Connect with us

Marknadsnyheter

AI, robotar och virtuella provrum – så shoppar vi år 2041 enligt ny rapport

Published

on

Läs original

Virtuella provrum, robotar som tar ens klädmått och personliga stilråd från en artificiell intelligens – det förväntar sig framtidens konsumenter kunna ta del av när de shoppar år 2041. Idag släpper Klarna en ny stor konsumentundersökning som visar att nästa generations kunder vill ha en shoppingupplevelse med mer teknisk innovation.

Stockholm, 22 maj –  En ny stor global konsumentundersökning från Klarna visar att konsumenter har höga förväntningar på hur nästa generations teknologier kommer förändra hur de shoppar i framtiden. 

I samband med att Klarna funnits i 18 år har 5000 konsumenter världen över tillfrågats hur de tror att shoppingen ser ut 18 år fram i tiden, när 80-och 90-talister kommer vara de dominerande konsumenterna på marknaden. 
 

Resultatet visar att konsumenter år 2041 förväntar sig att både robotar och AI ska ha en självklar plats i deras shoppingupplevelse – både online och i butik. För även om det efterfrågas mer teknisk innovation, är det tydligt att den fysiska butiken fortfarande fyller en viktig roll. Något som innebär att dagens återförsäljare redan idag behöver börja integrera tekniska lösningar likt de som erbjuds hos Klarna, som erbjuder flera AI-drivna tjänster för en smidigare shoppingupplevelse.

Enligt rapporten förväntar sig framtidens konsumenter följande:
 

  • Personifierad shoppingupplevelse med hjälp av teknik
    70 % av de tillfrågade vill att shoppingupplevelsen ska bli mer personlig i framtiden och högst upp på önskelistan står en personlig virtuell shoppingassistent som ger dem skräddarsydda rekommendationer.  Så många som 23% säger att de vill kunna förlita sig på artificiell intelligens för att få tips och råd om vilka kläder som bäst passar deras stil bäst.

     
  • Virtuella provrum och robotrådgivare i butikerna 
    Över hälften av de tillfrågade (59%) är öppna för idén om en robot som närmar sig dem i butiken för att ta deras klädmått och ge stilråd utifrån deras kroppstyp – men bara så länge roboten är trevlig och artig.

    Ungefär hälften (53%) av de tillfrågade tror att de kommer prova kläder på samma sätt idag, medan 48% förväntar sig använda virtuella provrum online.

    Majoriteten av de tillfrågade förväntar sig att Augmented Reality (AR) kommer förbättra deras shoppingupplevelse och en tredjedel tror att denna teknik kommer att bli standard i detaljhandelsbutiker. Dock tror inte ens hälften av de tillfrågade att den virtuella shoppingupplevelsen kommer att överträffa den fysiska inom de kommande två decennierna. 
     

  • Cirkulär ekonomi är här för att stanna
    En överväldigande majoritet är överens om att den cirkulära ekonomin bör vara en större del av den totala shoppingindustrin och att modet behöver bli mer hållbart i framtiden. 51 % vill att den cirkulära ekonomin ska ta en större del av den totala shoppingindustrinoch 1 av 3 tror att de kommer att sälja (28 %) och köpa (31 %) begagnade varor oftare.
     

David Sandström, Chief Marketing Officer på Klarna, kommenterar rapporten:

– I västvärlden görs cirka 80 % av alla onlineköp genom sökning, medan resterande 20 % baseras på personliga rekommendationer. I Kina däremot drivs 80 % av onlineköpen av personliga rekommendationer. Klarnas undersökning bekräftar att shoppare i västvärlden önskar en jämförbar shoppingupplevelse, som nu finns tillgänglig på Klarnas appflöde, driven av AI och köphistorik. Nästa generation konsumenter kommer att förvänta sig en mycket personlig shoppingupplevelse där produkterna hittar dem istället för tvärtom.
 

Även ChatGPT, den artificiella intelligens chatbot som utvecklats av OpenAI, kommenterar rapporten:

–  Den största förändringen för konsumenter när de handlar 2041 kommer sannolikt att vara den utbredda användningen av förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR), vilket gör det möjligt för dem att virtuellt prova produkter och upplev dem innan du gör ett köp. Dessutom kommer personliga rekommendationer baserade på deras tidigare beteende och preferenser att bli ännu mer exakta och vanliga, vilket gör shoppingupplevelser mer effektiva och skräddarsydda efter individuella behov.

Rapporten innehåller även framtidsspaningar från några av världsledande återförsäljare och OpenAI, som nyligen samarbetade ihop med Klarna för att med hjälp ChatGPT kunna erbjuda en smidigare shoppingupplevelse till fler. 

Om undersökningen
Insikter från Klarnas konsumentundersökning genomfördes i samarbete med analysbyrån Dynata i fem länder (USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Sverige) i april 2023, inklusive minst 1 000 svarande i varje land. Urvalsstorlekarna är nationellt representativa och inkluderar naturligtvis både Klarna-användare och icke-Klarna-användare.. Totalt deltog 5 055 konsumenter i studien.

För mer info, vänligen kontakta:
press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.