Marknadsnyheter
AJet etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport – lanserar en ny direktlinje till Istanbul inför sommaren 2025.


AJet, tidigare AnadoluJet, etablera sig nu på Stockholm Arlanda Airport genom att lansera en ny direktlinje till Istanbuls Sabiha Gökçen Airport (SAW). Från och med den 2 juni kommer den nya linjen att trafikeras dagligen, vilket ytterligare stärker förbindelserna mellan Sverige och den turkiska huvudstaden.
Från och med den 2 juni kommer AJet att dagligen trafikera en direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW) från Stockholm Arlanda. AJet, lågprisbolaget som ägs av Turkish Airlines, trafikerar både internationella och inrikes destinationer från sin hubb på flygplatsen Sabiha Gökçen i Istanbul, som ligger i den asiatiska delen av den transkontinentala staden.
– Jag är väldigt glad att få välkomna AJet till Stockholm Arlanda Airport. Ajets satsning visar tydlig att det finns en fortsatt stark efterfrågan på internationella resor till och från den svenska marknaden. Den nya direktlinjen stärker ytterligare tillgängligheten till Turkiet, men även till andra väletablerade marknader i regionen. Swedavias uppdrag är att öka tillgängligheten och möjliggöra för människor att mötas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, och Ajet spelar en viktig roll i detta, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia.
– Vi är mycket glada över att kunna meddela att AJet, ett helägt dotterbolag till Turkish Airlines, kommer att lansera sina första flygningar mellan Sabiha Gökçen Airport (SAW) och Stockholm Arlanda Airport (ARN) med start den 2 juni. Denna nya direktlinje är en betydande milstolpe i vår strategiska expansion, och erbjuder resenärer ett prisvärt och pålitligt alternativ för sina flygresor. Vi är dedikerade att upprätthålla både punktlighet och högsta säkerhet, säger Kerem Sarp, CEO för AJet
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Om AJet
AJet etablerades 2024 som ett dotterbolag till Turkish Airlines och genomförde sin första flygning den 31 mars 2024. AJet betjänar 42 inrikes destinationer med nav på Istanbul Sabiha Gökçen och Ankara Esenboğa flygplatser. AJet erbjuder snabba, pålitliga och prisvärda resealternativ till Turkiets ledande städer och stora turistnav. På internationella rutter flyger AJet till 55 destinationer i Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Flygbolaget erbjuder direktflyg till viktiga städer och populära semesterdestinationer i Europa samtidigt samt viktiga anslutningspunkter i Mellanöstern och omgivande regioner.
AJets flotta består av moderna och miljövänliga flygplan, inklusive Airbus A320neo, A321neo, Boeing 737-800 och 737 MAX 8-modeller, med totalt 103 unga flygplan. Genom att prioritera miljömässig hållbarhet har flottan bränslesnål design och låga koldioxidutsläpp. AJet transporterar 20 miljoner passagerare årligen och siktar på att leverera en snabb, säker och bekväm reseupplevelse genom sina digitala bokningssystem och kundvänliga tjänster.
Sedan dess första flygning har AJet transporterat miljontals passagerare, både för att besöka familj och för att uppleva nya äventyr. Med sin prisvärda och högkvalitativa service fortsätter AJet att växa som en nyckelaktör inom flygindustrin.
Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia-flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2024 cirka 6,4 miljarder kronor och har cirka 2 750 medarbetare.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke