Marknadsnyheter
Advania Norge effektiviserar nio kommuner med en gemensam standardiserad plattform
to, feb 08, 2018 09:00 CET
Sammanslagningarna av norska kommuner leder till stora förändringar i statliga och kommunala IT-system. Kommunerna har allt att vinna på samarbete och en migration till en gemensam plattform och domänkonsolidering.
För att ligga i framkant avseende utvecklingen av digitala tjänster, samt framförallt bidra till god offentlig samhällsservice, samordnar Norges kommunala enhet, Det Digitale Vest Agder (DDV), sina ICT-resurser*.
Med hjälp av Advania Norway har DDV levererat ett domänkonsolideringsprojekt till nio deltagande kommuner. Alla applikationer, både från öppna och säkra zoner, har flyttats från lokala domäner och centraliserats på en gemensam plattform. 7000 användare har en uppgraderad dator med Windows 10, Office 2016, standardiserad dokumentlagring med omfattande användning av OneDrive och tillgång till relevanta applikationer via en gemensam portal.
Foto: Odd-Lasse Worum, General Manager, DDV
”Det här projektet har varit en succé och vi har fått mycket positiv feedback. Det är fantastiskt att ha genomfört ett ICT-projekt som människor är nöjda med”, säger generaldirektör på DDV, Odd-Lasse Worum. Han betonar att när grunden nu är på plats, läggs ytterligare fokus på digitalisering, för att skapa tillgänglighet och förenkla vardagen för invånarna i kommunen.
”- Standardisering av installationen och ett gemensamt trådlöst nätverk gör det lättare för användarna att arbeta över kommungränserna. Med en molnbaserad lösning blir användarna mindre beroende av egna datorer och hela systemet har blivit mer flexibelt med en gemensam plattform.” säger Ingrid Omland Olsen. Tillsammans med Leif Rune Evje, är hon projektledare för genomförandet.
Foto: Ingrid Omland Olsen and Leif Rune Evje, Project Managers, DDV
Domänföreningar är också ett viktigt steg före eventuella kommunala sammanslagningar.
” – Vid år 2020 ska vi ha ett gemensamt arkivsystem och börja arbeta för förvärv och införande av ett nytt gemensamt vårdsystem. Den gemensamma plattformen ger oss en bra utgångspunkt för de många processer som kommer att komma,” säger Ingrid Omland Olsen.
Bättre interaktion och ökad flexibilitet
OneDrive underlättar delning och samverkan i dokument och många användare har välkomnat lösningen.
– En finansdirektör uppgav att den senaste budgetprocessen var det enklaste någonsin, för att de nu interagerade i ett delat kalkylblad istället för att skicka kopior av dokumentet till varandra. Alla avdelningschefer hade alltid den senaste versionen, säger Leif Rune Evje.”
Säkerhet med Windows 10 och AppLocker
Kommunerna har upplevt flera virusangrepp de senaste åren.
”- I enlighet med rekommendationer från Nationella säkerhetsmyndigheten har vi genomfört borttagning av lokala administratörsbehörigheter och blockerade obehöriga applikationer,” förklarar Leif Rune Evje. Kommunerna har nu gemensamma rutiner för antivirusuppdateringar. Dessutom har AppLocker introducerats och alla program som körs skannas och listas.
– I praktiken har vi svartlistat allt annat. Detta ger oss kontroll över vad som faktiskt körs på datorerna”, hävdar Leif Rune Evje.
Samarbetet med Advania
”- Samarbetet har varit fantastiskt! Advania är tillgängliga för oss hela tiden och har givit oss det nödvändiga förtroendet att slutföra projektet. Externa konsulter försvinner ofta när saker blir svåra i ett projekt. Advania har visat på motsatsen, säger Leif Rune Evje och betonar att hur DDV uppskattar att Advanias medarbetare delar med sig av sin kompetens: – Många konsulter håller inne med kompetens och erfarenhet, eftersom de vill göra jobbet själva. Med Advania har vi upplevt ett äkta samarbete och kompetensutbyte”.
Ingrid Omland Olsen poängterar att:
”- Advania har varit särskilt viktigt för utvecklingen av prototypen för det nya Desktop och System Center. Introduktionen av LAPS och AppLocker är säkerhetsfunktionalitet som Advania har varit helt ansvarig för”.
För mer information vänligen kontakta:
Espen Hartz, CEO, Advania Norge
Tel: +47 930 29 688
E-post: espen.hartz@advania.no
*ICT – Information Communication Technology
Om DDV
Det Digital Vestre Agder (DDV) är ett kommunalt IKT-samarbete med 40 anställda som ägs av nio kommuner i Vestre Agder. Flekkefjord, Farsund, Kvinesdal, Hægebostad, Mandal, Lindesnes, Marnardal, Audnedal och Åseral. Genom samordningen av sina IKT-resurser vill kommunerna vid DDV vara framme för att möta krav på utveckling av nya digitala tjänster. DDV skapades i januari 2015. För ytterligare information, besök www.ddv.no
Om Advania
Advania tillhandahåller service och tjänster till tusentals företag och organisationer i Norden, både inom privat- och offentlig sektor. Vi erbjuder ett brett utbud av IT-tjänster, plattformar, molnlösningar och stöd till företag och organisationer. Vår mission är att hjälpa våra kunder att förenkla IT-infrastrukturen, genom att förbättra funktionaliteten och reducera kostnaderna. Vi ser våra kunder som partners. Äkthet, ödmjukhet och delegerat ansvar är en del av Advanias företagskultur. Att fatta beslut närmast kunden, av dem som känner verksamheten bäst, är framgångsfaktorer som bidragit till att Advania lyckats behålla flexibilitet trots kraftig tillväxt. Advanias vision är att göra det möjligt för våra kunder att förbättra sitt resultat med hjälp av intelligent IT och expertis, genom partnerskap. För mer information, vänligen se: www.advania.se och www.advania.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.
– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.
– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.
För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
Marknadsnyheter
Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter
Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.
Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.
Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer.
– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar
Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer.
– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025
- Lunds universitet: 4 miljoner kronor
- Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
- Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
- Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
- Örebro universitet: 4 miljoner kronor
- Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
- Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner
Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se
Marknadsnyheter
Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm
Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.
Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.
– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.
Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.
Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.
– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se
Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke