM i Ung Företagsamhet. Deras affärsidé, som lockade stor uppmärksamhet under tävlingarna, är en klimatpositiv och innovativt gödsel baserat på mikroalger. Mycket roligt är att dessa elever i juni också vann en silvermedalj i EM-finalen av Ung Företagsamhet i Italien.

AcadeMedia har inrättat ett Framtidspris som årligen kommer att delas ut till elever som utmärker sig genom innovation, målmedvetenhet och bidrag till en mer hållbar framtid. Elever från Donnergymnasiet blev de första pristagarna för sin ekologiska och klimatpositiva gödsel riktat mot jordbruk.

Tack till alla våra medarbetare för allt ni gör för utbildning och skola. Världens viktigaste uppdrag.

Marcus Strömberg

VD och koncernchef
AcadeMedia AB (publ)

Presentation av rapporten

AcadeMedia kommer klockan 09:30 idag hålla en webbsänd telefonkonferens där VD och koncernchef Marcus Strömberg presenterar rapporten tillsammans CFO Petter Sylvan.

För att delta via telefon registrerar du dig via denna länk:

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50049871

Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till telefonkonferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

För att ta del av presentationen och delta via webcasten gå in på länken nedan.

https://ir.financialhearings.com/academedia-q4-report-2023 

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt innan konferensen börjar på AcadeMedias webbsida via:
https://academedia.se/om-oss/investerare/rapporter-och-presentationer/

Här kommer det också vara möjligt att se den inspelade versionen av webbsändningen i efterhand.

För mer information, kontakta:
Marcus Strömberg, VD och koncernchef
Telefon: +46 8 794 4200

E-post: marcus.stromberg@academedia.se

Petter Sylvan, CFO
Telefon: +46-8-794 43 40
E-post: petter.sylvan@academedia.se 

Om AcadeMedia
AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 21 000 medarbetare på våra drygt 860 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 209 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Nederländerna, Polen och England. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se

Denna information är sådan information som AcadeMedia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande onsdagen den 28 augusti 2024 kl 08:00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.