Marknadsnyheter
Alleima och KPMG samverkar kring generativ AI inom forskningen


Alleima har i över hundra år bedrivit egen forskning och samlat information från ungefär 60 000 rapporter. En ovärderlig kunskap, men svår att överblicka. Tillsammans med KPMG har nu Alleima utvecklat en generativ AI-lösning, Alleima Guru, som gör det enklare att söka i materialet och effektivare att hantera.
Under lång tid har Alleima, en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar, sett över hur generativ AI kan användas för att göra verksamheten smartare, bättre och mer effektiv. Produkterna som tillverkas används ofta i mycket ogästvänliga och tuffa miljöer, vilket innebär att det ställs mycket höga krav på företagets forskning och utveckling för att ta fram de bästa lösningarna. Idag har Alleima runt 900 aktiva recept på olika legeringar och ungefär 250 personer jobbar inom forskning och utveckling runt om i världen, med merparten i Sandviken.
Under åren har bolaget samlat cirka 60 000 forskningsrapporter i sina arkiv. Snart kommer de rapporterna att leva i ett smart, digitalt system, som innebär att arbetet inom forskningen kan effektiviseras väsentligt framöver. Potentiellt skulle tidsåtgången för arbetet kunna halveras.
”Många gånger kan det vara utmanande för forskare att hitta dokument med fakta kring det som gjorts i tidigare. Med Alleima Guru ska det bli enklare och snabbare att få tillgång till tidigare forskning. Tiden som sparas, kan de nu ägna till att ännu bättre sätta sig in i våra kunders utmaningar och hur vi på Alleima kan bidra. Målet är också att kunna identifiera avvikelser i slutsatser som gjorts tidigare år, för att på så sätt få fram ännu bättre underlag till dagens utvecklingsprojekt,” säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.
”Vi på Alleima utforskar all teknik som kan göra oss till ett smartare, bättre och mer effektivt företag. Alleima Guru är det första projektet där vi använder generativ AI, men vi har redan nu identifierat flera andra områden där vi kan utveckla nya lösningar. Min förhoppning är att det här ska kunna ge ännu mer affärsnytta och förädlad information när den skalas upp,” säger Mathias Johansson, it-chef på Alleima.
”Arbetet med Alleima Guru är verkligen ett nära samarbete, där vi genom hela processen har haft en stark vi-känsla. Det är intressant att se hur mycket värde vi på KPMG kan skapa, när vi kommer nära våra uppdragsgivares verksamhet. I det här projektet kopplar vi ihop vår tekniska förmåga med Alleimas produktutveckling, vilket skapar förutsättningar för att skapa värdefulla lösningar som är väl anpassade till verksamheten,”säger Matilda Johansson, uppdragsansvarig på KPMG.
I ett första steg har runt 4.000 av dokumenten gjorts sökbara och resten av implementeringen kommer att ske stegvis. Planen är att utveckla konceptet vidare till att även kunna förbättra processer inom andra delar av företaget som inköp, HR, finans eller produktionen. Alleima Guru är byggd på en sluten privat plattform med samma informations- och säkerhetsklassning som befintlig systemmiljö, vilket ger bra kontroll på informationen och hur den används av algoritmen.
Kontakt:
Yvonne Edenholm, Presschef, Alleima
yvonne.edenholm@alleima.com
+46 (0) 72 145 23 42
Johanna Westin
Head of Press and External Communications, KPMG
076-525 01 16
johanna.westin@kpmg.se
Om KPMG
KPMG är ett globalt nätverk med fler än 219 000 revisorer och rådgivare i över 147 länder. Tillsammans är vi ett av världens ledande kunskapsföretag med en mission att tillsammans med våra kunder skapa trygghet och bidra i förändring. Vi drivs av att förmedla affärsmässiga insikter och erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. KPMG AB består av 2000 medarbetare i Sverige, Lettland och Litauen.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke