Connect with us

Marknadsnyheter

Ahlstrom-Munksjös styrelse har beslutat om en ny intjänandeperiod inom det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet

Published

on

må, feb 12, 2018 17:00 CET

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ, BÖRSMEDDELANDE, 12 FEBRUARI 2018 kl. 17:00 CET

Ahlstrom-Munksjös styrelse har idag beslutat om en ny intjänandeperiod inom det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet som meddeladesbeslutade den 24 i oktober 2017. att införa ett nytt långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram för bolagets nyckelpersoner. Syftet med programmet är att förena nyckelpersonernas målsättningar med aktieägarnas intressen och att öka bolagets värde samt att behålla nyckelpersoner i bolaget genom ett incitamentsprogram som baserar sig på innehav av aktier i Ahlstrom-Munksjö.

Det långsiktiga incitamentsprogrammets struktur 

Inom programmet införs årligen ett nytt enskilt program, vart och ett med en treårig intjänandeperiod. Den första intjänandeperioden började från och med 2017, vilket beskrivs i börsmeddelandet från den 24 oktober 2017. Den 12 februari 2018 beslutade och styrelsen har idag beslutat om införandet av en ny programperiod för 2018-2020.

Resultatkriteriet för intjänandeperioden 2018-2020 är totalavkastningen på Ahlstrom-Munksjös aktie (TSR, total shareholder return) beaktande aktiekursutvecklingen samt dividender (utdelningar) som utbetalas under intjänandeperioden. En förutsättning för utbetalning är, förutom att det ovannämnda kriteriet uppnås, att en av styrelsen uppsatt miniminivå för EBITDA nås.

Cirka 65 personer är utsedda som berättigade att delta i programmet 2018-2020.

Eventuell utbetalning från programmet 2018-2020 sker 2021. Utbetalningen sker enligt bolagets val antingen i bolagets aktier eller kontant.

Om målet för programmet 2018-2020 uppnås, uppgår utbetalningarna från programmet till cirka EUR 3,6 miljoner (brutto), exklusive sociala kostnader, eller uppskattningsvis motsvarande cirka 190 000 Ahlstrom-Munksjö aktier, baserat på handelsvolymviktad genomsnittlig aktiekurs under januari månad 2018. Om maxnivån för programmet uppnås, uppgår utbetalningarna från programmet till cirka EUR 7,3 miljoner (brutto), exklusive sociala kostnader, eller uppskattningsvis motsvarande cirka 390 000 Ahlstrom-Munksjö aktier, baserat på handelsvolymviktad genomsnittlig aktiekurs under januari månad 2018.

Den erhållna förmånen utgörs av ett bruttobelopp från vilket avdrag görs för inkomstskatt, varvid resterande nettobelopp utbetalas till deltagaren. 

Övriga villkor  

Medlemmarna i ledningsgruppen förväntas att ackumulera, samt efter att det uppnåtts, upprätthålla ett aktieägande i bolaget som till sitt värde motsvarar minst vederbörandes årslön (brutto). Medlemmarna i ledningsgruppen förväntas att använda minst femtio procent av erhållet nettoarvode från de långsiktiga incitamentsprogrammen till att ackumulera sitt aktieinnehav i bolaget till dess att ovannämnda aktieinnehavsnivå har uppnåtts.

För mer information, vänligen kontakta:

Juho Erkheikki, Investor Relations Manager, tel. +358 50 413 45 83, juho.erkheikki@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara lösningar till kunder över hela världen. I vårt erbjudande finns dekorpapper, filtermaterial, releasepapper, slipbaspapper, nonwovens, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, förpacknings- och etikettmaterial, tejp, material för medicinska ändamål och diagnostiklösningar. Kombinerad årlig omsättning är cirka EUR 2,15 miljarder och antalet medarbetare är 6 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Företaget bildades 1 april 2017 genom en fusion av Ahlstrom Corporation och Munksjö Oyj. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så stärker regeringen AI-kunskaper hos yrkesverksamma och studenter

Published

on

By

Artificiell intelligens (AI) påverkar vardagen i allt större utsträckning, Yrkesverksamma behöver kompetensutveckling inom AI. Därför får sju lärosäten i uppdrag att utveckla korta kurser med inriktning på AI.

Enligt AI-kommissionen halkar Sverige efter internationellt på AI-området, trots att det i grunden finns goda förutsättningar. AI kommer att påverka vardagen mer och mer framåt och yrkesroller kan komma att förändras bl.a. till följd av ökad automatisering. Det betyder att den som arbetar som exempelvis sjuksköterska, lärare eller ingenjör kan behöva komplettera sin tidigare utbildning för att bättre möta de krav på kompetens som ställs till följd av utvecklingen av AI.

Kunskapen om AI bland yrkesverksamma kan bland annat öka genom korta, kompetensutvecklande kurser. Regeringen satsar därför cirka 28 miljoner kronor under 2025, för att sju lärosäten ska kunna utveckla kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma inom olika sektorer. 

– Vi ger nu fler yrkesverksamma möjligheten att lära sig använda AI som ett kraftfullt verktyg i sina arbeten. AI erbjuder enorma möjligheter, och det är avgörande att Sverige håller jämna steg med utvecklingen, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Lärosätena ska redovisa utveckling av AI i utbildningar

Sveriges studenter behöver vara väl förberedda för kommande yrkesliv, och förstå AI-verktygens möjligheter och utmaningar. Därför får lärosätena i uppdrag att redovisa hur de arbetar med utveckling av utbildningsutbudet gällande AI, och insatser för att integrera AI-inslag i de utbildningar där det är relevant. Uppdraget är i enlighet med AI-kommissionens rekommendationer. 

– Framtidens arbetsliv kommer att formas av AI, och det är viktigt att dagens studenter har rätt verktyg och kunskap för att möta denna förändring. Därför ger vi universitet och högskolor i uppdrag att titta på hur utbildningsutbudet kan utvecklas för att öka AI-kompetensen bland studenterna., säger utbildningsminister Johan Pehrson. 

Lärosäten som får del av medel för att utveckla korta kurser med inriktning på AI för yrkesverksamma under 2025

  • Lunds universitet: 4 miljoner kronor
  • Linköpings universitet: 4 miljoner kronor
  • Kungl. Tekniska högskolan: 3,75 miljoner kronor
  • Luleå tekniska universitet: 3,75 miljoner kronor
  • Örebro universitet: 4 miljoner kronor
  • Högskolan i Halmstad: 3,75 miljoner kronor
  • Chalmers Tekniska Högskola AB: 3,75 miljoner

Presskontakter under jul och nyår 2024: Presskontakter under Jul och Nyår 2024 – Regeringen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramboll etablerar nytt huvudkontor i hjärtat av Södermalm

Published

on

By

Ramboll har tecknat avtal med Atrium Ljungberg och flyttar sitt svenska huvudkontor till Söderhallarna när fastigheten är färdigrenoverad. Inflyttning väntas ske i slutet av 2026.

Hyresavtalet är ett så kallat grönt hyresavtal där hyresvärd och hyresgäst har en gemensam ambition och högt ställda hållbarhetsmål. Hållbarhet är en drivande faktor för Ramboll som företag och det genomsyrar även renoveringsprojektet i allt från val av energilösningar och tekniska installationer till materialval som utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Denna flytt är en del av en större plan att förlägga verksamheten i dynamiska och inspirerande miljöer som främjar samarbete och innovation. Det nya kontoret i Söderhallarna ger Rambolls medarbetare i Stockholm en modern och ändamålsenlig arbetsplats, samt möjligheten att arbeta i en levande stadsdel som är väl förbunden med resten av Stockholm. Denna flytt understryker Rambolls åtagande att vara en attraktiv arbetsgivare och att ligga i framkant när det gäller hållbar design.

– Vi ser verkligen fram emot flytten av vårt svenska huvudkontor till nya Söderhallarna på Medborgarplatsen. För oss är det viktigt att vara i en inspirerande miljö för att skapa kreativa möten med våra kunder och med varandra. Nya Söderhallarna med sin utmärkande postmodernistiska arkitektur liksom läget mitt i hjärtat av Söder passar oss därför perfekt. Flytten till Söderhallarna är en viktig investering i Rambolls fortsatta utveckling och jag är säkert på att vi kommer att stortrivas, säger Anette Seger, vd Ramboll Sweden.

Om Söderhallarna
Sedan våren 2024 pågår en omfattande upprustning av Söderhallarna, som fortsatt kommer att inrymma en publik bottenvåning med saluhall och restauranger i ny tappning. De övre våningsplanen får nyrenoverade arbetsplatser och huset kompletteras dessutom med påbyggnader med takterrasser.

Bland de första kontorshyresgästerna att flytta in blir Ramboll, vars svenska huvudkontor är arbetsplats och bas åt bolagets cirka 600 medarbetare i Stockholm.

– Vi är jätteglada att hälsa Ramboll välkomna till Söderhallarna. Vi ser fram emot den dag då huset åter kommer att fyllas med liv från såväl besökare i nya saluhallen och husets alla restauranger, som alla de som kommer att arbeta här. Söderhallarna kommer bli en riktig Stockholmspärla, säger Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Press/PR-ansvarig
e-post: maria.tegin@ramboll.se

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.