Marknadsnyheter
Alla tiders tillväxtrekord för Helsingforsturismen
on, feb 21, 2018 09:59 CET
Foto: Eliel Kilkki Ben Daley
Förra året passerade Helsingfors för första gången en milstolpe på fyra miljoner övernattningar i staden. Helsingfors har en välmående turism även i övrigt. Tillväxten är större än i grannländernas huvudstäder och Helsingfors är Nordens största kongresstad samt Europas livligaste passagerarhamn.
Förra året var ett rekordår för Helsingforsturismen. Tillväxten var totalt 13 procent, vilket innebär över fyra miljoner registrerade övernattningar. I hela huvudstadsregionen registrerades 5,3 miljoner övernattningar. I egenskap av huvudstad är Helsingfors lokomotivet för Finlands turism, vilket syns speciellt i antalet internationella övernattningar jämfört med övriga Finland. Bland internationella resenärer steg antalet övernattningar i Helsingfors med totalt 15 procent, medan övernattningarna bland inlandsturister ökade med tio procent.
”Det går bra för Helsingforsturismen just nu. Förra året anlände flest resenärer från Ryssland, Tyskland, Storbritannien, USA, Sverige och Japan. Proportionsmässigt ökade resenärsantalen mest för Ryssland med 37 % och för Kina med 31 %. Med andra ord kom tillväxten från många marknadsområden. Den goda ekonomiska situationen i de för oss viktiga avreselanden har främjat turismbranschen globalt och bidragit till Helsingfors och Finlands rekordartade turismsiffror”, berättar verkställande direktör Laura Aalto vid Helsinki Marketing.
Helsingfors dragplåster på turistmarknaden är stadens naturnära läge i kombination med en intressant stadskultur och dess evenemangsutbud. Då Europas populäraste stadsdestinationer fått problem med överdriven turism intresserar sig turisterna allt mer för upplevelserikedom och genuina upplevelser. Mindre städer, såsom Helsingfors, kan gott möta kraven för upplevelseturism.
Helsingfors växer snabbare än konkurrenterna
För tillfället växer Helsingforsturismen snabbare än turismen i grannländernas huvudstäder. I Köpenhamn ökade antalet övernattningar med 2 %, i Oslo med 3 % och i Tallinn med 3 %. I Stockholm var tillväxten enligt en preliminär prognos ca 3 %. För att trygga en fortsatt tillväxt måste man nu satsa på att öka inkvarteringskapaciteten och på turisttjänster.
”För att trygga en hållbar tillväxt är det viktigt att turismen stärker hela stadens livskraft. Vi måste säkerställa att Helsingfors inkvarteringskapacitet fortsätter att öka, att vi utvecklar turisttjänsterna och att de allt bättre svarar på resenärers behov även digitalt. Turismen har i stor grad övergått till den digitala eran, vilket ställer nya krav på resmål”, fortsätter Aalto.
Helsingfors vill skilja sig från mängden genom att utveckla digitala turisttjänster. I somras lanserades webbplatsen MyHelsinki.fi, som baserar sig på lokala rekommendationer och nu betjänar på sex språk. Under Helsingfors kinesiska nyårsfest torsdagen den 15 februari lanserades miniappen Helsinki, som tar Helsingfors till en miljard kinesiska WeChat-användares telefoner. Apputvecklingen fortsätter i samarbete med kinesiska digitaltjänstjätten Tencent.
Helsingfors turismtillväxt på sund grund
Helsingforsturismens styrka är en mångsidig landsfördelning, där turisterna anländer från många olika marknadsområden. Därtill fördelar sig resorna jämnt mellan fritids- och arbetsresor. Andelen affärsresande står för 47 procent av alla övernattningar, eller nästan hälften. Affärsresenärerna lockas av bland annat internationella konferenser. I dagsläget är Helsingfors Nordens populäraste kongresstad och på 15:de plats i UIA:s globala statistik över kongresstäder.
En god nåbarhet främjar Helsingfors position internationellt. I fråga om Asien ger Finnairs lysande flygförbindelser Helsingfors ett försprång jämfört med övriga städer i Europa. Förra året steg Helsingfors till Europas och eventuellt hela världens livligaste passagerarhamn med 12,3 miljoner resenärer. I våras gästades Helsingfors av totalt 266 internationella kryssningsfartyg, som hämtade nästan en halv miljon kryssningsresenärer till staden.
Ytterligare information:
Laura Aalto
Helsinki Marketing, verkställande direktör
laura.aalto@hel.fi
040 507 96 60
Helsingfors Hamn i topp bland passagerarhamnarna i Europa
Helsingfors kammade hem kinesisk lottovinst – banbrytande samarbete för information om Helsingfors direkt i en miljard användares telefoner
Helsingfors steg på UIA:s statistik över kongresstäder till 15:e plats
www.myhelsinki.fi
https://materialbank.myhelsinki.fi/search/1
Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke