Connect with us

Marknadsnyheter

Åkerier kan enkelt spara både pengar och miljö

Published

on

Efter löner är bränslekostnaden den näst största kostnadsposten för ett åkeri. Däckens rullmotstånd berör bränsleförbrukningen i stor utsträckning och avgör också hur stora utsläppen blir. Med rätt däckval kan ett åkeri spara både pengar och miljö.

Det är många faktorer som skapar rullmotstånd, bland annat luftmotståndet, fordonets hastighet, vikten på lasten, själva fordonet och däcken. Det är friktionen mellan däcken och vägen som orsakar rullmotstånd. Andra faktorer, som till exempel luftmotståndet, har inte lika stor påverkan.

– Över en tredjedel av rullmotståndet beror på energiförlusten som däcken skapar. Det betyder att däckets mönster har en stor betydelse för bränsleförbrukningen och utsläppen. Ju fler däck ett fordon har desto högre blir den totala friktionen som fordonet skapar, berättar Ulf Neckmar, produktchef på lastbilsdäck på Vianor Sverige.

Lättrullande däck sparar 20-30 procent bränsle

Däckens inverkan på bränsleförbrukningen är 20-30 procent på en lastbil, beroende på typen av lastbil. Det innebär att när rullmotståndet minskar med 10 procent så minskar bränsleförbrukningen med 2-3 procent.

– Premiumdäck (till exempel Nokian Tyres Hakkapeliitta Truck F2) har lägre rullmotstånd än billigare budgetdäck. Det innebär att premiumdäck trots högre inköpspris sparar fort in prisskillnaden och därefter blir besparingen ännu större och åkeriets lönsamhet blir bättre. Dessutom kan däckstommarna regummeras när däcken har blivit slitna, säger Ulf Neckmar.

Regummeringen är kostnadseffektivt och ekologiskt

Enligt en undersökning skapar tillverkningen av nya lastbilsdäck fyra gånger mer utsläpp än tillverkningen av regummerade däck. Råvarorna påverkar utsläppen mest, produktionen av regummerade däck kräver betydligt mindre råvaror än produktionen av nya däck. Men även själva produktionsprocessen och logistiken påverkar utsläppen.

– I produktionen av premium regummeringsmaterial, som till exempel vinterslitbanan Noktop Hakkapeliitta E2, används samma teknologi i gummiblandningen och på mönstret som i produktionen av nya däck. Regummerade däck är kostnadseffektiva och även ekologiska. Regummerade däck är ett bra alternativ även därför att tillgängligheten är bra. Lagerprodukter kan levereras direkt och regummeringen av kundens egna däckstommar tar bara cirka två veckor, säger Ulf Neckmar.

Optimala däck på varje axel

Det är bra att komma ihåg att däck på olika axlar sparar bränsle på annorlunda sätt. Breda däck för körning på asfaltvägar har lägre motstånd och till exempel däck på ett fordon på en byggarbetsplats kan ha upp till dubbelt så högt rullmotstånd. Det beror på att dessa däck är mer robusta och har annorlunda greppegenskaper.

– Mest går det att spara med däck på en trailer. Deras andel kan vara hälften av samtliga däck på en fordonskombination. För att uppnå största möjliga bränslebesparing ska man se till att alla axlar har optimala däck. Jag rekommenderar att prata med en däckexpert som kan hjälpa till att välja rätt typ av däck, säger Ulf Neckmar.

– Man ska även ha en bra relation mellan nya däck och regummerade däck för att garantera att det finns tillräckligt med däckstommar för regummering. Beroende på fordonet och var och hur man kör så kan däckslitaget variera mellan olika axlar vilket är bra att känna till för att kunna använda däcken maximalt och för att regummeringen ska fungera optimalt, påminner Ulf Neckmar.

Rätt lufttryck ökar säkerheten och sparar bränsle

Utöver däck med lågt rullmotstånd så är även rätt lufttryck viktigt för bränsleekonomin. För lågt lufttryck förkortar också däckens livslängd och ökar risken för däckskador.

– Om lufttrycket är tjugo procent för lågt så kan däckets konstruktion skadas. Har man kört länge med för lågt lufttryck så ska däcket kontrolleras noga för att upptäcka eventuella skador, säger Ulf Neckmar.

När alla däck har rätt lufttryck så kan en fordonskombination spara 10 000 – 15 000 kronor i bränslekostnaden per år. Vinsten blir i praktiken ännu högre då däcken håller längre och risken för däckskador minskar.

Mer information:

Ulf Neckmar, produktchef, tel. 070 720 8062

ulf.neckmar@vianor.com   

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Facebook I Instagram I Linkedin

Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.