Connect with us

Marknadsnyheter

AI minskar utsläpp i skärgården

Published

on

Varje sommar transporterar färjor mängder av besökare mellan öar i den svenska skärgården. Med hjälp av en ny AI-plattform kan varje skärgårdsfärja nu minska sin bränsleförbrukning med 10-25 procent, vilket bidrar till en betydande minskning av CO2-utsläppen. Detta enligt resultat från långtidstester.

En färjas bränsleförbrukning kan variera med så mycket som 60 procent på en och samma rutt, och hur kaptenen kör är en av faktorerna som påverkar mest. Cetasols nya digitala plattform iHelm, initialt utvecklad tillsammans med Semcon, använder AI för att varje kapten ska kunna spara stora mängder bränsle.

– Cetasols plattform är ett bra exempel på hur AI kan göra skillnad i omställningen till en mer hållbar planet. Plattformen ger också samma potential för energieffektivitet i framtida elektriska eller till och med automatiserade fordon. Det känns riktigt bra att vi på Semcon bidragit i tidigt skede i det här projektet, säger Magnus Carlsson, områdeschef Software & Emerging Tech, Semcon.

Semcon har stöttat Cetasol från första idé till slutlig implementering av prototyplösningen med expertis inom mjukvara och AI, hårdvara, IoT och UX. iHelm-plattformen har sedan vidareutvecklats av Cetasol till en kommersiell produkt.

Mer effektiv färjetrafik
Sedan januari 2020 har plattformen testats för att effektivisera färjetrafiken i Göteborgs skärgård, såväl som på andra platser världen över. När det kommer till färjan på den svenska västkusten har kaptenerna kunnat spara i genomsnitt 17 % bränsle genom att ändra körmönstret. Ytterligare besparingar förväntas framåt i och med att AI-modellen lär sig och förbättras ju mer den körs.

– Den nuvarande plattformen hanterar stora mängder data från olika källor, som körmönster från erfarna kaptener, väderdata, GPS-positionering och havsströmmar. Baserat på all denna data levererar den sedan tydliga förslag, ’actionable insights’ så att kaptenen kan köra så energisnålt som möjligt, säger Ethan Faghani, VD på Cetasol.

Om Cetasol
Cetasol är ett Göteborgsbaserat start-up företag som fokuserar på hållbarhet inom den marina sektorn. Företaget erbjuder datadrivna mjukvarulösningar för hållbarhet med AI-drivna energioptimeringslösningar för marina kommersiella fartyg. Läs mer om Cetasol.

Semcon var tidiga med att jobba med maskininlärning och deep learning vilket resulterat i en bred kunskap och erfarenhet på området. Läs mer om Semcons expertis inom AI.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef, Semcon
Tel: +46 (0)739 737 200 
Email: per.nilsson@semcon.com

Ethan Faghani, grundare och vd, Cetasol
Tel: +46 (0)73 920 0379 Email: ethan.faghani@cetasol.com

 

Semcon är ett internationellt teknikföretag som genom att förena fysiska och digitala världar skapar användarupplevelser som gör skillnad – för människor och för vår planet. Vare sig du strävar efter att uppgradera en befintlig produkt eller tjänst, uppfinna ny teknologi eller tänka helt nytt kring framtida behov, vårt fokus är alltid på mänskliga behov och beteenden. Med olika bakgrund och specialistkompetenser bidrar våra team med nya perspektiv i utvecklingen av hållbara och konkurrenskraftiga lösningar. Genom att kombinera 40 år av avancerad ingenjörskonst, strategisk innovation, digitala tjänster och produktinformationslösningar driver vi utvecklingen framåt i flera branscher. Vi är mer än 2 000 dedikerade medarbetare baserade i sju olika länder. Läs mer på semcon.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys