Connect with us

Marknadsnyheter

Åhléns hållbarhetsrapport 2020 med sikte på 2030

Published

on

Under 2020 togs flera viktiga steg framåt för hållbarhetsarbetet. Åhléns investerade i ett robotiserat lager designat för låg energiförbrukning och effektivare logistik, gjorde betydande förflyttningar från konventionella till mer hållbara material samt tog de första stegen mot att fasa ut den egna guiden Bra val. Åhléns har även tagit fram nya fokusområden för att nå en långsiktigt hållbar utveckling där samarbete, klimatneutralitet och mer hållbar konsumtion är ledord.

Trots det utmanande läget som genomsyrade 2020 tog Åhléns viktiga steg framåt för hållbarhetsarbetet. Genom marknadsplatsen finns nu en plattform som kombinerar affärsutveckling och hållbarhetskoncept såsom second-hand, uthyrning av kläder och yta som upplåts till externa aktörer. Under året investerades också i ett nytt robotiserat lager, som utöver att möjliggöra effektiva logistiklösningar, är designat för att minimera energianvändningen med solpaneler installerade på taket.

– 2020 var ett speciellt år på många sätt, trots det är jag glad att vi lyckades ta viktiga steg framåt i vårt arbete både på kort och lång sikt. Åhléns är i slutfasen med att sätta en långsiktig hållbarhetsstrategi som sträcker sig till 2030 med nya fokusområden som förutsätter samarbete i större utsträckning både internt och externt. Detta ger oss bättre förutsättningar för de förändringar som måste till, säger Sofia Bothelius, Strategi- och hållbarhetschef Åhléns.

Inom fokusområdet klimatförändringar och påverkan har Åhléns gjort stora förflyttningar från konventionella till mer hållbara material då nästan 40% av den egna produktionen utgörs av material från mer hållbara källor. Åhléns har också deltagit i ett pilotprojekt kring kartläggning av plaster med målsättningen att reducera plastförpackningar med 25% till år 2025, och plaster i produkter med 25% till 2030. Åhléns är således med och går i bräschen för svenska bolag kring minskad plastanvändning. Vi överträffar även vårt mål till 2020 om minskad klimatpåverkan med 15% främst genom minskad andel transporter.

–  Åhléns har beslutat att fasa ut den egna produktmärkningen Bra val som syftat till att guida kunder till mer hållbara produkter. Vi kommer fortsatt använda oss av tredjeparts certifieringar på produkt för material och produktionsmetoder men vi ser inte längre att vår egen märkning tillför det extra värde som den gjorde tidigare, kravbilden både från oss själva och omvärlden har ändrats. Det är vårt ansvar att säkerställa att de produkter som säljs har tillverkats med hänsyn till människor och miljö och målet är att vårt sortiment senast 2025 endast ska bestå av mer resurseffektiva produktionsprocesser utöver hållbara material säger Sofia Bothelius Strategi- och hållbarhetschef Åhléns.

Inom fokusområdet mångfald och inkludering fortsatte Åhléns sitt samarbete med ÖppnaDörren som möjliggör möten mellan nya och etablerade svenskar. Fram till 2020 har man totalt möjliggjort 374 möten, där målet var satt till 300 och där mötet vidareutvecklats till att genomföras digitalt.

Under 2021 och framåt kommer Åhléns att jobba med att säkerställa att förhållning till klimatet, cirkulär ekonomi och social hållbarhet genomsyrar hela kundresan. Ambitionen är att Åhléns ska vara ett ledande socialt ansvarstagande och inkluderande bolag där hållbar konsumtion och klimatneutralitet är ledord.

För tredje året i rad publicerar Åhléns hållbarhetsrapporten enligt GRI Standards.

Länk till rapport: https://www.ahlens.se/cms/20160830_143528

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns / 0701-981123 / wni@ahlens.se

Om Åhléns
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 51 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse:Kiliaro Group AB offentliggör informationsmemorandum med anledning av företrädesemissionen av aktier.

Published

on

By

Styrelsen för Kiliaro AB (”Kiliaro” eller ”Bolaget”) har upprättat ett informationsmemorandum med anledning av den företrädesemission av aktier som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 3 maj 2024 (”Företrädesemissionen”). Informationsmemorandumet finns nu tillgängligt på Bolagets hemsida. Företrädesemissionen beräknas tillföra Bolaget upp till 5,3 MSEK före emissionskostnader.

För fullständig information om Företrädesemissionen hänvisas till det informationsmemorandum som upprättats av Bolaget.

Sammanfattning av Företrädesemissionen

  • Den som är aktieägare i Bolaget på avstämningsdagen den 13 maj 2024 kommer att få en (1) teckningsrätt för varje aktie som innehas på avstämningsdagen. Fem (5) teckningsrätter ger innehavaren rätt att teckna en (1) aktie inom ramen för Företrädesemissionen. I den utsträckning nya aktier som omfattas av Företrädesemissionen inte tecknas med företrädesrätt erbjuds investerare att teckna aktier utan företrädesrätt.
  • Teckningskurs 0,9 SEK
  • Företrädesemissionen kommer vid full teckning att tillföra Bolaget cirka 5,3  MSEK före emissionskostnader.
  • Teckningsperioden för Företrädesemissionen löper under perioden 15 maj 2024 – 29 maj 2024
  • Handel med teckningsrätter kommer ske på Nordic Growth Market Nordic SME under perioden 15 maj 2024 – 24 maj 2024 och handel med BTA (betalda tecknade aktier) från och med 15 maj 2024 fram till dess att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket.

Teckningskurs

0,9 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

Avstämningsdag

13 maj 2024

Teckningsperiod

15 maj – 29 maj 2024

Handel i TR

15 maj – 24 maj 2024

Handel i BTA

15 maj 2024 till och med dess att Företrädesemissionen blivit registrerad hos Bolagsverket och BTA växlas till stamaktier.

Beräknad dag för offentliggörande av utfall

31 maj  2024

Instrumentinformation

Kortnamn (ticker) aktie: KILI
Kortnamn (ticker) teckningsrätt: KILI TR
Kortnamn (ticker) BTA: KILI BTA
ISIN-kod aktie: SE0016275333
ISIN-kod teckningsrätt: SE0022087896
ISIN-kod BTA: SE0022087904
LEI-kod: 549300M5VJTIVP7WNL20

Vissa definitioner

BTA Betald tecknad aktie.
Företrädesemissionen Erbjudandet av aktier i enlighet med detta Memorandum.
Kiliaro eller Bolaget Avser, beroende på sammanhanget, Kiliaro Group AB (org. Nr. 556955-4271) eller den koncern vari Kiliaro AB är moderbolag.

Informationsmemorandumet, innehållande fullständiga villkor och anvisningar, finns tillgängligt på Kiliaros huvudkontor, Bolagets hemsida www.kiliaro.com, Aqurat Fondkommission AB:s hemsida www.aqurat.se.

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD Kiliaro AB
Tel: +46 72 33 33 026
E-post: elie@kiliaro.com

OM Kiliaro:

Kiliaro är nästa generation bildgalleriapplikation för privatpersoner. Vår vision är att skapa en värld där varje individ har tillgång till ett perfekt hem för sina livsminnen! Vi förstår att foto- och videominnen är en av de mest värdefulla tillgångarna vi äger, och vi är passionerade om att hjälpa människor att ta tillvara på dem på bästa sätt. Därför har vi utvecklat en modern fotogalleriapplikation som erbjuder funktioner för alla dina behov: lagring, delning, organisering, framkallning, redigering och socialisering, en super-app som täcker alla dina behov!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenska Golfförbundet inför Freja för inloggning

Published

on

By

Freja eID Group AB (publ) har tecknat avtal med Svenska Golfförbundet för att i ett första steg erbjuda administratörer säker inloggning med e-legitimationen Freja. I ett andra steg ska Freja införas för e-tjänster för golfspelarna.

Avtalet följer Riksidrottsförbundets vägval att medlemsförbunden ska använda Freja som e-legitimering för administratörer och medlemmar. Detta som ett led i att höja säkerheten och skapa en bättre användarupplevelse i e-tjänster kopplade till idrottsrörelsen.

Administratörerna kommer att få möjlighet att logga in med Freja från och med hösten 2024 och under 2025 får golfspelarna en möjlighet att använda Freja i förbundets e-tjänster som exempelvis Min Golf och i Min Golf bokningsapp.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB kommenterar:
”Vi är mycket glada över att välkomna alla Sveriges golfare som Freja-användare. Med över en halv miljon utövare är det en av de riktigt breda folksporterna och jag tror att detta samarbete kan bidra till en fortsatt ökning av antalet användare i Freja.”

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se 

Om Freja eID Group

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Latvian Forest Company AB ansöker om notering på NGM

Published

on

By

Ledningen för Latvian Forest Company har under våren, tillsammans med styrelsen, genomfört en grundlig utvärderingsprocess av olika marknadsplatser som resulterade i att vi beslutat att ansöka om notering på NGM Nordic SME. Målet är att genomföra listbytet under andra kvartalet 2024.

Vi är övertygade om att NGM, givet var bolaget befinner sig idag, är en utmärkt marknadsplats för oss att fortsätta växa från framöver, i linje med våra ambitioner och tillväxtplaner. Befintliga aktieägare ska inte påverkas, men bolaget kan bli synligare i kommunikationen med aktiemarknaden och handeln i aktien kan komma att öka.

För ytterligare information kontakta

Aleksandrs Tralmaks, VD

+37129203972

info@latvianforest.se

Eller besök vår hemsida: www.latvianforest.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.