Connect with us

Marknadsnyheter

AI-genererad utgåva av Aktieportföljen släpps exklusivt på Readly

Published

on

Organisationen Unga Aktiesparare har för första gången skapat en AI-genererad utgåva av ekonomitidningen Aktieportföljen där majoriteten av texter, layout och bilder är skapade med hjälp av AI.  Utgåvan, som fokuserar på ekonominyheter och fondsparande, är endast tillgänglig på Readly.

Aktieportföljen, från den ideella organisationen Unga Aktiesparare, finns endast på Readly och första utgåvan publicerades 2021, sedan dess har den publicerats vid fyra tillfällen.

Den senaste septemberutgåvan är för första gången producerad med hjälp av AI. Både framsidan och majoriteten av bilderna i magasinet har skapats med hjälp av Freepik, en AI bildgenerator, och nio av tolv texter är producerade av ChatGPT. Endast fyra artiklar, inklusive ledare, samt en intervju med en förvaltare om AI, är skrivna av människor. 

Tanken bakom denna AI producerade utgåva var dels att utmana ChatGPT.s kompetens i området samt att se hur våra läsare reagerar på skillnaden mellan en AI producerad text och det som vi vanligtvis skriver. Det finns så klart vissa begränsningar med att använda ChatGPT på det här sättet. Inte minst att det bara är information från 2021 eller tidigare som går att använda. Texterna är lite stolpiga och vi fick korrigera några stav- och faktafel, men annars var informationen och innehållet från ChatGPT mer eller mindre korrekt, säger Aktieportföljens och Stock Magazines chefredaktör, David Flatbacke-Karlsson.

Debatten kring ChatGPT och AI har verkligen polariserat nästan alla branscher, inte minst förlagsbranschen, men med det vi ser idag är det ingen helhetslösning för den nyanserade rapportering som journalister skapar. Med det sagt, så är det väldigt spännande att se hur Aktieportföljen testar sig fram med AI för att skapa ett magasin och det ska bli ännu mer spännande att se hur läsare reagerar på det, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållsansvarig på Readly.

Under 2018 lanserade Readly sin satsning på exklusivt innehåll – titlar under vinjetten Readly Exclusive. Sedan dess har över 300 utgåvor släppts. 

För mer information: 
Amelie Argenti, PR Manager 
amelie.argenti@readly.com  
+46 733 92 42 63
 

Om Readly

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7 500 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2022 uppgick omsättningen till 592 MSEK. Readlys aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök https://corporate.readly.co

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys