Marknadsnyheter
Aim’n slår alla record och är nu värderat till över en miljard kronor


Aim’n, ett ledande varumärke inom träning för kvinnor, känt för sitt sätt att stärka kvinnors självförtroende, växer mycket snabbare än planerat med hög lönsamhet. Aim‘n:s investerare, eEquity, investerar nu ytterligare SEK 150 mijoner efter sin initiala investering på SEK 60 miljoner mars 2020. Aim’n aspirerar till att bli det globalt ledande varumärket inom aktiv livsstil för kvinnor.
Aim’n är ett innovativt, hög kvalité och värdedrivet varumärke med en tydlig strategi att skapa nästa generations av produkter inom träning och aktiv livsstil. Bolaget grundades 2014 i Halmstad, Sverige av Tekla Acs and Helen Van.
Allt började när grundarna blev trötta på att bära oinspirerande träningskläder och istället skapade tights med bra passform och hög kvalité för att boosta sig själva och uppmuntra andra kvinnor till en aktiv livsstil. Företagsnamnet aim’n kommer från ordet aim (to strive forward) vilket är ett av kärnvärdena som bolaget omfamnar och delar med sina kunder. När grundarna berättade för andra om sin dröm att starta en livsstilsvarumärke så möttes de av tvivel. I stället för att släppa sin dröm så blev de ännu mer dedikerade att lyckas och inspirera andra kvinnor runt om i världen att följa sina egna drömmar.
Resan startade på Instagram där grundarna delade inspiration, motivation och förhandsvisning av sina kläder. Deras konto växte snabbt vilket skapade en hype runt Aim´n:s första kollektion och inom 4,5 timmar så hade hela kollektionen sålt slut. Företaget har sedan dess sålt kläder för en aktiv livsstil till kvinnor med syfte att stärka kvinnors självförtroende och våga tro på sig själva till sin följarskara som kallas Aim’n tribe i över 160 länder. Företaget har idag team baserade i Sverige, Nya Zealand och Asien.
Tekla Acs och Helen Van kommenterar:
“Vi är väldigt glada och exalterade att kunna fortsätta denna spännande resa tillsammans med eEquity! Vi valde eEquity som partner på grund av deras starka kunskap inom ehandel, starka nätverk och drivna team där vi ända sedan deras första investering har känt ett starkt stöd av dem. Vi ser fram emot att ta Aim´n till nästa nivå och att kunna positivt påverka fler kvinnor runt om i världen!”
Sedan första investeringen av eEquity i mars 2020 så har Aim´n dubblat antalet anställda, lanserat nya sajter på ett antal nya marknader, byggt upp ett nytt team för marknadsföring och influencer marknadsföring, utökat produktsortimentet och kraftigt ökat lagret.
Patrik Hedelin, Managing Partner eEquity kommenterar:
“Vi investerar gärna mer kapital i bolag som går bättre än plan som Aim´n. Vi värderar högt partnerskapet med Tekla och Helen och är riktigt imponerade hur de bygger varumärket, Aim´n community, hur de har rekryterat ett fantastiskt team och breddat produktsortimentet sedan vår första investering”.
Aida Jammal, Associate eEquity kommenterar:
“Vårt dynamiska samarbete mellan oss sedan vi investerade har verkligen varit fantastiskt sedan vi investerade för 15 månader sedan. Teamet på Aim´n är ambitiösa, resultatdrivna och klart coachningsbara vilket är orsaken att de har lyckats växa med 130% med bibehållen lönsamhet. Aim´n fortsätter att vara väldigt värdedrivna och att stärka kvinnor och vi är väldigt stolta över att fortsätta att aktivt arbeta med Aim´n i deras strävan att nu åt till fler kvinnor i världen.“
Ytterligare frågor:
eEquity Managing Partner Patrik Hedelin
+46 70 545 2889
patrik.hedelin@eequity.se
eEquity Investment Manager Aida Jammal
+46 70 855 1525
Aida.jammal@eequity.se
Om eEquity
Grundat 2010, eEquity är en Private Equity firm (digital growth sector fund) som investerar i nordiska Internet bolag with ett särskilt fokus på internet retailing. Portföljbolagen inkluderar Pricerunner, Footway, NA-KD, iDeal of Sweden, Sweef och PS of Sweden. eEquity har lett investeringar på över SEK 3 miljarder i 35 bolag över fyra fonder. eEquity investerar normalt i bolag med omsättning mellan SEK 50 – 200 miljoner men en ambition att ta dem till över en miljard i omsättning under lönsamhet. Bolagen är normal entreprenörsledda tillväxtbolag med potential att bli marknadsledare. Investerarna bakom eEquity är European Investment Fund (EIF), större Europeiska family offices och finansiella institutioner. eEquity leds av Patrik Hedelin och Magnus Wiberg, båda erfarna internet entreprenörer.
Om aim’n
Grundat 2014 i Halmstad, Sverige av Tekla Acs och Helen Van, aim’n är ett varumärke för kvinnor med aktiv livsstil med försäljning i över 160 länder. Företaget har kontor I Sverige, Nea Zealand och Kina medcompany has offices in Sweden, New Zealand and China. Aim´ns är passionerade över att stärka kvinnor genom en aktiv livsstil och inspirera dem till att följa sina hjärtan och nå sina drömmar.
Website: www.aimn.com
Instagram: www.instagram.com/aimnsportswear
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke