Marknadsnyheter
ADONnews Sweden AB uppdatering av bolagets finansiella ställning
fr, mar 16, 2018 15:32 CET
Malmö, 16 mars 2018 – ADONnews Sweden AB uppdaterar marknaden om bolagets finansiella ställning.
Koncernen likvida tillgångar uppgår per 16 mars 2018 till 313 KSEK. Styrelsen och företagsledningen har i förvaltningsberättelsen i årsredovisningen kommunicerat att bolagets likviditet är säkerställd fram till årsstämman 24 april 2018. Styrelsen samt företagsledningen bedömer att ovan prognos ligger fast.
Koncernen har vid utgången av februari 2018 kortfristiga skulder om 10 981 KSEK, varav 7 593 KSEK är hänförliga till konvertibla lån med förfall under hösten 2018. Styrelsen bedömer det som sannolikt att dessa konverteras mot aktier i bolaget vid dess förfall. Vidare utgör 400 KSEK den del av skuld till ALMI som förfaller under 2018. Amortering till Almi sker månatligen. Övriga kortfristiga skulder om 3 018 KSEK är verksamhetsrelaterade. Koncernens kortfristiga fordringar uppgår per utgången av februari 2018 till 2 581 KSEK.
Vidare så informerar bolaget i förvaltningsberättelsen i årsredovisningen om att bolaget är i behov av kapital för att säkerställa bolagets långsiktiga finansiering. Styrelsen bedömer att finansiering om 1,5 MSEK tar bolaget till positivt kassaflöde.
Vidare har styrelsen informerat i förvaltningsberättelsen i årsredovisningen att bolaget efter räkenskapsårets utgång erhållit ett erbjudande om möjlig finansiering om 3 MSEK i form av en garanterad nyemission med möjlig inlåning av garantilikviden till emissionen är genomförd. Denna finansiering är förknippade med en del kostnader för bolaget, varför styrelsen ej fattat något beslut och utvärderar erbjudandet och undersöker andra möjliga finansieringsalternativ.
Som framgår ovan så bedömer bolagets styrelse samt företagsledning att bolagets kapitalbehov uppgår till 1,5 MSEK. Styrelsen samt företagsledningen anser att nivån om 3 MSEK skulle medföra en marginal såvida verksamheten inte utvecklas i den takt styrelsen och ledningen bedömer.
Såvida styrelsen skulle acceptera detta erbjudande bedömer styrelse och företagsledning att bolagets kassaflöde är säkrat för de kommande 12 månaderna.
För mer information kontakta:
Andreas Ericsson VD
andreas@adonnews.com
Göran Barsby Ordförande
goran.barsby@telia.com
För mer information, kontakta:
Andreas Ericsson
VD
andreas@adonnews.com
Göran Barsby
Ordförande
goran.barsby@telia.com
Om ADONnews
ADONnews Sweden AB är ett innovativt företag inom mediateknologi med en strävan att göra annonsering enklare. Med stöd av vårt egenutvecklade affärssystem, ADONnews, arbetar vi för att förenkla och förbättra medieägarnas affärer med den lokala annonsören. Våra intäkter skapas genom annonsörernas bokningar på adonnews.com som digital handelsplats.
ADONnews handlas på AktieTorget, Stockholm (ticker: ADON).
Denna information är sådan information som ADONnews Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 mars 2018.
Marknadsnyheter
Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™
Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.
Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.
– Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå – vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.
Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.
De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.
– Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett – det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.
Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.
Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Marknadsnyheter
Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker
Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.
Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.
Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.
Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan
För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:
• Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.
• Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.
• Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.
• Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.
Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.
Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel
– Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan – och det som inte finns – för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.
Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.
– Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.
Framtidens lösning visas på NRF 2025
Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812
Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Om Focal Systems
Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.
Marknadsnyheter
Att känna samhörighet med naturen kan lindra psykiska påfrestningar efter förlusten av en närstående.
En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health undersökte hur förlust av en närstående i COVID-19-pandemin påverkar psykisk hälsa. Komplicerad sorg, en långvarig och intensiv sorg som påverkar vardagen, kopplades till högre risk för depression och ångest. Studien fann att en stark känsla av samhörighet med naturen kunde mildra dessa negativa effekter.
Studien, som omfattade 153 deltagare som förlorat en närstående till COVID-19, visade att de med starkare koppling till naturen upplevde lägre nivåer av depression och ångest trots svår sorg. Resultaten tyder på att samhörighet med naturen kan fungera som en skyddsfaktor, genom att ge en känsla av tillhörighet när en betydelsefull person gått bort.
Forskningen belyser relationen mellan naturupplevelser och sorg, men resultaten bör tolkas med försiktighet då studien genomfördes under en unik global pandemi och på en begränsad urvalsgrupp.
Källa: psypost.org
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke