Connect with us

Marknadsnyheter

ACROUD AB kallar till EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Published

on

Styrelsen för ACROUD AB har beslutat kalla till extra bolagsstämma torsdag den 15 februari 2024. För mer information om innehållet i förslagen hänvisas till den fullständiga kallelsen till extra bolagsstämman nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I ACROUD AB

 

Aktieägarna i ACROUD AB, org.nr 556693-7255, kallas härmed till extra bolagsstämman torsdagen den 15 februari 2024 kl. 10.00 i Advokatfirman Lindahl KB:s lokaler på Smålandsgatan 16, 111 46 Stockholm.

 

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som vill delta i stämman ska

 

dels  vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 7 februari 2024,

 

dels  senast fredagen den 9 februari 2024 anmäla sig skriftligen till bolaget på adress Advokatfirman Lindahl KB, Att. ACROUD Extra bolagsstämma, Box 5898, 102 40 Stockholm eller per e-post till martin.rosen@lindahl.se.

 

Vid anmälan vänligen uppge namn eller företagsnamn, personnummer eller organisationsnummer, adress och telefonnummer dagtid. För anmälan av biträden (högst två) gäller anmälningsförfarande enligt ovan. Anmälan ska i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar. Se nedan för ytterligare information om behandling av personuppgifter.

 

Förvaltarregistrerade aktier

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen onsdagen den 7 februari 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast fredagen den 9 februari 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

 

Ombud och fullmaktsformulär

Den som inte är personligen närvarande vid stämman får utöva sin rätt vid stämman genom ombud med skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Ett fullmaktsformulär finns på bolagets webbplats, www.acroud.com och kan även beställas via e-post info@acroud.com. Om fullmakt utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. Fullmakt får inte vara äldre än ett år om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten, dock längst fem år. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda i god tid före stämman.

 

Förslag till dagordning

  1. Öppnande av stämman
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justerare
  6. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om antal styrelseledamöter
  8. Val av styrelseledamot
  9. Beslut om styrelsearvode
  10. Stämmans avslutande

 

Beslutsförslag i korthet:

 

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Styrelsen föreslår att Gustav Ahlgren, eller den han utser i sitt ställe, väljs till ordförande på stämman.

 

Beslut om antal styrelseledamöter (punkt 7)

Strategic Investments A/S, representerande cirka 22,6 procent av aktierna och rösterna i bolaget (”Aktieägaren”), föreslår att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fyra (4) ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om val av styrelseledamot (punkt 8 på dagordningen) och beslut om styrelsearvode (punkt 9 på dagordningen).

 

Val av styrelseledamot (punkt 8)

Aktieägaren föreslår att, för tiden intill nästa årsstämma avhållits, nyvälja Kim Mikkelsen.

 

Kim Mikkelsen är född 1968 och är dansk medborgare. Kim är CIO och majoritetsägare i Strategic Investments A/S (noterat på danska börsen), ACROUD AB:s näst största ägare. Därutöver är Kim Mikkelsen styrelseordförande i Nord Insuretech Group AB och har mellan 2020 och 2023 även varit styrelseledamot i ACROUD AB. Kim Mikkelsen har tidigare haft olika ledande befattningar inom bank och finans i bland annat Bikruben Bank, Swiss Bank samt Greenwich Capital i London, SEB och Nordic Asset Management. Kim Mikkelsen har en examen i finans från Copenhagen Business School. Kim Mikkelsens innehar (direkt och indirekt) 39 078 708 aktier i ACROUD AB och bedöms sålunda vara beroende i förhållande till bolagets större aktieägare, men inte beroende i förhållande till bolaget och bolagets företagsledning.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om antal styrelseledamöter (punkt 7 på dagordningen) och beslut om styrelsearvode (punkt 9 på dagordningen).

 

Beslut om styrelsearvode (punkt 9)

Aktieägaren föreslår att Kim Mikkelsen, i enlighet med årsstämmans beslut den 17 maj 2023, ska erhålla 200 000 kronor i styrelsearvode per år, justerat för tjänstgöringstid som styrelseledamot i bolaget.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om antal styrelseledamöter (punkt 7 på dagordningen) och val av styrelseledamot (punkt 8 på dagordningen).

 

Handlingar

Samtliga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga hos bolaget och på bolagets webbplats och skickas genast och utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer dessutom att finnas tillgängliga på stämman.

Upplysningar på stämman

Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och den verkställande direktören enligt aktiebolagslagen.

 

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

_________

 

Stockholm i januari 2024

ACROUD AB (publ)

    Styrelsen

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Robert Andersson, VD och koncernchef
+356 9999 8017

 

Andrzej Mieszkowicz, CFO

+356 9911 2090

 

ACROUD AB (publ)

 

Telefon:     +356 2132 3750/1
E-post:            info@acroud.com
Hemsida:         www.acroud.com
 

Certified Adviser:  FNCA Sweden AB, info@fnca.se

 

Om ACROUD AB

ACROUD är en snabbväxande utmanare inom iGaming Affiliation och B2B SaaS-lösningar. Utöver sin grundläggande affiliateverksamhet, som omfattar jämförelse- och nyhetssajter under starka digitala varumärken i flera vertikaler, utvecklar och erbjuder Acroud SaaS-lösningar (Software as a Service) inom affiliateindustrin. Bolaget tillhandahåller också streamingtjänster. Efter ett antal förvärv har flera erfarna profiler inom branschen anslutit sig till Acrouds resa och leder organisationen mot ett programvarubaserat affiliationföretag. Vi drivs av hållbar tillväxt och lönsamhet för våra partner och vårt uppdrag är att förena människor, Content Creators (Youtubers, Streamers, Affiliates) och verksamheter. Acroud har varit noterat på Nasdaq First North Growth Market med tickersymbolen ACROUD sedan juni 2018.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Robert Hellgren: ”Med TimeFlow skapar vi säkrare arbetsplatser för hantverkare”

Published

on

By

Robert Hellgren: TimeFlow revolutionerar säkerheten i hantverksbranschen
Entreprenören Robert Hellgren har med sitt innovativa affärssystem TimeFlow skapat en lösning som inte bara effektiviserar företagens vardag – det räddar också liv. Med avancerad AI-teknik och smarta säkerhetsfunktioner hjälper TimeFlow hantverkare att minimera risker och skapa tryggare arbetsplatser. Vill du ligga steget före? TimeFlow är verktyget som gör skillnad.

Hur AI och maskininlärning revolutionerar hantverksbranschen: Robert Hellgren och TimeFlow visar vägen

Hantverksbranschen står inför en teknologisk revolution där AI och maskininlärning kan förändra hur företag arbetar, planerar och levererar sina tjänster. I centrum av denna förändring står entreprenören och innovatören Robert Hellgren, som med sitt banbrytande affärssystem TimeFlow sätter nya standarder för effektivitet och digitalisering inom branschen. TimeFlow är mer än bara ett system – det är en vision om en moderniserad och framtidssäkrad hantverkssektor.

AI och maskininlärning: En game changer för hantverkare

AI och maskininlärning erbjuder unika möjligheter att förbättra processer och fatta bättre beslut baserat på data. För hantverksföretag innebär det att:

  • Automatisera rutiner: Uppgifter som tidsrapportering, fakturering och projektplanering kan automatiseras, vilket sparar tid och minskar risken för fel.
  • Analysera data i realtid: Genom att samla in och analysera data kan företag få insikter om projektens framsteg, kostnader och potentiella risker.
  • Förutse problem: AI-algoritmer kan identifiera risker innan de uppstår, vilket minskar förseningar och kostsamma misstag.

”Vi är mitt i en teknologisk revolution där AI och maskininlärning ger oss verktygen att arbeta smartare, inte hårdare,” säger Robert Hellgren, grundaren av TimeFlow.

TimeFlow: Robert Hellgrens vision i praktiken

TimeFlow är ett affärssystem som utnyttjar kraften i AI och maskininlärning för att förenkla och förbättra hantverksföretagens verksamhet. Robert Hellgren har skapat TimeFlow med hantverkarnas verkliga behov i åtanke, och systemet är designat för att vara både användarvänligt och tekniskt avancerat.

Med TimeFlow kan företag:

  • Automatisera projektledning: Systemet optimerar resurser och schemaläggning med hjälp av AI.
  • Förbättra säkerheten: TimeFlow identifierar risker på arbetsplatsen och föreslår åtgärder för att minimera olyckor.
  • Spara tid och pengar: Genom att eliminera manuella processer frigörs tid som kan läggas på att leverera högkvalitativa tjänster.

”TimeFlow är inte bara ett affärssystem – det är en plattform som hjälper företag att växa och anpassa sig till en digital framtid,” förklarar Robert Hellgren.

Ett steg före med TimeFlow

En av de största fördelarna med TimeFlow är dess skalbarhet och flexibilitet. Systemet är utformat för att passa allt från små hantverksföretag till stora organisationer. Robert Hellgren har dessutom inkluderat funktioner som gör TimeFlow tillgängligt för internationella marknader som USA, England, Tyskland och Norden.

”Hantverksbranschen har länge saknat ett modernt verktyg som verkligen möter dess behov. Med TimeFlow vill jag fylla det tomrummet,” säger Robert Hellgren.

TimeFlow är byggt med den senaste programmeringstekniken, samma som används inom modern AI-utveckling. Detta gör det till ett framtidssäkert val för företag som vill ligga i framkant.

Robert Hellgrens framtidsvision

För Robert Hellgren är TimeFlow bara början. Hans vision är att driva en bredare digitalisering av hantverksbranschen och använda teknik för att förbättra både företagens lönsamhet och kundupplevelse.

”Vi står på tröskeln till en ny era, och jag vill att hantverksbranschen ska vara en del av den resan. Med TimeFlow kan vi inte bara effektivisera arbetet utan också förändra hur branschen uppfattas,” säger Robert Hellgren.

Han ser en framtid där AI och maskininlärning blir lika naturliga verktyg för hantverkare som hammaren och sågen är idag.

En bransch i förändring

Hantverksbranschen har historiskt sett varit långsam med att anamma ny teknik, men det håller nu på att förändras. Tack vare innovatörer som Robert Hellgren och system som TimeFlow finns det nu en konkret möjlighet för företag att modernisera och optimera sina processer.

”Teknik är inte längre en lyx – det är en nödvändighet. Med TimeFlow har jag skapat en lösning som hjälper hantverkare att möta framtiden med självförtroende,” avslutar Robert Hellgren.

Slutsats

AI och maskininlärning har potentialen att revolutionera hantverksbranschen, och med TimeFlow visar Robert Hellgren vägen. Genom att kombinera teknisk innovation med praktisk erfarenhet har han skapat ett system som inte bara möter dagens behov utan också förbereder företag för framtidens utmaningar. Med TimeFlow och Robert Hellgren i spetsen går hantverksbranschen in i en ny, digitaliserad era där effektivitet, säkerhet och innovation står i fokus.

Robert Hellgren

Storgatan 11B

171 63 SOLNA

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wincher releases a new tool to help local businesses get found on Google Maps

Published

on

By

Stockholm, Sweden, December 26, 2024 Wincher, a leading provider of SEO performance tracking tools trusted by businesses worldwide, has officially launched its new Local Rank Tracker. This release strengthens Wincher’s product portfolio, offering businesses a more comprehensive suite of SEO solutions.

Wincher, renowned for its accurate and user-friendly SEO toolkit, has established itself as a trusted resource for businesses looking to boost their search visibility. With the introduction of its Local Rank Tracker, the platform significantly expands its offering, empowering users to monitor their performance on Google Maps.

The Local Rank Tracker tool delivers actionable insights that enable businesses to fine-tune their local SEO strategies, providing clear and easily interpretable data to drive measurable improvements in local search performance. 

“Today, nearly every customer’s journey starts online. For local businesses, this means that being easily found on Google Maps it’s a necessity”, said Kim Ängalid, Founder & CEO of Wincher. “With the Local Rank Tracker, we’ve created a solution that streamlines local SEO, helping businesses easily track their rankings on Google Maps and refine their strategies. We’re confident this tool will provide businesses with the clarity they need to improve their local visibility and grow their customer base.

The Local Rank Tracker is designed for businesses of all sizes, from small local shops to large service providers, and is available to all Wincher users.

Learn more about the Local Rank Tracker tool at wincher.com/local-rank-tracker

For more information about Wincher, please contact: 

Kim Ängalid

CEO

kim@wincher.com

Founded in 2013, Wincher is a user-friendly search visibility platform trusted by over 700,000 users in nearly 150 countries. The platform helps businesses track keyword rankings and monitor SEO performance through powerful yet easy-to-use tools. Today, it tracks rankings for over 1M websites worldwide.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.