Connect with us

Marknadsnyheter

Alla tiders publikrekord för Svenska Bio i oktober

Published

on

Den 30 september öppnade alla biografer igen. En efterlängtad förändring av publiken att döma. Suget efter biografupplevelsen var stor – hittills har oktober levererat rekordsiffror. Framförallt har Bond-filmen No time to die, lockat en storpublik, men även andra filmer har gått över förväntan. Totalt har nära 110 000 personer besökt Svenska Bios 38 biografer över hela landet under oktobers första 10 dagar. Ett rejält rekord – den starkaste oktoberöppningen i företagets över 100-åriga historia.

I och med restriktionslättnaderna den 30 september kunde biograferna öppna upp sina salonger för biobesökarna – nästan som vanligt. Något biopubliken uppenbarligen uppskattat när de stora filmerna är åter på vita duken där de hör hemma. Publiksiffran är över 40 procent högre den 1 – 10 oktober än snittet för samma period 2016-2019 och en ökningen med nära 200 procent jämfört med förra året.

Ryktet om biografens död är betydligt överdriven, säger Peter Fornstam, VD för Svenska Bio. Vi är lite tagna över det uppdämda behovet av bioupplevelsen. Att folk har längtat efter den här upplevelsen som inte går att få någon annanstans har vi nog anat. Men en publikrusning på den här nivån hade vi inte vågat hoppas på. Det är mycket glädjande och värmer ett hjärta som mitt som verkligen bultar för biografen.

De heta biopremiärerna står nu på rad. Inom kort har flera efterlängtade filmer premiär, exempelvis Baby-bossen 2: familjeföretaget, The french dispatch, Bröllop, begravning och dop, Coda, Familjen Addams 2 och Eternals.     

Senare under november och december kommer bland annat folkkära Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och House of Gucci med Lady Gaga i huvudrollen på bio. Julpremiärerna inkluderar efterlängtade Utvandrarna och ett nytt kapitel i Matrix-serien, The Matrix Resurrections.

Det är inte bara de många filmpremiärerna som nu står redo för biopubliken. Svenska Bio har samtidigt valt att satsa ännu mer på biografernas framtid. Inte minst genom att renovera biografer och bygga nya salonger. På två orter i Sverige, Kungsbacka och Eskilstuna har kedjan även öppnat helt nya biografer och kommer att under 2022 öppna en i Trollhättan.  

Trots att alla restriktioner kring biograferna nu tagits bort så finns flera insatser som ska trygga besökarna. Precis som tidigare sprider man också ut visningstiderna för att begränsa samlingar i foajéerna och se till att publiken har tillgång till handsprit.

Vi vill även i fortsättningen se till så att vår publik kan gå på bio på ett tryggt sätt och kontinuerligt se över våra rutiner, säger Åke Hedlund, vice VD och driftschef på Svenska Bio.

Se nedan för biografernas mest populära filmer hittills under oktober.

För lokal kontakt med biografchefen på din ort, ytterligare information och bildmaterial, vänligen kontakta: Suzanna Holmqvist, Svenska Bio, 070-661 4224, suzanna@svenskabio.se.

I dessa städer finner ni Svenska Bios biografer (fetstilade städer har en ökning på mer än 50 procent)

Alingsås
Borlänge
Borås
Eskilstuna
Falun
Halmstad
Härnösand
Höllviken
Kalmar
Karlskrona
Kristianstad
Kungsbacka
Köping
Landskrona
Mariestad
Mjölby
Mora
Motala
Norrtälje
Nyköping
Skara
Skellefteå
Skövde
Stockholm
Sälen
Trelleborg
Uddevalla
Varberg
Vetlanda
Visby
Vänersborg
Värnamo
Västervik
Örnsköldsvik
Östersund

Svenska Bio är idag Sveriges näst största biografkedja. Företaget har anor från 1914 och drivs av tredje generationen Fornstam. Svenska Bio har 38 biografer på 35 orter med 150 salonger. Företaget sysselsätter 500 personer och hade 2019 tre miljoner biobesök.

Här är de 10 populäraste titlarna 1–10 oktober 2021

  • No Time to Die
  • Paw Patrol: Filmen
  • Dune
  • The Father
  • Croodarna 2: En ny tid
  • Sune – Uppdrag: Midsommar
  • Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
  • Lena
  • Jorden runt på 80 dagar
  • Eva & Adam
Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.