Connect with us

Marknadsnyheter

Acosense AB offentliggör bokslutskommuniké för 2022

Published

on

Helår 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 368 kSEK (699 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -11 816 kSEK (-5 425 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,39 (-0,18 SEK)
  • Likvida medel uppgick per 2022-12-31 till 3 310 kSEK (9 561 kSEK)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2022

  • Utvärdering gällande nytt användningsområde

Utvärdering om partnerskap tillsammans med CleanFlow på Aspa bruk där Acosense tillsammans med CleanFlow kommer utvärdera huruvida Acosense teknik kan agera som en add-on till CleanFlows membranfilterteknik. Arbetet kommer att ske på Aspa bruk där syftet är att undersöka om Acosense utrustning kan minska intrimningstiden vid nyinstallation och genom detta ge värdefull information till operatörerna kring när systemet behöver rengöras. Installation är genomförd men på grund av förseningar hos kund har inga resultat kunnat redovisas ännu.

  

Ann-Sofie Taube har under november övertagit ansvaret för ekonomisk rapportering  och prognosarbete.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Kontrollbalansräkning

Då bolagets eget kapital gick under gränsvärdet för 50% av registrerat aktiekapital under december har en Kontrollbalansräkning upprättats och bolaget kommer kalla till Kontrollstämma.

Utvärdering av möjligheten att vända bolagets negativa resultatutveckling och kassaflöde görs på kontrollstämman. Detta kräver i så fall  ett kapitaltillskott från ägargruppen, för att finansiera fortsatt drift. Stämman kommer också att pröva om bolaget skall gå i likvidation enligt gällande regelverk.

  • Installation utrustning i Chile

Tidigare planerad installation av instrument hos kund i Chile planerar att påbörjas Juli 2023 på grund av senarelagd planering av kunden.

  • Installation utrustning Brasilien

Vår pågående Vinnova projekt gällande mätning av Freeness tillsammans med bruk i Brasilien fortskrider. På grund av förseningar på bruket senareläggs installation till tidigast kvartal 2 2023.

VD-Ord

När jag tillträdde som VD för Acosense i juli i år var mitt uppdrag från styrelsen att öka både försäljning och intjäning och på så sätt få Acosense att växa som bolag.

 Affärsfokus och tekniska utmaningar

Väldigt snabbt efter mitt tillträde insåg vi gemensamt problem och utmaningar kopplat till dels vår finansiella ställning som tidigare kommunicerats, men också till en större utmaning på tekniksidan för att nå ytterligare funktioner och en långtidsstabilitet med våra lösningar och applikationer. 

Under hösten inleddes så ett starkt fokus på affärer med en uttalad potential på väl fungerande applikationer, vilket ledde till ett rekord i både orderingång och omsättning under det tredje kvartalet. Även om siffrorna i förhållandet var mycket blygsamma kunde vi i alla fall påvisa att det finns en marknad för våra lösningar och att ett utökat fokus leder till ökat antal affärer. Parallellt med säljinsatserna gjordes också en riktad ansats på att tekniskt lösa de utmaningar vi kunnat konstatera i form av utveckling av vår egen mjukvara i instrumenten, varvid ett antal testinstallationer med ny teknikplattform installerades hos kunder för utvärdering. Dessa tester påvisar idag förbättrade resultat, men kräver ytterligare en mängd fortsatt produktutveckling för att kunna realiseras och sättas i produktionsdrift.

 Förvärv och samarbeten

Samtidigt påbörjade vi under sommaren arbetet med att skapa en möjlighet för ett snabbare positivt kassaflöde genom nya möjliga samarbeten och förvärv (direkta och omvända) tillsammans med riktade emissionserbjudanden i samband med detta. Trots att flera av diskussionerna nådde väldigt långt och förestående förvärv var klart att tecknas, lyckades vi inte ända fram då vi inte kunde säkra tillräckligt med nytt kapital, och vi hamnade till slut i en situation där vi förbrukat mer än halva vårt aktiekapital och inträdde i en kontrollbalanssituation. Den situationen försvårade möjligheterna för fortsatta diskussioner att kunna genomföra den typen av transaktioner.

 Intjäningsförmåga och finansiell framtid

Vi såg också under sista kvartalet att intresset för våra lösningar påverkades mer än väntat av oron i världen kopplat till både krig och ekonomiska åtstramningar genom uttalade investeringsstopp och framskjutna investeringsbeslut. Även om det finns ett uttalat behov av vår typ av lösningar är tiden mellan kundintresse och slutförd installation för lång i förhållandet till kapitalbehovet för bolaget på kort sikt. Utvecklingstiden för att säkerställa den tekniska plattformen bedöms också vara kraftigt resurs- och kapitalkrävande för att kunna färdigställas inom rimlig tid vilket också skall vägas in i sammanhanget.

Detta summerat ställer oss inför en mycket oönskad situation där vi ser att vi inte kan få till en tillräckligt stor intjäning kortsiktigt och som på längre sikt leder till svårigheter att fullfölja våra ekonomiska åtaganden.

 Summering

Sammantaget såg vi möjligheterna med de samarbeten och förvärv som var nära förestående för att nå en långsiktig lösning för Acosense. Att göra en ny fullskalig nyemission under rådande finansiell situation, och med den korta tidsfrist vi haft, finns det inte underlag för i nuläget, vilket försatt oss i en kontrollbalanssituation. Tillsammans med styrelsen har vi hela tiden arbetat med att finna lösningar för Acosense räkning, vilket vi också fortsätter att göra, trots de just nu mindre goda utsikterna.

Vi kan inte annat göra än att känna stor frustration över att inte ha lyckats att få till en större försäljning, men förutsättningarna finns inte för bolaget att nå en snabb framgång såsom det ser ut idag. Det behövs ett större omtag på vår tekniska plattform och en fortsatt marknadsfokusering tillsammans med ett utökande av både kapital och erbjudande mot kund för att bolaget skall kunna stå på egna ben och svara för sina egna kostnader framöver.

Samtliga i verksamheten har under hösten gjort allt de kan för att så snabbt det varit möjligt att ta oss framåt i utvecklingen och Acosense har definitivt gått från forskning till försäljning i fråga om inställning och fokus.

Inför förestående kontrollstämma kommer styrelsen att lämna förslag gällande Acosense framtid baserat på det arbete som gjorts under hösten och vi står redo att följa stämmans beslut.

 

– Anders Toftmark, VD

Denna information är sådan som Acosense AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-09 09:00 CET.

För ytterligare information
 

Lars Alervall, Styrelseordförande
Acosense AB
Telefon: 0768-032753
E-post: lars.alervall@gmail.com

Anders Toftmark, VD
Acosense AB
Telefon: 0705 59 98 52
E-post: Anders.Toftmark@acosense.com

Kort om Acosense
Acosense affärsidé är att hjälpa kunder inom processindustrin att optimera sina processer. Detta sker genom att analysera processen utifrån två aspekter. Dels genom Acosense egna hårdvara, som på ett unikt sätt extraherar information ur processvätskan i realtid, och dels genom att inkorporera information som kontinuerligt genereras av bruket. Tekniken som Acosense använder i sin egen hårdvara kallas aktiv akustisk spektroskopi och går ut på att en akustisk signal skickas in i vätskan och där förändringar i signalen kopplas till förändringar i vätskans egenskaper samt i processen som sådan. Då teknikplattformen är så kallad ickeinvasiv, alltså inte är i kontakt med själva vätskan, kan kunder enkelt nå helt nya nivåer av processoptimering, helt utan ingrepp i processen. Kunderna kan således på ett enkelt, pålitligt och säkert sätt analysera och optimera sina processer, vilket leder till drastiskt sänkta kostnader, ökad kvalitet,  ökat råvarutnyttjande samt minskad energi- och miljöbelastning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.