Marknadsnyheter
Alla kommande eldrivna Volvobilar kommer att ha sitt ursprung i en enda tech stack


På Volvo Cars kapitalmarknadsdag, som hålls i Göteborg idag, kommer vi att presentera vår nya, omvälvande syn på teknik. Detta nya arbetssätt kommer att definiera företagets framtid genom att fokusera alla våra tekniska insatser i en riktning: att skapa bilar som blir bättre med tiden.
Från och med EX90 kommer våra framtida elbilar att baseras på samma grundläggande kärna av system, moduler, mjukvara och hårdvara, som kallas Volvo Cars Superset tech stack.
Det är en enda teknik- och mjukvarubas som innehåller alla moduler och funktioner som vi kommer att använda i framtida produkter. Precis som en uppsättning byggstenar kan den konfigureras på många olika sätt. Varje ny bil kommer att vara ett urval, eller en delmängd av, byggstenarna från Superset tech stack, som vi kommer kontinuerligt att förbättra och expandera.
Detta tillvägagångssätt ser till att våra bilar blir bättre med tiden, eftersom allt vårt tekniska arbete kommer att fokusera på att förbättra och förstärka denna tech stack. Det betyder att vårt arbete med EX90 kommer att gynna ES90, och att det arbete som gjorts för ES90 kommer att gynna efterkommande EX60, samt förbättra EX90 som redan finns hos våra kunder, och så vidare.
”Volvo Cars Superset tech stack förändrar spelplanen: den gör det möjligt att kanalisera alla våra ingenjörsinsatser i en enda riktning som driver alla våra produkter, i stället för att arbeta med specifika bilprojekt.” säger Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. ”Våra ingenjörer kommer att arbeta med ett superset och ständigt förbättra, växa och utöka dess kapacitet och funktioner. Detta möjliggör avsevärt förbättrad kvalitet, snabbare marknadsintroduktion och ständigt bättre bilar för våra kunder.”
Utveckling i ett slutet kretslopp
Superset-tekniken, som gör det möjligt för oss att leverera ett varumärke i många olika produktsmaker, definierar vår övergripande idé om hur bilar bör tillverkas.
Vi arbetar nu med utveckling i slutna kretslopp baserade på data, uppkoppling, programvara och core computing. Denna övergång till core computing är minst lika betydelsefull som övergången till elektrifiering. Det påverkar allt som är anslutet till bilarnas elsystem, och de potentiella fördelarna är gränslösa.
Genom att skapa en sluten utvecklingsprocess kommer vi att kunna oändligt och obevekligt förbättra varje aspekt av våra bilar, tack vare insikter i realtid och avancerade beräkningsfunktioner i våra bilar, såväl som av våra ingenjörer i våra utvecklingscenter.
Vår nästa generations plattform: SPA3
En av de viktigaste byggstenarna för alla våra bilar är den elektriska teknikbasen: en kombination av de senaste framdrivnings-, el- och elektroniska systemen som bilen är byggd på.
För att ge oss själva möjlighet att bli ledande inom nästa generations mobilitet utvecklar vi en ny elteknikbas, kallad SPA3, som kommer att stödjas av Volvo Cars Superset tech stack. Vår första bil som byggs på SPA3 blir den kommande helt eldrivna mellanstora SUV:en EX60.
SPA3 bygger på många av byggstenarna i SPA2 och innehåller flera viktiga uppgraderingar. Den kommer till exempel att ha en förbättrad core computing-kapacitet, vilket möjliggör högre prestanda och förbättrade funktioner genom vår tech stack.
Men den viktigaste förändringen är att SPA3-arkitekturen har byggts för att vara mycket mer skalbar än sin föregångare. Det innebär att vi, om vi ville, kontinuerligt skulle kunna utveckla och bygga bilar i alla storlekar – större än EX90 och mindre än EX30 – med samma teknikbas. Modulariteten och uppgraderingsbarheten hos SPA3 kommer att möjliggöra lägre investeringskostnader – med lägre varians – i förhållande till försäljning, vilket i sin tur bör leda till ett starkare framtida kassaflöde.
Lägre produktionskostnader
Genom att ha en skalbar SPA3-arkitektur skapar vi ökade synergier och förbättrar teknikeffektiviteten när det gäller core computing, batterier, e-motorer, megacasting och modulär tillverkning – alla faktorer som bidrar till att avsevärt sänka kostnaderna för att producera bilar.
Vår fabrik i Torslanda och förberedelserna för produktion av SPA3-bilar visar vår inställning till framtidens tillverkning, där all kapacitet som behövs för att producera en bil ligger i samma område.
Detta tillvägagångssätt blir särskilt kraftfullt när vi kan använda samma nyckelkomponenter i alla bilar som byggs på SPA3, vilket innebär att komplexiteten minskar och flexibiliteten ökar.
För mer information, vänligen kontakta:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com
Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com
——————————-
Volvo Cars 2023
För helåret 2023 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat (exkl. JV och intresseföretag) på 25,6 miljarder SEK. Omsättningen 2023 uppgick till rekordhöga 399,3 miljarder SEK, medan den globala försäljningen nådde ett rekord på 708 716 bilar.
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag är det ett av de mest välkända och respekterade bilmärkena i världen med försäljning till kunder i fler än 100 länder. Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm, där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.
”For life. Att ge människor frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt.” Detta mål återspeglas i Volvo Cars ambition att enbart tillverka elbilar och i dess engagemang för en pågående minskning av sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att nå nettnollutsläpp av växthusgaser år 2040.
I december 2023 hade Volvo Cars cirka 43 400 heltidsanställda. Volvo Cars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina).
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke