Marknadsnyheter
Amido AB har godkänts förnotering på Spotlight StockMarket
Amido AB (”Amido”) meddelar idag att bolaget har godkänts för notering på Spotlight Stock Market (”Spotlight”). Noteringen är godkänd förutsatt att lägstagränsen i kommande nyemission uppnås samt att marknadsplatsens ägarspridningskrav uppnås. Amido meddelar också att teckningstiden i bolagets kommande nyemission om 33 MSEK inleds den 23 oktober 2019 och avslutas den 8 november 2019.
Amido har på förhand skriftligen avtalat om cirka 76 procent av nyemissionen genom teckningsförbindelser och emissionsgarantier. Erbjudandet genomförs för att tillföra Bolaget kapital för internationell expansion samt för att uppnå spridning i ägandet av Amidos aktie inför listningen av Bolagets aktie på Spotlight Stock Market. Mer information om bolaget och erbjudandet kommer att presenteras i det Prospekt som kommer att finnas tillgängligt via bolagets (www.Amido.se), Göteborg Corporate Finance (www.gcf.se) och Spotlights (www.spotlightstockmarket.com) respektive hemsidor från den 22 oktober 2019.
Johnny Berlic, VD för Amido
EN TILLVÄXTRESA – Amido hanterar över 650 000 digitala nycklar för landets största fastighetsägare. Det är en tillväxt på över 250 % de senaste två åren och det bara fortsätter. Med en omsättningsökning på 66 % under lönsamhet för det första halvåret 2019 så är vi stolta, men inte nöjda ännu. Vår målbild är att de närmaste tre åren nå 1,5 miljoner digitala nycklar i Sverige och 10 miljoner digitala nycklar i Europa. I Sverige är vi på god väg mot målet med en orderstock på över 100 000 nycklar och nya kunder som kommer in. Vi noterar nu Bolaget för att ta in kapital för att dels fortsätta resan i Sverige, men framför allt för expansionen i Europa och utveckling och lansering av nya tjänster.
VAD GÖR AMIDO?
ALLIERA – Amidos huvudprodukt är Alliera. Det är en egenutvecklad programvara som kunder köper som en tjänst i form av månadsabonnemang. I ett webbgränssnitt administrerar sen kunden sina passerkort till passersystemen på fastigheterna. Tack vare vår tjänst får kunden ett och samma sätt att hantera passersystemen oavsett fabrikat. Med färre fabrikat att hålla reda på så blir det enklare och smidigare för kunden.
DAX – Det senaste året har vi tagit fram en ny tjänst, Distributed Access eXchange (DAX). Med den kan användare dela behörigheten, att få tillträde till fastigheter, mellan fastighetsägare, hyresgäster och tredjepartsleverantörer. Det kan låta torrt, men vad det betyder i verkligheten är att tjänster skapas på plattformen, som exempelvis Smart Passage som utvecklats av Amido tillsammans med SOS Alarm. När SOS får ett larm och räddningstjänsten rycker ut, får brandmännens digitala nycklar automatiskt tillträde till fastigheten. Det innebär dels att räddningstjänst inte längre behöver hantera massa huvudnycklar men framförallt så sparar man tid, det går snabbare att komma in till fastigheterna och i dessa lägen kan sekunder och minuter vara livsavgörande.
VILL DU BO I EN FASTIGHET DÄR
Räddningstjänst, hemtjänst och ambulansen kan komma in utan problem när det behövs?
Där mat eller paketleveransen kan lämnas innanför dörren?
Där du kan dela ut en tidsbegränsad digital nyckel till allt från städfirman eller hantverkaren till
kattvakten, istället för att lämna ut en nyckel eller tagg som kan kopieras?
Vi på Amido tror att svaret på dessa frågor är ja för de allra flesta.
För fastighetsägaren innebär detta att de inte behöver hantera och administrera alla som behöver tillträde, istället sker detta automatiskt med digitala nycklar som gäller en viss tid och sen försvinner. Dessutom kan fastighetsägaren välja att få betalt när en leverantör ska in i fastigheten och därmed få en intäktskälla från passersystemet. En ökad smidighet för hyresgästen, mindre egen administration och att kunna ta betalt av de som använder passersystemet är alla starka argument när vi talar med våra fastighetskunder.
Konkurrens till DAX – Vad jag personligen finner extra intressant och som triggar mig, är att i vårt affärsområde DAX, till skillnad från vår tjänst Alliera där konkurrensen är obefintlig, så är det extremt många som trängs i dörren för att bli den som först kan leverera denna funktionalitet.
I Sverige har företag som exempelvis ASSA Abloy, Telia, Microsoft med flera, ambitionen att få fram en sådan tjänst och internationellt finns aktörer som Amazon. Detta är dock inte en marknad där det finns massa färdiga produkter som löser problemet. Istället är det många som har planer på ritbordet eller någon fysisk produkt som kunden behöver installera.
Exempelvis, den som har ett eget hus i USA kan köpa ett lås som gör att Amazon kan leverera paket innanför dörren, men då endast vid köp från Amazon. Amido kommer med en tjänst som kunden kan börja använda och som är oberoende av vilket fabrikat det är på hårdvaran. Vi har redan en stor del av kundbasen och där många tillverkare vill ha stängda system så har vi ett öppet där alla får vara med. Att använda de passersystem som redan installerats för miljardbelopp runt om i landet istället för att kunder ska behöva installera ny hårdvara ser
vi som en ordentlig konkurrensfördel.
Amido är idag inte ett stort bolag, men vi är störst i vår nisch och tror du likt jag att en mindre spelare kan springa i cirklar runt stora kolosser när det kommer till innovation och att det går att göra en lönsam affär från att bygga och kontrollera en del i ett lands kritiska infrastruktur? Då gör du som jag och investerar i Amido.”
Om Amido
Amido levererar tjänster som ska förenkla passageadministrationen för fastighetsägare. Genom Bolagets egenutvecklade plattform Alliera kan fastighetsägare digitalt ge behörighet och därmed bestämma vem som ska ha tillgång till en fastighet. I Amidos webbaserade plattform Alliera, kan kunder administrera sina passagesystem, tvättstugebokningar och digitala nyckelskåp. Alliera är integrerad med flera leverantörer för inpassage vilket leder till att kunden enbart behöver använda ett system för
Affärsmodell – Software as a Service (SaaS)
Amido erbjuder en tjänst där kunden lägger in digitala nycklar i Alliera. Varje digital nyckel är ett abonnemang där kunden betalar för det de använder varje månad. Ett abonnemang tillåter att ett passerkort kan hanteras i systemet.
Software as a Service (SaaS) innebär att kunder abonnerar på Amidos tjänster. Uppdatering av tjänsterna ingår i priset och kunder betalar för vad de använder, vilket gör det enkelt att förutsäga kostnader, och tjänsterna blir hela tiden bättre.
Jämfört med äldre affärsmodeller där licenser såldes för en hög ingångskostnad och där uppgraderingar behövde säljas för att få nya intäkter så ger denna modell ett stabilt
intäktsflöde som förhåller sig direkt till hur mycket tjänsterna används, och därmed vilket värde de tillför Amidos kunder. Affärsmodellen fungerar bäst när Bolaget arbetar nära kunderna och är lyhörda till att utveckla funktioner som tillför högt värde till kundens verksamhet.
Godkänt för notering
Amido har godkänts för notering på Spotlight under förutsättningen att marknadsplatsens ägarspridningskrav uppnås. Första handelsdag på Spotlight är planerad till den 2 december 2019.
Noteringsemission i sammandrag
Teckningstid
23/10–8/11 2019.
Teckningskurs
5,50 SEK per unit.
Teckningspost
Minsta teckningspost är 1 000 units (motsvarande 5 500 SEK).
Emissionsvolym
Erbjudandet omfattar högst 6 000 000 units, motsvarande 33 MSEK. En unit består av en aktie och en teckningsoption. Teckningsoptionen har lösenperiod fastställd från och med 1 april till och med 30 april 2021. Tre (3) teckningsoptioner av serie TO1 ger rätt till teckning av En ny aktie till ett pris på 7 SEK per aktie.
Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO1 ökas antalet aktier med 2 000 000 till 24 809 439 och likviden från dessa uppgår till 14 000 000 SEK (om förestående Erbjudande fulltecknas), därtill tillkommer en utspädning på ytterligare 8 procent. Lägsta gräns för att genomföra nyemissionen är 60 procent av emissionsvolymen
Antal aktier innan nyemission
16 809 439 aktier.
Värdering (pre-money)
Cirka 92 MSEK.
Teckningsförbindelser och garantiåtaganden
I samband med Erbjudandet har Amido ingått teckningsförbindelser med delar av Bolagets styrelse och ledning samt större ägare och externa investerare. Teckningsåtaganden uppgår sammanlagt till cirka 5 MSEK, motsvarande cirka 15 procent av Erbjudandet.
Bolaget har vidare ingått avtal om icke säkerställda emissionsgarantier om sammanlagt 25 MSEK vilket motsvarar cirka 76 procent av Emissionsbeloppet. Garantin är en botten upp-garanti som täcker upp till 25 MSEK. Således är totalt cirka 25 MSEK (motsvarande cirka 76 procent av emissionsbeloppet) garanterat genom en kombination av emissionsgarantier och teckningsförbindelser. Emissionsgarantierna kan tas i anspråk vid bristande teckning I Erbjudandet upp till cirka 76 procent av det totala emissionsbeloppet.
Emissionslikvidens användning:
Internationalisering 15 MSEK – Amidos erbjudande ska rullas ut i Europa, dels i egen regi, dels genom
strategiska partners. De viktigaste passersystemsfabrikaten ute i Europa ska integreras i Alliera för de
marknader där hosting av passagesystem nått flest användare.
DAX 10 MSEK – Tillsammans med SOS Alarm och dess partners marknadsförs och säljs detta till
kommuner och flerbostadsfastigheter i hela Sverige.
Rörelsekapital 8 MSEK – Planen framåt bygger vidare på Bolagets långsiktiga affärsstrategi, med ett
ökat fokus på kommersialisering genom förstärkta resurser inom marknadsföring och försäljning.
De vidhängande teckningsoptionerna (TO1) kan tillföra Amido ytterligare 14 MSEK under 2021. Detta kapital
ska stärka Bolagets fortsatta expansion.
Notering på Spotlight:
Aktien i bolaget är planerad att noteras på Spotlight. Första dag för handel är beräknad att bli den 2 december
2019.
ISIN-kod:
SE0013042108.
Finansiell rådgivare
Göteborg Corporate Finance är finansiell rådgivare i samband med nyemissionen och efterföljande planerad
notering på Spotlight Stock Market.
För ytterligare information om kommande nyemission samt planerad notering, vänligen kontakta:
Göteborg Corporate Finance
Telefon: +46 31 13 82 30
E-post: info@gcf.se
Johnny Berlic, vd
johnny@amido.se
www.amido.se
031 719 20 70
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke