Marknadsnyheter
AcouSort uppdaterar kring utvecklingen i bolagets OEM-projekt och forskningssystem
ti, okt 03, 2017 15:09 CET
AcouSort AB (publ) (”AcouSort”) lämnar idag, den 3 oktober 2017, genom detta pressmeddelande en uppdatering avseende bolagets pågående projekt och aktiviteter. Pressmeddelandet behandlar i huvudsak nedanstående punkter:
- AcouSort har framgångsrikt avslutat den fjärde fasen i samarbetsprojektet med Life Science-partner 1 och förhandling om ett kommersialiseringsavtal pågår som planerat.
- AcouSort kunde i slutet av september avsluta den första fasen i projektet med Life Science-partner 3 för veterinärmedicinska tillämpningar, med goda resultat.
- Samarbetet med Life Science-partner 2 har tillfälligt avbrutits på grund av omorganisering och interna diskussioner hos partnern om utvecklingsstrategi för planerade produkter.
- På grund av resursbrister hos AcouSorts produktionspartner för AcouTrap under Q3 2017 har leveransen av de tio systemen som AcouSort förväntade ej kunnat ske. Endast ett fullt system har kunnat levereras och AcouSort har därför fattat beslut om att färdigställa monteringen av återstående systemen i egen regi och därmed överta processen.
Bolaget kommer inleda en process att söka en ny samarbetspartner för montering av framtida AcouTrap-system.
- Under Q2 och Q3 har ett internt utvecklingsprojekt framgångsrikt genomförts med målet att designa en ny generation av den centrala trappingenheten i AcouTrap.
Avseende AcouSorts strategiska OEM-projekt
Under Q3 2017 har AcouSort avslutat den fjärde fasen i samarbetsprojektet med Life Science-partner 1. Denna del av projektet, i vilket AcouSort utvecklar en blodseparationsmodul till partnerns kliniska diagnostikutrustning, fokuserade på projektets genomförbarhet. I fas fyra kunde AcouSort framgångsrikt dokumentera tillräcklig tillförlitlighet för blodseparationsmodulen. Förhandlingar om ett kommersialiseringsavtal med Partner 1, som AcouSort rapporterade om i pressmeddelande den 4 juli 2017, pågår som planerat och bolaget har fortsatt som målsättning att underteckna detta avtal under andra halvåret 2017. Projektet med Life Science-partner 3, inom vilket AcouSort utvecklar en blodseparationsmodul för veterinärmedicinska tillämpningar, pågår enligt plan och AcouSort kunde i slutet av september avsluta den första fasen i projektet, i vilken den grundläggande genomförbarheten för partnerns applikation framgångsrikt kunde demonstreras. AcouSort och samarbetspartnern diskuterar för närvarande fas 2 i samarbetet och bolaget beräknar att denna fas kan inledas under Q4 2017.
Avseende projektet med Life Science-partner 2 kunde AcouSort i pressmeddelande den 4 juli i år rapportera om goda resultat i den första fasen av samarbetet och att nästa fas planerades. Däremot har nu samarbetspartnern i detta projekt valt att tillfälligt avbryta samarbetet på grund av omorganisationer och interna diskussioner om utvecklingsstrategi för planerade produkter. AcouSort följer denna utveckling, för en löpande dialog med motparten och kommer meddela marknaden så snart mer information finns att tillgå.
Den primära målsättningen för AcouSorts samtliga strategiska samarbeten är att bli en leverantör av OEM-separationsmoduler till sina samarbetspartners produkter och ha fördel av deras internationella distributionsnät och kundbas. Alternativt, om integrationen med kundens system blir för komplicerad, ska kunden själv kunna producera hela eller delar av separationsmodulen på licens från AcouSort.
Avseende AcouTrap-systemet
På grund av resursbrister hos AcouSorts produktionspartner under Q3 2017, främst rörande allokering av personal, har de tio AcouTrap-systemen som AcouSort förväntade leverans av dessvärre ej kunnat ske. Endast ett fullt system har kunnat levereras och AcouSort har därför fattat beslut om att färdigställa monteringen av återstående system i egen regi och därmed överta processen. AcouSort bedömer att återstående system kan vara färdigställda före årsskiftet 2017/2018 och att produktionen i egen regi endast kommer ha en marginell påverkan på Bolagets kostnader. Bolaget kommer inleda en process att söka en ny samarbetspartner för montering av AcouTrap-system. Denna försening kommer dessvärre innebära följdförseningar i marknadsföringsaktiviteter och försäljningsprocess med några månader. Därmed förväntar också bolaget att färre AcouTrap-system kommer säljas under 2017 än vad som ursprungligen beräknades.
Under Q2 och Q3 har ett internt utvecklingsprojekt genomförts med målet att designa en ny generation av den centrala trappingenheten i AcouTrap. Detta projekt har nu avslutats framgångsrikt. Den uppdaterade trappingenheten kan nu produceras med avsevärt större replikabilitet och betatestas för närvarande hos kunder i syfte att utvärdera den långsiktiga stabiliteten. Dokumentation av prestanda hos den nya trappingenheten för olika applikationer sker för närvarande både internt och i samarbete med vissa nuvarande AcouTrap-användare, i syfte att användas för framtida användningsområden och forskningsprojekt.
AcouSort har härutöver, i samarbete med Lunds Universitet, producerat en animerad film som visar den fundamentala trappingprincipen som används i AcouTrap-systemet och som dessutom visar metodens förmåga att fånga exempelvis extracellulära vesiklar, bakterier och till och med exosomer. En kopia av filmen finns uppladdad på AcouSorts nystartade YouTube-kanal.
Avseende AcouWash-systemet
Efter att AcouSort nu har färdigställt en uppdatering av designen på AcouWash håller tre prototypsystem för närvarande på att monteras in-house. Färdigställande av montering och test av dessa prototyper beräknas vara klar i mitten av fjärde kvartalet 2017 och avtal om försäljning av de första kommersiella AcouWash-systemen förväntas undertecknas under första halvåret 2018.
Torsten Freltoft, VD på AcouSort, kommenterar:
”Vi avlägger nu denna statusrapport eftersom det för närvarande händer mycket i bolaget och våra pågående projekt. Två av våra OEM-projekt gör framsteg med goda resultat, vilket är spännande eftersom jag ser en fin framtida potential för dessa projekt. Tyvärr har ett av projekten tillfälligt avbrutits på grund av omorganisering och interna diskussioner hos partnern och vi följer givetvis denna utveckling noga. Vi har även haft en fin utveckling för våra forskningsinstrument, vi kunde under september sälja det första exemplaret av AcouWash till NIH i USA och vi har utvecklat en ny, förbättrad version av trappingenheten i AcouTrap som förnärvarande utvärderas både internt och hos kunder. Tyvärr har vår partner som monterar AcouTrap-systemen haft resursbrister och inte kunnat leverera system enligt våra förväntningar och därmed har vi nu valt att själva ta över produktionen av AcouTrap. Vi bedömer att återstående system kan vara färdigställda före årsskiftet 2017/2018 och att produktionen i egen regi endast kommer ha en marginell påverkan på Bolagets kostnader inom 2017.”
För ytterligare information om AcouSort, vänligen kontakta:
Torsten Freltoft, VD
Telefon: +45 2045 0854
E-post:
torsten.freltoft@acousort.com
Denna information är sådan information som AcouSort är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 oktober 2017.
Om AcouSort
AcouSort AB
(organisationsnummer 556824-1037)
är ett teknologiföretag inriktat mot medtech/biotech, baserat i Lund. Bolaget har utvecklat en plattformsteknologi kring akustofores, som är en ny och innovativ metod för att separera, anrika och rengöra celler och andra partiklar för bioanalys, med hjälp av ultraljud. Separation och rengöring av celler är en central del inom forskning och diagnostik gällande flera stora sjukdomsområden, exempelvis cancer och sepsis (blodförgiftning). Bolagets initiala affärsidé är att utveckla vetenskapliga instrument baserade på akustofores för icke-klinisk forskning om biologiska partiklar och celler. Bolaget har dessutom ett antal utvecklingssamarbeten med ledande biotechföretag och har som vision att bli en ledande leverantör av OEM-produkter baserade på akustofores avsedda för hantering av celler och partiklar inom kliniska tillämpningsområden.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke