Connect with us

Marknadsnyheter

Amazfit lanserar T-Rex 2 – en slitstark smartklocka skapad för äventyr utomhus

Published

on

Med Dual-Band GPS och positioneringsstöd för fem olika satellitsystem samt ett kraftfullt batteri för användning i upp till 24 dagar. Den här nyheten kan överleva många äventyr utan problem.

Stockholm – 10 juni 2022 – Zepp Healths globala varumärke för wearables, Amazfit, lanserar nu T-Rex 2 – deras mest slittåliga och avancerade smartklocka hittills. Den har certifierats i femton olika tester för militärt bruk enligt MIL-STD 810G standard, och kombinationen av Dual-Band GPS, stöd för fem satellitsystem, 10 ATM i vattentålighet, är den en optimal följeslagare för äventyraren eller sportentusiasten även i extremt krävande miljöer.

Med nya sportlägen, nya navigeringsfunktioner och en omfattande uppföljning av flera hälsovärden förbättrar T-Rex 2 upplevelsen för den äventyrslystne. En klocka perfekt för den som älskar att träna utomhus och tänja på sina gränser oavsett hur eller var dom aktiverar sig.

T-Rex 2 är den tredje upplagan (el utgåvan/versionen/iterationen) i Amazfits serie med samma namn. Med de ny-utvecklade funktionerna/(eller uppgraderade kanske är bättre) i T-Rex 2 har Amazfit som målsättning att fortsatt låta de som älskar äventyr, som surfare och vandrare med fler att följa upp och följa sin personliga hälsoutveckling.

Missa aldrig ett äventyr
Inget äventyr är utom räckhåll med nya T-Rex 2. Den nya klockan passar bra för såväl vandrare, klättrare och löpare som för äventyr i främmande terräng tack vare vägbeskrivaren, navigation i realtid, och spårning. Den använder sig också av navigering, till exempel med förslag på kortast möjliga väg till där du började. Den inbyggda barometriska altimetern och kompassen är perfekt för den som vill nå nya höjder och upptäcka ej bestigen mark. En annan funktion är att användaren kan importera detaljerade resvägar och följa dessa med klockan.

Med dual-band GPS mottagare och stöd för fem satellitbaserade navigationssystem kan den effektivt reducera atmosfäriska störningar och tränga igenom trädkronor för att åstadkomma snabbare sökhastighet och mer precis positionering.

Längre batteritider och nya sportlägen på detaljnivå
Som med alla Amazfits produkter håller batteriet länge och med kraft nog att användas i 24 dagar, vilket innebär att inga adrenalinpumpade utflykter i det vilda behöver begränsas. T-Rex 2 har även fler än 150 olika sportlägen, nu med triathlon, jakt, fiske, golfsving och vindsurfläge. Klockan fungerar även bra för simmare. Med 10 ATM i vattentålighet tål smartklockan användning i vatten samt

24 timmar hälsohantering med ett knapptryck
Klockan har också inbyggd bevakning av din hälsa 24 timmar om dygnet med hjälp av BioTrackerTM och de sex fotodioderna (6PD), så användarna snabbt och enkelt kan ta del av sin hälsodata. Smartklockan mäter bland annat hjärtfrekvens, blodsyrenivåer och stressnivåer, allt på samma gång för att få en personlig uträkning på hur du mår. Med Amazfits smidiga 1-knapptrycksmätning kan användarna alltså mäta fyra olika hälsovärden – hjärtfrekvens, blodsyrenivå, stressnivå och andning, på bara 45 sekunder.

Slittålig från insidan ut
Klockan tål användning i temperaturer så låga som -30 C och kan stå ut temperaturer så låga som –40 och så höga som +70C, vilket bevisar att den är en pålitlig följeslagare i extrema väderförhållanden. Amazfit T-Rex 2 är kapabel till att fungera normalt i såväl värmeböljor, fuktiga regnskogar och på glaciärer.

Med design inspirerad av naturen
De fyra färgerna är en perfekt matchning för naturnära äventyr och bjuder på stil, textur och hållbarhet, allt i ett. Skärpan i 1.39” HD AMOLED färgskärmen, hög upplösning och always-on display vilket innebär att användaren aldrig behöver pausa sin aktivitet eller missa annan viktig information. Tack vare den stora skärmen så har det aldrig varit lättare att läsa av hälsodata.

Amazfit T-Rex 2 lanserades globalt den 24 maj 2022. I Sverige kommer den att finnas tillgänglig för försäljning i handeln där hemelektronik säljs från den 27 juni med rekommenderat pris 2490 SEK.

För mer information, besök https://www.amazfit.com/en/t-rex-2

För mer information, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Amazfits kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Om Amazfit
Amazfit är ett av världens ledande varumärken inom kategorin wearables och erbjuder ett brett utbud av uppkopplade produkter såsom smartklockor, träningsband, trådlösa öronsnäckor men även smarta löpband och vågar. Amazfits mantra ”Up Your Game” är ett uttryck för viljan att kombinera hälsodata och innovativ teknik för att på så sätt hjälpa människor att förbättra olika delar av sitt liv varje dag. Det handlar om allt från träningsrutiner till att hålla koll på stressnivåer eller ge sömninsikter. Helt kort; Ifall en produkt kan hjälpa någon att bli en bättre version av sig själv brinner Amazfit för att skapa den. Amazfit ägs av Zepp Health (NYSE: ZEPP) vars uppdrag är att koppla hälsa med teknik för användare över hela världen. Zepp Health har sålt över 100 miljoner enheter sedan 2014, med produkter tillgängliga i över 90 länder och regioner runt om i världen. För mer information och fullständig lista över produkter, besök www.amazfit.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.