Connect with us

Marknadsnyheter

Agtira och WA3RM tecknar uppdragsavtal om etablering av växthus för gurkodling

Published

on

Pressmeddelande    

19 December 2024

Agtira och WA3RM, branschledare inom växthusodling respektive cirkulärt resursutnyttjande, har tecknat ett uppdragsavtal för etableringen av växthus för gurkodling i Sverige. Agtira har gett WA3RM i uppdrag att initialt skapa, utveckla och finansiera växthus om upp till tio hektars produktionsyta, där Agtira kommer att ansvara för driften och den löpande produktionen.

Genom att utgå från WA3RMs modell av att återanvända restvärme från storskalig industriell produktion till att skapa nya cirkulära industrilösningar, vill parterna utveckla en ekonomiskt attraktiv verksamhet som bidrar till en hållbar utveckling och en ökad inhemsk produktion av grönsaker, som även medför nya arbetstillfällen.

 

          Samarbetet med WA3RM är en stor möjlighet för Agtira. Med en stark etableringspartner kan vi fokusera på att optimera vår produktion och samtidigt skapa större kapacitet för åretruntproduktion av närodlade grönsaker i Sverige. Tillsammans tar vi viktiga steg mot ökad självförsörjning och en mer hållbar framtid, säger Erik Jonuks, vd Agtira.

 

Målsättning är att under nästa år ha identifierat en lämplig plats för nya växthus och därefter inleda projektförberedande arbete.

 

          Vi ser oerhört stora möjligheter i en lönsam och storskalig utveckling av växthusmarknaden i Sverige. Genom att utnyttja restvärme från Sveriges många industriella satsningar hoppas vi kunna bidra till att öka Sveriges försörjningsförmåga av grönsaker. I den satsningen hoppas vi mycket på vårt avtal med Agtira, säger Jacques Ejlerskov, vd WA3RM. 

 

För mer information, vänligen kontakta:

 

Erik Jonuks, vd Agtira AB

Telefon: 070-385 08 90, e-post: erik.jonuks@agtira.com

 

Jacques Ejlerskov, vd WA3RM AB

Telefon: +45 27 12 54 66, e-post: jacques.ejlerskov@wa3rm.se

 

Om Agtira

 

Agtira är ett innovativt foodtech-bolag som använder avancerad teknik och expertis för att driva klimatsmarta odlingssystem. Bolaget är i stark expansion med flera anläggningar i drift och fler på väg, tack vare en hög efterfrågan på deras lösningar. Agtiras affärsmodell, Farming as a Service (FaaS), innebär att de bygger och driver skräddarsydda anläggningar för kunder som köper hela sitt behov av grönsaker till fasta priser under längre perioder, ofta 10–15 år. Detta ger kunderna bättre kostnads- och priskontroll, högre kvalitet, minskat svinn och ökad säljvolym.

 

Agtiras odlingssystem maximerar skörden per kvadratmeter och sparar värdefull jordbruksmark genom hög effektivitet. Agtiras system är oberoende av klimatförhållanden utomhus och minskar vattenförbrukningen med upp till 95% jämfört med konventionella odlingsmetoder. Genom att skörda grönsaker samma dag som de placeras på hyllorna förlängs hållbarheten och matsvinnet minskar.

 

Agtira spelar en viktig roll i att öka självförsörjningsgraden i Sverige och minska transportrelaterade utsläpp. Med långvariga avtal erbjuder Agtira förutsägbarhet och trygghet för sina partners, samtidigt som de skapar lönsam, hållbar och närproducerad livsmedelsproduktion. Agtira är börsnoterade och listade på First North Stockholm.

 

Om WA3RM

WA3RM är världsledande inom att skapa, utveckla och finansiera cirkulär verksamhet i industriell skala för återvinning av restströmmar. Genom att omvandla outnyttjade restströmmar till användbara och värdefulla resurser bidrar WA3RM till en hållbar utveckling och bidrar till nya arbetstillfällen.

 

Skandinavien har potentialen att bli en betydande marknad för grönsaksproduktion i växthus och WA3RMs ambition är att utveckla upp till 200 hektar moderna växthus. Genom att använda restvärme från energiintensiv industriproduktion har WA3RM utvecklat en cirkulär modell som gör det möjligt och lönsamt att odla grönsaker i ett kallare klimat.

 

För ytterligare information besök www.wa3rm.se eller följ WA3RM på LinkedIn.

 

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Jonuks, VD

+46 (0)70 385 08 90

info@agtira.com

Om Agtira

Agtira erbjuder livsmedelskedjor, butiker och andra intressenter sitt upplägg FaaS (Farming as a Service). Det innebär att Agtira själva eller tillsammans med en tredje part investerar, uppför och sedan driftar sina odlingssystem för produktion av en rad olika grönsaker och fiskarter, medan butiken eller kedjan förbinder sig att köpa hela den producerade volymen över en viss avtalsslängd till på förhand fastställda priser. Gemensamt för Agtiras odlingssystem är att de producerar livsmedel med låg vattenförbrukning i slutna miljöer, utan utsläpp till närmiljön eller behov av jordbruksmark. Att man odlar i urbana miljöer innebär också att man minskar behovet av transporter och att svinnet minskar.

Agtira AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet AGTIRA B. Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30 / www.partnerfk.com / info@partnerfk.se) är bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Att resa sig och lämna det förflutna bakom sig

Published

on

By

Tjugotreåriga Jossan har flytt sitt trassliga förflutna för att leva livet i Stockholm.

Boksamlaren av Camilla Davidsson

När sparpengarna sinar tar hon tillfälligt jobb som servitris på ett turisthak, men månaderna går och hon blir kvar, utan planer för framtiden. En dag blir hon kallad till Tage Hallbergs begravningsbyrå – enslingen Henry, restaurangens märkligaste gäst, har testamenterat sin kvarlåtenskap till henne. Jossan får ett tjockt kuvert, vars innehåll förmodas förklara varför just hon fått ärva honom.

Redan i brevets första mening påstår sig Henry vara en nära släkting, mycket mer hinner Jossan inte läsa förrän brevet kommer på avvägar. Helst vill hon avfärda mannens grundlösa påståenden, men det är omöjligt. Hon bara måste få veta hur det ligger till. Till sin hjälp får hon Tage, men också Dante, killen i antikvariatet som hon sökt upp för att sälja några av de dammiga, gamla böcker hon ärvt.

Sökandet efter sanningen leder Jossan ut på en vindlande upptäcktsfärd och ju mer hon får veta om Henry och hans liv, desto mer omvälvande blir historien. Är allt hon trott om sig själv och sin bakgrund en lögn? Och är hon beredd att betala priset för att få framsanningen?

Boksamlaren är en roman om oväntad vänskap och om att det alltid är möjligt att vända det som varit ryggen och välja en ny, ljusare morgondag.

Om författaren:
Camilla Davidsson debuterade 2014 med Under Vintergatans alla stjärnor. I många år arbetade hon med marknadsföring på en rad internationella företag men är numera författare på heltid. Efter flera framgångsrika serier, som Caminoserien och Bergendahlsviten, är hon nu aktuell med sin tionde roman Boksamlaren. Camillas böcker har sammanlagt sålt över en halv miljon exemplar i Sverige.

Bokinfo:​​​​​​​
Titel: Boksamlaren
Författare: Camilla Davidsson
Omslag: Sofia Scheutz
Utgivningsdatum: 2025-01-23
Isbn: 9789177719199
Distribution: Speed Group

Schyttberg PR

Jenny Schyttberg 

jenny@schyttberg.se
0706-24 30 23

Printz Publishing är ett bokförlag som startade under hösten 2010. Den första boken som gavs ut var David Nicholls En dag, som blev en dundersuccé med över en kvarts miljon sålda exemplar, och sedan dess har förlaget fortsatt att växa.

Vår tanke med Printz Publishing är att ge ut böcker som vi själva saknar i bokhandeln, böcker i en genre som vi kallar intelligent underhållning. Välskrivna och smarta romaner med en gnutta svärta och lite humor.

Sedan 2018 är Printz Publishing en del av Norstedts förlagsgrupp.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef

Published

on

By

AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.

AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.

”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.

”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.

Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com

Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.

 

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™

Published

on

By

Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.

Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.

Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.

Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.

De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.

Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.

Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.

Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com

Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com

info@pricer.com

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.