Connect with us

Marknadsnyheter

Åhléns hållbarhetsrapport 2020 med sikte på 2030

Published

on

Under 2020 togs flera viktiga steg framåt för hållbarhetsarbetet. Åhléns investerade i ett robotiserat lager designat för låg energiförbrukning och effektivare logistik, gjorde betydande förflyttningar från konventionella till mer hållbara material samt tog de första stegen mot att fasa ut den egna guiden Bra val. Åhléns har även tagit fram nya fokusområden för att nå en långsiktigt hållbar utveckling där samarbete, klimatneutralitet och mer hållbar konsumtion är ledord.

Trots det utmanande läget som genomsyrade 2020 tog Åhléns viktiga steg framåt för hållbarhetsarbetet. Genom marknadsplatsen finns nu en plattform som kombinerar affärsutveckling och hållbarhetskoncept såsom second-hand, uthyrning av kläder och yta som upplåts till externa aktörer. Under året investerades också i ett nytt robotiserat lager, som utöver att möjliggöra effektiva logistiklösningar, är designat för att minimera energianvändningen med solpaneler installerade på taket.

– 2020 var ett speciellt år på många sätt, trots det är jag glad att vi lyckades ta viktiga steg framåt i vårt arbete både på kort och lång sikt. Åhléns är i slutfasen med att sätta en långsiktig hållbarhetsstrategi som sträcker sig till 2030 med nya fokusområden som förutsätter samarbete i större utsträckning både internt och externt. Detta ger oss bättre förutsättningar för de förändringar som måste till, säger Sofia Bothelius, Strategi- och hållbarhetschef Åhléns.

Inom fokusområdet klimatförändringar och påverkan har Åhléns gjort stora förflyttningar från konventionella till mer hållbara material då nästan 40% av den egna produktionen utgörs av material från mer hållbara källor. Åhléns har också deltagit i ett pilotprojekt kring kartläggning av plaster med målsättningen att reducera plastförpackningar med 25% till år 2025, och plaster i produkter med 25% till 2030. Åhléns är således med och går i bräschen för svenska bolag kring minskad plastanvändning. Vi överträffar även vårt mål till 2020 om minskad klimatpåverkan med 15% främst genom minskad andel transporter.

–  Åhléns har beslutat att fasa ut den egna produktmärkningen Bra val som syftat till att guida kunder till mer hållbara produkter. Vi kommer fortsatt använda oss av tredjeparts certifieringar på produkt för material och produktionsmetoder men vi ser inte längre att vår egen märkning tillför det extra värde som den gjorde tidigare, kravbilden både från oss själva och omvärlden har ändrats. Det är vårt ansvar att säkerställa att de produkter som säljs har tillverkats med hänsyn till människor och miljö och målet är att vårt sortiment senast 2025 endast ska bestå av mer resurseffektiva produktionsprocesser utöver hållbara material säger Sofia Bothelius Strategi- och hållbarhetschef Åhléns.

Inom fokusområdet mångfald och inkludering fortsatte Åhléns sitt samarbete med ÖppnaDörren som möjliggör möten mellan nya och etablerade svenskar. Fram till 2020 har man totalt möjliggjort 374 möten, där målet var satt till 300 och där mötet vidareutvecklats till att genomföras digitalt.

Under 2021 och framåt kommer Åhléns att jobba med att säkerställa att förhållning till klimatet, cirkulär ekonomi och social hållbarhet genomsyrar hela kundresan. Ambitionen är att Åhléns ska vara ett ledande socialt ansvarstagande och inkluderande bolag där hållbar konsumtion och klimatneutralitet är ledord.

För tredje året i rad publicerar Åhléns hållbarhetsrapporten enligt GRI Standards.

Länk till rapport: https://www.ahlens.se/cms/20160830_143528

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns / 0701-981123 / wni@ahlens.se

Om Åhléns
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 51 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.