Marknadsnyheter
Allt färre upplever att teknik i vardagen är lika anpassad för kvinnor som för män – visar ny rapport.
Det har länge talats om bristen på kvinnor inom IT/tech och hur denna brist påverkar branschen, men även samhället i stort. Med de senaste årens utveckling inom AI, algoritmiskt beslutsfattande och smarta produkter i hemmet, baseras allt mer i vår vardag på automatiserad data. Enligt den riksomfattande rapporten Unga Kvinnor och Tech, är detta för många kvinnor grund till en oro inför framtiden.
”Vi ser i rapporten att allt fler unga kvinnor oroar sig för att den vardagsteknik vi alla är beroende av, är framtagen nästan uteslutande av män, och därför saknar perspektivet från halva befolkningen”, säger Johanna Uhrfeldt, marknadschef på Bredband2. ”Vad detta gör med jämställdheten i samhället över tid är en allt mer alarmerande fråga för den här gruppen.”
Det är tionde året som undersökningen ”Unga Kvinnor och Tech” genomförs, i år av Bredband2, Insight Intelligence, Handelsbanken, Tioetoevry och Qrios. Rapporten baseras årligen på̊ svar från 1000 kvinnor i Sverige mellan 16 och 30 år, och kartlägger hur attityderna kring tech och IT utvecklats i gruppen över tid. Till stor del är det nedslående siffror, menar internetleverantören Bredband2.
”Inkörsportarna till techbranschen ter sig fortfarande efter tio år som alltför otillgängliga för unga kvinnor, vilket verkar vara en orsak till den sneda representationen i branschen.” säger Johanna Uhrfeldt. ”Skolans bidrag till IT-kunskaperna har till exempel knappt ökat alls på hela decenniet, enligt respondenterna, och var tredje tillfrågad menar att bristen på kvinnliga förebilder i branschen är den högsta tröskeln för många”.
Att det behövs fler kvinnor inom tech för att framtidens vardagsteknik ska kunna kallas jämställd, råder ingen tvekan om. Hur fler ska lockas till dessa yrken tidigt i livet, och få bidra till en sund utveckling på området, är en viktig fråga för såväl arbetsgivare som skola, menar Daniel Krook, VD på Bredband2.
”Det är alarmerande att inte fler unga kvinnor upplever sig inkluderade i vad de dessutom själva, enligt rapporten, upplever som en framtidsbransch. Där måste vi som arbetsgivare inom tech se över hur vi kan nyansera bilden av tech-yrkena så att fler kan se sig själva i de här rollerna och föra utvecklingen i rätt riktning.”
Läs hela rapporten här
Kontakt:
Johanna Uhrfeldt, marknadschef Bredband2
Telefon: 040-628 07 12
Kort om Bredband2:
”En smidig och trygg digital vardag för alla.”
Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.
Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 8500 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke