Connect with us

Marknadsnyheter

AI förbättrar Sergels effektivitet och ökar kundnöjdheten

Published

on

Sergel tar nu steget in i en ny era genom att implementera Artificiell Intelligens (AI) för att optimera inkassoprocesser. Fokuset ligger på effektivitet, självbetjäning och förbättrad kundupplevelse. Målet är att leverera ökat kundvärde och anpassa sig till digitala utvecklingen för hållbar tillväxt inom inkasso- och kreditbranschen.

Under lång tid har Sergel framgångsrikt använt digitalisering och avancerad teknologi, inklusive automatiseringssystem och maskininlärning för att effektivisera inkassoarbetet på samtliga marknader. Med detta starka fundament tar Sergel nu steget att ytterligare implementera Generativ Artificiell Intelligens (Gen AI), vilket representerar en ny era och förstärker den pågående satsningen på framtidstänkande utveckling i bolaget. Detta skifte förstärks av den ökade relevansen och användningen av AI, som fått ny drivkraft och aktualitet i ljuset av teknologins framsteg.

AI som en integrerad del av Sergels vardag
Regelbaserade system har tidigare automatiserat vanliga inkassoåtgärder, men dagens möjligheter med AI tar branschen till nya höjder. Genom att effektivisera och förenkla hanteringen av manuellt arbete möjliggör AI för Sergel att i stället fokusera på service och kvalitet. AI kan göra mer precisa bedömningar tack vare utnyttjandet av stora datamängder och avancerade algoritmer. Resultatet är en smartare och mer kostnadseffektiv inkassoprocess, som inte bara gynnar Sergel utan även förbättrar upplevelsen för kunder och slutkunder.  

Sergel ser på AI som ett kraftfullt verktyg och hjälpmedel snarare än en ersättare. Den digitala utvecklingen med AI fokuserar på att optimera processer, addera mer kundvärde, öka inkassering och behålla medarbetare. Detta genom att öka självbetjäning, reducera manuella arbetsprocesser, bygga kompetens och använda data mer effektivt. På sikt strävar Sergel efter att implementera AI där det är möjligt oavsett affärsområde eller avdelning, målet är att öka automatisering och eliminera överflödiga manuella arbetsmoment. Då kan Sergel fokusera på än mer värdeskapande arbetsuppgifter som adderar ett mervärde till affären och kunderna.

Från brevhantering till extra stöd för medarbetarna
Inom operations utförs för närvarande en hel del av arbetet manuellt, särskilt inom olika processer och hantering. Dessa processer är komplexa och kräver ofta snabba beslut. Trots den tidigare implementerade automatiseringen har man nu nått en punkt där kapaciteten är begränsad. Därmed är AI nästa steg i Sergels digitaliseringsstrategi.

Inom koncernen har vi identifierat tre huvudområden där AI förväntas spela en central roll inom operations, att stötta och leverera effektivitet på våra samtliga marknader. Dessa områden inkluderar brevhantering, textanalys för att stötta hanteringen av inkommande meddelanden, och en AI assistent för att stötta våra medarbetare på ett mer effektivt och modernt sätt, en så kallad agent assist. Hälften av vår nuvarande brevhantering är manuell. Genom att implementera AI minskar den manuella arbetsinsatsen med omkring 30–35 procent, vår förhoppning är att vi kan frigöra omkring 500 timmar varje månad för mer värdeskapande arbete. Detta innebär en ökad effektiviserings- och kostnadsbesparing på 30–45 procent”, säger Pamela Clark, Head of Business Development.

Vikten av att bygga en robust grund
”För att effektivt integrera AI i vårt arbete måste vi först eliminera oron kring AI och den framtida teknologin genom att utbilda våra medarbetare. Samtidigt behöver vi granska vår organisation och befintliga kompetenser för att identifiera områden där vi snabbt kan uppnå framgång. Det handlar om att utbilda, mäta insatser, säkerställa efterlevnad av lagar och regler, etablera tydliga policys och snabba beslutsprocesser”, säger Pamela Clark.

Att ha rätt grund, inklusive korrekt datahantering och kontroll över informationen, är grundläggande för att lyckas med den vidare implementeringen av AI. Detta utgör basen för Sergels arbete med AI och de verktyg som man önskar implementera.

Från modernisering till hållbar förändring
Sergels AI-satsning innebär en kulturell förändring med målet att förbättra arbetsprocesser och öka värde för både företaget och kunderna. Det markerar ett betydande skifte och stärker företagets position som en attraktiv branschpartner, samtidigt som man strävar efter att hållbart bidra till att slutkunder blir skuldfria.

”I utvecklingen kommer Sergel ständigt att utvärdera hur AI kan lösa utmaningar och addera värde till verksamheten. Målet är att vara moderna och leverera ökat kundvärde genom att använda AI som ett kompletterande verktyg. Framtiden kräver även att man följer kunders och slutkunders digitala beteenden och preferenser, anpassar sig till deras förväntningar av självbetjäning och enkelhet, vilket möjliggör att medarbetarna kan fokusera på arbetsuppgifter som tillför mervärde till både kunder och slutkunder”, säger Pamela Clark.

AI och hållbarhet
Den 14/3 arrangerar Sergel ett evenemang med fokus på AI, dess utmaningar och finansiell hållbarhet. Under dagen kommer flera intressanta talare att dela sina insikter, inklusive Arli Mujkic vd och grundare av Oodash, som använt sig av och arbetet med AI på olika sätt sedan han var sju år.

”Utvecklingen inom AI går som alla vet fort. En av de viktigare frågorna är hur det används och hur vi som människor anpassar oss till detta. Enligt en ny studie från PWC investerar bara 25 procent av svenska bolag i generativ AI samtidigt som studier visar att det inom alla branscher kan användas för att markant öka produktivitet och minska kostnader. Våra hjärnor är ca 50 000 år gamla och vi behöver anstränga oss för att hänga med, nu mer än någonsin. Frasen: ”AI today is the worst it will ever be” är väldigt relevant. Det sker så snabba framsteg inom AI att det är svårt att både hänga med och att förutspå vart det landar. Flera AI-system som tränar varandra kan förbättras flera gånger om inom loppet av timmar, inte årtionden, vilket ger en exponentiell faktor som ingen kan vara säker på exakt vad utkomsten kommer bli och när”, säger Arli Mujkic.

Intresserad av att höra mer om detta och mycket mer? Anmäl dig här.

Presskontakt

Christian Hagegård
Head of Marketing 
christian.hagegard@sergel.com
+46 76-141 21 05

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.