Connect with us

Marknadsnyheter

AccorHotels och SBE Entertainment Group tillkännager strategiskt partnerskap – förvärvar 50 procent av bolaget

Published

on

ti, jul 03, 2018 15:21 CET

AccorHotels har undertecknat en avsiktsförklaring med SBE Entertainment Group och inlett exklusiva förhandlingar om att förvärva 50 procent av aktierna i bolaget. Detta är ytterligare ett steg i AccorHotels strategi att utöka sitt utbud inom lyx- och livsstilssegmentet.

AccorHotels förvärvar 50 procent av SBE:s stamaktier, som delvis innehas av Cain International, för 125 miljoner dollar. SBE:s vd Sam Nazarian behåller återstående 50 procent av bolaget. Dessutom kommer AccorHotels att investera ytterligare 194 miljoner dollar i ett nytt preferenslån som ska användas för att lösa in alla befintliga preferensaktier, som även de delvis innehas av Cain International. AccorHotels totala investering i SBE blir därmed 319 miljoner dollar.

Genom partnerskapet förenar de två bolagen sina expert- och sakkunskapsområden. Den långsiktiga investeringen innebär att SBE kan utnyttja AccorHotels ledande globala hotellplattform samtidigt som man förblir en oberoende aktör inom lyx- och livsstilssegmentet. SBE fortsätter ledas av grundaren och vd:n Sam Nazarian tillsammans med expertledningsteamet och ha kvar sitt huvudkontor i New York.

– Partnerskapet med AccorHotels utgör en milstolpe i SBE:s historia. AccorHotels långsiktiga investering ger SBE, bolagets kunder och hotellägare ett större djup och bredd över hela världen. Investeringen stödjer även vår gemensamma ambition att bli det bästa lyx- och livsstilsföretaget på marknaden. Tillsammans med förvärvet av Morgans Hotel Group 2016 kommer den här investeringen att påskynda vår tillväxt såväl på hemmaplan i USA som på nya internationella marknader, särskilt i Europa. Jag och SBE:s över 7 000 medarbetare är glada och stolta över att få AccorHotels som partner och kunna ta del av den fantastiska, innovativa och banbrytande anda som de har skapat. SBE och AccorHotels har ambitionen att tillsammans föra ut våra unika livsstilsupplevelser till fler destinationer och att ge våra förväntansfulla gäster oförglömliga minnen, säger Sam Nazarian, grundare och vd för SBE.

För AccorHotels innebär partnerskapet att bolaget utökar sin geografiska täckning med klassiska hotell i nordamerikanska städer som Los Angeles, Miami, Las Vegas och New York. Med sin globala hotellutvecklingsplattform och sin närvaro i 100 länder kommer AccorHotels att ha en viktig uppgift när det gäller att utveckla SBE:s varumärken inom lyx- och livsstilshotell samt restaurang- och nöjeserbjudanden. SBE:s hotell kommer också att förmedlas via AccorHotels plattform, visas på Accorhotels.com och ingå i AccorHotels lojalitetsprogram.

– Jag är mycket glad över att tillkännage detta strategiska partnerskap med en av världens mest innovativa koncerner inom lyx och livsstil. Det innebär ett nytt steg i AccorHotels expansion inom ett snabbt växande segment – i viktiga amerikanska städer som Miami, Los Angeles och Las Vegas, men även globalt. ”Den nya lyxen” handlar om exklusiva upplevelser och fantastiska livsstilskoncept, och SBE:s varumärken har sakkunskap som kommer att fullända AccorHotels tjänsteportfölj. Vi strävar efter att ge alla våra gäster ojämförlig service och nya upplevelser världen över, säger Sébastien Bazin, koncernchef för AccorHotels.

– Cain International ingick partnerskap med SBE 2016. Då erbjöd vi den investering som då behövdes för att koncernen skulle kunna utöka sin närvaro och bli en av de ledande lyx- och livsstilsoperatörerna i världen. Vi är övertygade om att SBE kommer fortsätta att gå från klarhet till klarhet med sin nya partner, AccorHotels. Vi önskar dem all lycka i framtiden och är stolta över den roll som vi har spelat i denna spännande tillväxtshistoria, säger Jonathan Goldstein, vd för Cain International.

Genom partnerskapet kommer SBE även kunna påskynda sin internationella tillväxt och expandera på nya marknader utanför USA. Till de prioriterade tillväxtmarknaderna hör Mellanöstern och Latinamerika, men man planerar också projekt i några av de främsta globala regionstäderna som Atlanta, Chicago, Washington D.C, Dubai, Rio de Janeiro, Mexico City, Cancun, Tokyo och Los Cabos.

SBE:s målsättning är att man i slutet av 2018 ska driva 25 hotellkedjor, 7 498 hotell varav majoriteten ligger i Nordamerika, 170 prisbelönta restauranger och nöjespalats på globala destinationer samt nya fastigheter i Mellanöstern, Asien och Latinamerika. För närvarande finns planer på ytterligare 20 hotell och lägenhetshotell världen över, samt 59 fristående restauranger och nattklubbar. Dessutom har SBE sålt 1 500 bostäder värderade till 2 miljarder dollar och har över 2 500 objekt värderade till 2,5 miljarder planerade.

Transaktionen ska genomgå lagstadgade godkännanden och vara slutförd den 31 juli 2018.

För mer information:
Ingemar Åkesson
PR-konsult för AccorHotels i Skandinavien
Telefon: +46-70-898 33 69
E-post: ingemar@comma.se

Jan Birkelund
VP Sales ME, Leisure-Business Travel Trade, B2B Distribution and Marketing Content Central Europe
Telefon: +46-73-433 80 65
E-post: jan.birkelund@accor.com

Om SBE:
SBE grundades 2002 av Sam Nazarian och är idag ledande inom lyx- och livsstilshotell. Bolaget utvecklar, leder och driver prisbelönta globala varumärken och fastigheter. SBE är känt för sin unika helhetsstrategi när det gäller livsstilshotell och satsar på allt från lyxiga bostäder och lägenhetshotell till wellness och spa samt restaurang- och nöjesupplevelser.

Bland SBE:s ledande varumärken inom hotell och bostäder finns SLS, Delano, Mondrian, Hyde, The Originals (Sanderson, St. Martin Lane, Hudson, 10 Karakoy, Shore Club) och Redbury Hotels. Med sin Disruptive Restaurant Group har SBE skapat prisvinnande kulinariska varumärken som Katsuya, Umami Burger, Cleo, Leynia, Diez Siez och Filia, samt innovativa varumärken som Hyde nightclub and dayclub, Nightingale, Privilege dayclub Black Orchid, S Bar, Skybar och Doheny Room. Till portföljens främsta varumärken hör Delano South Beach i Miami, SLS Baha Mar på Bahamas, Mondrian Doha i Qatar, Hyde Bellagio i Las Vegas, Mondrian Park Avenue i New York City samt nyöppnade 57 story SLS LUX Brickell i Miami. Inom kort öppnar även Delano Rio de Janeiro, Delano Dubai Palm och Hyde Midtown i Miami.

Om AccorHotels:
AccorHotels är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid mer än 4 300 hotell, resorts och bostäder i över 100 länder. Med en oöverträffad portfölj av internationellt kända hotellvarumärken – som täcker alltifrån lyxhotell, populära mellanklass- och boutiquehotell samt ekonomiklasshotell – har AccorHotels i mer än 50 år erbjudit en svårslagen service och expertis.

Utöver sin kärnverksamhet, har AccorHotels även framgångsrikt utökat sitt utbud av tjänster och blivit världsledande inom uthyrning av privata lyxbostäder med mer än 10 000 sagolika fastigheter runtom i världen. Hotellgruppen erbjuder även conciergetjänsterdelade kontorsytor, restaurangupplevelser, evenemang och digitala lösningar. Tillsammans med sitt globala team med mer än 250 000 engagerade medarbetare har AccorHotels en målmedveten passion för att alla gäster ska känna sig välkomna. Bland annat har gästerna tillgång till ett av världens mest givande hotellojalitetsprogram – Le Club AccorHotels.

AccorHotels spelar också en aktiv roll i sina lokalsamhällen och verkar för att främja hållbar utveckling och solidaritet genom PLANET 21 Acting Here, ett omfattande program som samlar medarbetare, gäster och partners för att driva en hållbar tillväxt. Sedan 2008 har dessutom AccorHotels Solidarity Endowment Fund fungerat som en naturlig förlängning av hotellgruppens verksamheter och värderingar, för att bidra till att bekämpa social och ekonomisk utsatthet.

Accor SA är noterade på Euronext Paris (ISIN-kod: FR0000120404) och handlas i USA på OTC-marknaden (kod: ACRFY).

För nyheter om AccorHotels:
https://www.facebook.com/accorhotelsgroup
https://www.twitter.com/accorhotelsnews
https://www.accorhotels.group

Boka hotell: https://www.accorhotels.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.