Connect with us

Marknadsnyheter

Alggödsel och digital brottsbekämpning tar hem vinsten

Published

on

I den nya tävlingen Handels Impact Innovation Cup har studenter på Handelshögskolan i Göteborg fått chansen att förverkliga sina affärsidéer och komma med lösningar som möter samhällets hållbarhetsutmaningar. Nu har två vinnande bidrag utsetts, som båda tilldelas en prissumma på 50 000 kronor.

Gödsel framställt av mikroalger och att identifiera brottslingar genom digitala fingeravtryck var de två idéer som efter pitchning inför juryn kammade hem priset.

Minskade utsläpp av växthusgaser
Med sin affärsidé GRALG vill Charlie Arby framställa mikroalger som erbjuds jordbruket som ett högkvalitativt och prisvärt organiskt gödsel, vilket skulle bidra radikalt till minskade utsläpp av växthusgaser.
– Nu kommer jag att kunna göra de väsentliga testerna och sedan gå vidare till nästa steg och börja sälja. Att vinsten kommer hjälpa mycket på vägen är ett faktum, både med stipendiepengarna och kontakterna från tävlingen, säger Charlie Arby som läser juridisk grundkurs. 

Förbättrade processer inom brottsbekämpning
Paulina Svensson står bakom Digital Governance Group, vars affärsidé handlar om att utveckla en innovativ plattform som använder avancerad teknologi för att adressera viktiga utmaningar inom brottsutredningar och rättssäkerhet. Visionen är att skapa en lösning som främjar rättvisa och transparens inom rättssystemet, samtidigt som den bidrar till en mer hållbar och effektiv hantering av brottsliga aktiviteter.
– Vinsten är en jätterolig möjlighet för mig som innebär att jag kan starta ett aktiebolag och göra ett ”proof of concept” och en genomförbarhetsstudie, säger Paulina Svensson som läser Juristprogrammet. 

Stöd från näringslivet
Tävlingen arrangeras av Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Handelshögskolans studentkår HHGS, kårens arbetsmarknadsmässa GADDEN och Venture Cup Sweden, med generöst stöd från Ernströmgruppen som står för prispengarna.
– Genom vårt stipendium vill vi uppmuntra entreprenörskap och främja utvecklingen av nya hållbara lösningar för framtida generationer. Vi är stolta över att kunna stödja Charlie och Paulina i deras strävan att göra världen till en bättre plats, säger Malin Jidéus, Head of Sustainability, IR & Finance på Ernstömgruppen.

De vinnande bidragens motiveringar
GRALG tar itu med en kritisk miljöutmaning genom att utnyttja alger för att utveckla organiska gödningsmedel. Företaget är i en tidig pilotfas och siktar på att skapa en testanläggning för att demonstrera potentialen hos sin produkt. Under ledning av den passionerade och engagerade grundaren Charlie, och med stöd av ett mycket kompetent team, visar GRALG ett starkt engagemang och potential att göra en positiv inverkan. GRALG är en mycket välförtjänt vinnare av miljökategorin i Handels Impact Innovation Cup.

Digital Governance Group tar sig an utmaningen med organiserad brottslighet i den digitala tidsåldern. Företaget siktar på att utveckla en lösning för att hjälpa brottsbekämpande myndigheter att identifiera brottslingar genom digitala fingeravtryck. Även om produkten fortfarande är i ett mycket tidigt skede visar grundaren Paulina ett djupt engagemang och har redan samlat relevant expertis inom artificiell intelligens, polisen och åklagarväsendet. Digital Governance Group är en mycket välförtjänt vinnare av styrningskategorin i Handels Impact Innovation Cup.

Om Handels Impact Innovation Cup
Tävlingen efterlyste affärsidéer i kategorierna miljömässig hållbarhet, social hållbarhet och styrningspraxis. Dessutom kunde studenterna lämna in förslag på projekt med praktiska lösningar på miljömässiga eller sociala frågor.
Totalt deltog 46 studenter i tävlingen och det kom in 21 bidrag, varav 19 godkändes. En stor bredd av idéer syntes i bidragen. Till exempel mjukvara för att optimera affärsprocesser inom detaljhandeln och biologiskt nedbrytbara förpackningar inom e-handeln.

Åtta förslag gick vidare till att pitchas inför juryn som bestod av Malin Jidéus, Ernströmgruppen, Eva-Lena Albihn, Business Region Göteborg, Sam Manaberi,  entreprenör inom hållbarhet, Pernilla Johnsson, SEB, Per Östling, The(  )Space by First To Know  och Anders Sandoff, Handelshögskolan.

Elin Hellström
Presskommunikatör

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Telefon: 076-618 66 17
E-post: elin.hellstrom@handels.gu.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.