Connect with us

Marknadsnyheter

ACROUD AB kallar till EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Published

on

Styrelsen för ACROUD AB har beslutat kalla till extra bolagsstämma torsdag den 15 februari 2024. För mer information om innehållet i förslagen hänvisas till den fullständiga kallelsen till extra bolagsstämman nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I ACROUD AB

 

Aktieägarna i ACROUD AB, org.nr 556693-7255, kallas härmed till extra bolagsstämman torsdagen den 15 februari 2024 kl. 10.00 i Advokatfirman Lindahl KB:s lokaler på Smålandsgatan 16, 111 46 Stockholm.

 

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som vill delta i stämman ska

 

dels  vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 7 februari 2024,

 

dels  senast fredagen den 9 februari 2024 anmäla sig skriftligen till bolaget på adress Advokatfirman Lindahl KB, Att. ACROUD Extra bolagsstämma, Box 5898, 102 40 Stockholm eller per e-post till martin.rosen@lindahl.se.

 

Vid anmälan vänligen uppge namn eller företagsnamn, personnummer eller organisationsnummer, adress och telefonnummer dagtid. För anmälan av biträden (högst två) gäller anmälningsförfarande enligt ovan. Anmälan ska i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar. Se nedan för ytterligare information om behandling av personuppgifter.

 

Förvaltarregistrerade aktier

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen onsdagen den 7 februari 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast fredagen den 9 februari 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

 

Ombud och fullmaktsformulär

Den som inte är personligen närvarande vid stämman får utöva sin rätt vid stämman genom ombud med skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Ett fullmaktsformulär finns på bolagets webbplats, www.acroud.com och kan även beställas via e-post info@acroud.com. Om fullmakt utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. Fullmakt får inte vara äldre än ett år om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten, dock längst fem år. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda i god tid före stämman.

 

Förslag till dagordning

  1. Öppnande av stämman
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justerare
  6. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om antal styrelseledamöter
  8. Val av styrelseledamot
  9. Beslut om styrelsearvode
  10. Stämmans avslutande

 

Beslutsförslag i korthet:

 

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Styrelsen föreslår att Gustav Ahlgren, eller den han utser i sitt ställe, väljs till ordförande på stämman.

 

Beslut om antal styrelseledamöter (punkt 7)

Strategic Investments A/S, representerande cirka 22,6 procent av aktierna och rösterna i bolaget (”Aktieägaren”), föreslår att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fyra (4) ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om val av styrelseledamot (punkt 8 på dagordningen) och beslut om styrelsearvode (punkt 9 på dagordningen).

 

Val av styrelseledamot (punkt 8)

Aktieägaren föreslår att, för tiden intill nästa årsstämma avhållits, nyvälja Kim Mikkelsen.

 

Kim Mikkelsen är född 1968 och är dansk medborgare. Kim är CIO och majoritetsägare i Strategic Investments A/S (noterat på danska börsen), ACROUD AB:s näst största ägare. Därutöver är Kim Mikkelsen styrelseordförande i Nord Insuretech Group AB och har mellan 2020 och 2023 även varit styrelseledamot i ACROUD AB. Kim Mikkelsen har tidigare haft olika ledande befattningar inom bank och finans i bland annat Bikruben Bank, Swiss Bank samt Greenwich Capital i London, SEB och Nordic Asset Management. Kim Mikkelsen har en examen i finans från Copenhagen Business School. Kim Mikkelsens innehar (direkt och indirekt) 39 078 708 aktier i ACROUD AB och bedöms sålunda vara beroende i förhållande till bolagets större aktieägare, men inte beroende i förhållande till bolaget och bolagets företagsledning.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om antal styrelseledamöter (punkt 7 på dagordningen) och beslut om styrelsearvode (punkt 9 på dagordningen).

 

Beslut om styrelsearvode (punkt 9)

Aktieägaren föreslår att Kim Mikkelsen, i enlighet med årsstämmans beslut den 17 maj 2023, ska erhålla 200 000 kronor i styrelsearvode per år, justerat för tjänstgöringstid som styrelseledamot i bolaget.

 

Beslutet är villkorat av att stämman beslutar i enlighet med Aktieägarens förslag om antal styrelseledamöter (punkt 7 på dagordningen) och val av styrelseledamot (punkt 8 på dagordningen).

 

Handlingar

Samtliga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga hos bolaget och på bolagets webbplats och skickas genast och utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer dessutom att finnas tillgängliga på stämman.

Upplysningar på stämman

Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och den verkställande direktören enligt aktiebolagslagen.

 

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

_________

 

Stockholm i januari 2024

ACROUD AB (publ)

    Styrelsen

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Robert Andersson, VD och koncernchef
+356 9999 8017

 

Andrzej Mieszkowicz, CFO

+356 9911 2090

 

ACROUD AB (publ)

 

Telefon:     +356 2132 3750/1
E-post:            info@acroud.com
Hemsida:         www.acroud.com
 

Certified Adviser:  FNCA Sweden AB, info@fnca.se

 

Om ACROUD AB

ACROUD är en snabbväxande utmanare inom iGaming Affiliation och B2B SaaS-lösningar. Utöver sin grundläggande affiliateverksamhet, som omfattar jämförelse- och nyhetssajter under starka digitala varumärken i flera vertikaler, utvecklar och erbjuder Acroud SaaS-lösningar (Software as a Service) inom affiliateindustrin. Bolaget tillhandahåller också streamingtjänster. Efter ett antal förvärv har flera erfarna profiler inom branschen anslutit sig till Acrouds resa och leder organisationen mot ett programvarubaserat affiliationföretag. Vi drivs av hållbar tillväxt och lönsamhet för våra partner och vårt uppdrag är att förena människor, Content Creators (Youtubers, Streamers, Affiliates) och verksamheter. Acroud har varit noterat på Nasdaq First North Growth Market med tickersymbolen ACROUD sedan juni 2018.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kährs förstärker sitt lokala produktionsupplägg för förbättrad kundupplevelse

Published

on

By

Kährs fortsätter att göra framsteg inom hållbarhet och kundfokuserade lösningar. En viktig del av Kährs strategi är att föra produktion och inköp närmare sina kunder och slutkonsumenter, vilket minskar miljöpåverkan och ökar tillgängligheten till företagets golvlösningar.

Som en del av denna satsning har Kährs sedan september i år stärkt sin närvaro i USA genom en lokaliserad försörjning av golvlösningar producerade i USA, för den nordamerikanska marknaden.

Nästa milstolpe är att konsolidera produktionen av trägolv för nordiska kunder till Nybrofabriken i Sverige. Följaktligen har Kährs som avsikt att överföra golvproduktion från sin fabrik i Satulung, Rumänien. Den rumänska fabriken kommer att utvecklas för att stödja de centraleuropeiska marknaderna i olika faser där man startar med produktion av strategiska komponenter till vårt europeiska golverbjudande.

Denna strategiska förändring återspeglar Kährs engagemang för att stärka sina hållbarhetsinsatser och sin marknadsnärvaro, men innebär också förändringar som påverkar cirka 90 anställda vid fabriken i Rumänien. Förhandlingar med representanter för de anställda kommer nu att inledas för att säkerställa att dessa förändringar genomförs på ett ansvarsfullt sätt.

”Vi är drivs av att serva våra kunder på ett sätt som överensstämmer med våra hållbarhetsmål och som samtidigt förbättrar den lokala tillgängligheten och relevansen,” säger Johan Magnusson, vd för Kährs Group. ”Samtidigt värderar vi högt det arbete som våra kollegor i Rumänien har bidragit med och deras insatser har varit en betydande del av vår framgång.”

”Vi kommer att samarbeta med våra anställdas representanter för att hitta de bästa möjliga lösningarna för dem som nu påverkas. Våra anställdas lojalitet och kompetens har varit ovärderlig, och vi kommer göra allt vi kan för att stödja dem genom dessa förändringar”, säger Carl-Henrik Stenermark, COO för Kährs Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Henrik Stenermark, COO, Kährs Group, tel: +46 73 087 70 05

Johan Magnusson, vd & koncernchef, Kährs Group, tel: +46 70 540 13 96

Om Kährs Group
Kährs Group är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 067 anställda och en årlig omsättning på 2,5 miljarder SEK.  www.kahrsgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Esaias Järnegard ny verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum

Published

on

By

Tonsättaren och universitetslektorn Esaias Järnegard har av styrelsen utsetts till ny verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum. Han tillträder den 1 januari 2025 och efterträder Sten Melin som går i pension. Visby Internationella Tonsättarcentrum är en eftertraktad mötes- och arbetsplats för tonsättare från hela världen. Centret har ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som finns i samma byggnad.

Vi är väldigt glada över att ha funnit en kreativ, kompetent och erfaren ledare för Tonsättarcentrums verksamhet, säger styrelsens ordförande Helena Wessman. Under våra samtal har Esaias Järnegard presenterat starka förslag till hur verksamheten kan utvecklas som en kraftkälla både för tillresande tonsättare och för musiklivet på Gotland och övriga landet. Han är själv tonsättare och har ett stort kontaktnät nationellt och internationellt.

Esaias Järnegard arbetar idag som universitetslektor och programansvarig för kompositionsutbildningen på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet. Under åren 2017–2024 var han programansvarig för välrenommerade Kalvfestivalen med fokus på nutida konstmusik. Hans egen musik har framförts i över 30 länder i Europa, Nordamerika och Asien vid festivaler, konserter och radioutsändningar. Han har mottagit en rad priser och tillägnats porträttkonserter i USA, Tyskland, Sverige och Frankrike. År 2023 disputerade han i musikalisk gestaltning med avhandlingen Techniques of Ecstasy: Rumori – Tracing Sound.

– Vilken lycka att få blicka ut över Visby och med själ och hjärta värna om den nyskrivna musiken. Jag citerar ofta en annan som drömde om Gotland (och till slut kom dit), Andrej Tarkovsky: ’När den siste poeten dör förlorar livet sin mening’. Det är det motto jag under lång tid haft i mina olika yrkesroller som tonsättare, forskare, lärare och festivalarrangör och som jag nu kommer att kämpa för i förvaltandet och vidareutvecklingen av Visby Internationella Tonsättarcentrum!, säger Esaias Järnegard om utnämningen till verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum.

Esaias Järngard tillträder den 1 januari 2025 då Sten Melin går i pension efter tolv år som verksamhetsledare för Visby Internationella Tonsättarcentrum.

Sten Melin har lett verksamheten med stor framgång, säger Helena Wessman. Han har på ett kreativt sätt exponerat Tonsättarcentrum både internationellt och lokalt. Bland mycket annat har han också utvecklat ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som huserar i samma byggnad. Tonsättarnas Hus i Visby hamn har därmed blivit en unik knutpunkt för vår tids konstmusik.

Visby Internationella Tonsättarcentrum (Visby International Centre for Composers) är en mötes- och arbetsplats för professionella tonsättare från hela världen, oavsett genre. Centret erbjuder residens för tonsättare med möjlighet att under en kortare eller längre period nyttja avancerade EAM-studion och centrets andra faciliteter. Tonsättarcentrum verkar för den nykomponerade musiken genom konserter, konferenser, seminarier och samarbetsprojekt och finns som en resurs för tonsättarutbildningar och andra konstnärliga institutioner och centrumbildningar. VICC har ett nära samarbete med Gotlands Tonsättarskola som finns i samma byggnad. Verksamheten bedrivs med Föreningen Svenska Tonsättare (FST), Länsstyrelsen på Gotland, Region Gotland och Folkuniversitetet/Gotlands Tonsättarskola som huvudmän för centret.

Kontakt
Tillträdande verksamhetsledare Esaias Järnegard, tel 073-079 79 39
Styrelsens ordförande Helena Wessman, 070-311 64 74

Anna Cokorilo, kommunikationsansvarig FST, 070-602 51 15, anna.cokorilo@fst.se

FST – organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JTI Sweden och Tullverket stärker kampen mot tullbrottslighet genom nytt samarbetsavtal

Published

on

By

I ett viktigt steg för att motverka den växande tullbrottsligheten har JTI Sweden AB och Tullverket ingått ett nytt samarbetsavtal. Detta avtal är utformat för att effektivisera kampen mot den illegala handeln med tobak genom att dra nytta av båda parternas unika expertis, omfattande nätverk och mångåriga erfarenhet. Det gemensamma målet är att stoppa smuggling och andra former av gränsöverskridande brottslighet som hotar samhällets säkerhet och stabilitet.

För JTI Sweden AB är kampen mot illegal handel en viktig del av företagets samhällsansvar. “Vi är mycket stolta över att ha ingått denna viktiga överenskommelse med Tullverket,” säger Cormac O’Rourke, VD för JTI Sweden. “Den illegala handeln med tobak är ett globalt problem som kräver samarbete på flera nivåer för att motverkas. Genom att dela vår internationella erfarenhet och expertis med Tullverket kan vi bidra till att skydda den svenska marknaden från illegal handel och samtidigt arbeta för ett tryggare samhälle.”

Den illegala handeln med tobak utgör inte bara ett allvarligt ekonomiskt hot genom förlorade skatteintäkter, utan den spelar också en central roll i finansieringen av organiserad brottslighet. För många kriminella nätverk utgör försäljningen av illegal tobak en stabil och betydande inkomstkälla. Att bekämpa denna handel är därför avgörande, inte bara för att skydda folkhälsan och statens skatteintäkter, utan också för att motverka andra allvarliga brott som narkotika-, vapen- och människosmuggling.

Mer än var tionde cigarett i Sverige är illegal

Enligt den senaste Empty Pack Survey från 2024 ökar den illegala handeln med tobak i Sverige och överstiger nu 10 procent, vilket innebär att mer än var tionde cigarett i landet är illegal. Undersökningen utförs av det globala marknadsanalysföretaget WSPM Group, som årligen samlar in 10 000 cigarettpaket från 29 svenska städer. Dessa städer representerar tillsammans nästan hälften av Sveriges befolkning, och resultaten viktas för att ge en så heltäckande bild som möjligt. Cigarettpaketen samlades in slumpmässigt från marken och från papperskorgar under april och maj 2024.

Då höga skattenivåer på tobak historiskt har lett till ökad illegal handel är det alarmerande att regeringen nu genomför två skatteökningar på mycket kort tid. Skatteökningarna som träder i kraft den 1 november 2024 och den 1 januari 2025 kommer att höja priset på ett paket cigaretter avsevärt. När priset på cigaretter chockhöjs försvinner inte efterfrågan, i stället ökar efterfrågan på billiga illegala cigaretter. Det är väl känt att den illegala handeln är direkt kopplad till den organiserade brottslighet som skapar enorma problem i vårt samhälle. Regeringens skattehöjningar riskerar därför att öka den organiserade brottsligheten och leda till betydande skatteintäktsförluster som följd.

Hjälp till att förhindra införsel av illegala cigaretter

JTI Sweden uppmanar allmänheten att vara vaksam och rapportera misstänkt smuggling. Om du misstänker att någon är inblandad i smuggling av illegala cigaretter eller andra varor, vänligen kontakta Tullverket på tipsnumret 90114. Tillsammans kan vi bidra till ett säkrare samhälle.

För mer information, kontakta:

Laura Ellsinger, Corporate Affairs & Communications Manager, JTI

laura.ellsinger@jti.com, 0736 408 407

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.